~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Friday, 9 December 2011

masalah bau badan...

okey la...
hari ini nak cite plak pasal bau badan...
nak tau tak...topik ni la yg ana wat 'public speaking' kat sekolah dulu...
ana dpt rasakan yg ramai orang tak senang bila ana cakap pasal hal ni...
mungkin depa ada masalah yg sama...@ merasakan isu macam ni isu yg tak perlu ditimbulkan...
sbb kononnya sumo org dah tau...
bgi ana...walaupun kita dah tau...tapi apa salahnya kalau kita dgr pndapat orang lain...
tak salah kan????

baiklah...
kalau sumo nak tau...
bau badan ni semakin hari semakin serius...hal ini kerana pengaruh cuaca kini...cuaca yg lembap dan panas mendorong pembentukan bakteria...
Bromhidrosis...adalah...sejenis bakteria yg terdapat pada tubuh badan manusia..

Bagaimana Bau badan ni terjadi???
- Cuaca yg panas akan menyebabkan seseorang itu berpeluh...secara teorinya..peluh tidak berbau...tetapi kehadiran bakteria yang banyak dalam peluh akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan..

Bau badan ini sebenarnya menganggu orang lain...


sekaligus akan menjejaskan penampilan seseorang...

Fakta :
REMAJA LELAKI LEBIH CENDERUNG MENGALAMI MASALAH BAU BADAN BERBANDING REMAJA PEREMPUAN

Jadi...
Cara Mengatasi Masalah Bau Badan ialah..

  • Mandi dengan menggunakan sabun anti-bakteria..



  • Kerap mandi dengan menggosokkan ketiak dengan belakang tapak tangan
  • Mencukur bulu ketiak sekurang-kurangnya sekali seminggu
  • Sebelum memakai baju..pastikan anda menggunakan penyah-anti peluh bau badan (antiperspirant deodorant)        
 *P/S = sekiranya baru lepas cukur bulu ketiak, jgn pakai lagi deodorant selama 3 hari..selepas 3 hari berikutnya..barulah memakai kembali deodorant tu..

  • kerap menukar pakaian dan memakai pakaian yang bersih
  • pilih pakaian yang diperbuat daripada bahan kain semulajadi (kapas @ sutera)
  • mengurangkan pengambilan bawang putih, bawang merah & kari
  • sediakan segelas air suam....masukkan tiga sudu kecil daun teh...dan air perahan sebiji limau nipis,...biarkan semalaman...minum setengah gelas pada waktu pagi...dan setengah gelas lagi pada sebelah petang,...amalkan 3 kali seminggu...



Teh hijau
limau nipis

*P/S : BUKAN AIR SEJUK YE...TETAPI AIR SUAM..
...GAMBAR HANYA HIASAN...
  • potong limau kasturi...kemudian buang bijinya..makan kulit limau kasturi dan airnya...amalkan selalu..
Limau Kasturi


  • ambil sebiji timun muda...dan kupas kulit timun tersebut...cuci timun tersebut..dan gosokkan pada bahagian badan yang sering berpeluh..lakukan selalu...sama ada sebelum atau selepas mandi...


selamat mencuba...
tak nak lagi org wat kat kite macam ni yer...




< ~sayang sumo~ >



No comments: