~ mengutip ilmu ~








Ana mengikuti  ceramah tadi…..

PENCERAMAH : USTAZ MOHD KAZIM BIN ELIAS AL-HAFIZ
TAJUK : BERTEMAKAN MAULIDUR RASUL
TEMPAT : MASJID AL-WAJDI, BUKIT SELAMBAU
MASA : 9.00 PM - 11.30 PM
TARIKH : 11 FEBRUARI 2012


Apa yang ana dapat???
Erm...secara ringkasnya…
Ana diperdengarkan kembali mengenai kisah @ riwayat Nabi Muhammad s.a.w…
Walaupun dah lama ana tahu mengenai semua tu...tapi xsalahkan kalau kita selalu refresh apa yang kita ingat…
Mana la nak tahu kalau2 ada jugak yang kita tak tahu..so..bolehla kita update kan..

Tapi ada kisah yang diceritakan oleh ustaz tadi yang nampaknya ana ni tak pernah tahu..@ ustazah dah pernah bagitahu tapi ana je yang tak ingat @ tak dengar..

Nak tahu ape??

Tadi ustaz cakap...masa Nabi Muhammad dilahirkan..Siti Khadijah telah bersama-sama dengan keluarga Baginda untuk menyambut kelahiran Baginda..ketika itu..Siti Khadijah dalam lingkungan umur 18 tahun ke atas... mmg tersurat dari azali, Siti Khadijah bakal dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w.. Maha Suci Allah...sangat teliti perancangan-Nya…

Itu sahaja yang ana tak biasa dengar...yang lain-lain antara yang diceritakan ustaz tadi..Alhamdulillah...hampir kesemuanya ana tahu dan faham…

Perit sungguh perjuangan Rasulullah s.a.w sehinggakan sebelum malaikat  mengambil nyawa Baginda… Baginda masih mengingati akan nasib umat-umatnya yang akan datang (kita la…)…

Jadi...marilah kita sama-sama berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w


SELAWAT NABI (SAW)

 صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ

    صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

         
يَا نَبِي سَلاَمٌ عَلَيْكَ         

يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيكَ

         
يَا حَبِيْبُ سَلاَمُ عَلَيْكَ

صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكَ

         
أَشْرَقَ البَدْرُ عَلَيْنَا

فَاخْتْفَتْ مِنهُ البُدُورُ

         
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا

قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُورِ

         
أَنْتَ شـَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ

أَنْتَ نُورٌ فَوْقَ نُورِ

         
أَنْتَ اِكْسِيْرٌ وَغَالِي

أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُورِ

         
يَا حَبِيْبِي يَا مُحَمَّد

يَا عَرُوسَ الخَافِقَيْنِ

         
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّد

يَا إِمَامَ القِبْلَتَيْنِ

         
مَنْ رَّأَى وَجْهَكَ يَسْعَد

يَا كَرِيمَ الوَالِدَينِ

         
حَوْضُكَ الصَّفِى الـمُبَرَّد

وِرْدُنَا يَومًا النُّشُورِ

         
عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى

مُسْتَجِيبُ الدَّعَوَاتِ

         
رَبِّ اِرْحَمْنَا جَمِيعًا

بِجَمِيعِ الصَّالِحَاتِ

         
وَصَلاَةُ اللهِ عَلَى أحْمَد

عَدَّ تَحْرِيرِ السُّطُورِ

         
أَحْمَدُ الهَادِى مُحَمَّد

صَاحِبُ الوَجْهِ الـمُنِير



Comments

imantizz_truper said…
sue pi ceramah jugak ke? km pun pi jugak....mak ajak...sue dok dekat mana? km dok dekat tembok pintu masjid..km nampak ayah Sue ja..ruginya kita x jumpa,huhuhuhu
yeke??? ampa mai kat bs ke??? tak perasan pon..ala...rindunyer nak jumpa ampa...tu la... rugi kita tak jumpa..ampa mai dengan sapa lagi???

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??