Eh2! Ulser ada lagi la...cam ne ni??


Kenapa lah sakit sangat mulut ana ni???
( melihat mulut di cermin)..
Argh!!!!!!!!!!!
Ulser lagi…
Tension nyer cam ni….

Selalu saje jadi ulser...nak kata minum air kurang ana ni dah sepuluh liter sehari…
erm..cuaca panas sgt kot…
Erm...tak pon sebab ana tergigit mulut ke?? Bila masa plak tergigit ni..ha..baru ingat ni mesti sbab tergigit masa makan keropok lekor tadi la ni..aduh..sakit giler ni..

Menurut laman web yg pernah ana kunjungi..

Ulser ialah tompokan putih di dalam mulut. Ia mungkin luka atau kudis yang terdapat di bahagian mulut iaitu di bahagian pipi, mulut dan lidah. Bagi yang pernah menghidap penyakit ini tentunya tahu betapa sakitnya untuk mengunyah makanan kerana rasa perit dan sakit bila makanan terkena luka ulser...

Memang btoi pon… sakit giler…tu yang klu jadi ulser jarang nak makan tu..sebab jadi takut nak makan...bukan pa..takut terkena bahagian yg sakit tu...
Sampaikan kadang-kadang tu..nak gosok gigi pon payah nak bukak mulut..
Bila nak cakap pon..sakit..
Mmg susah..
Sampaikan kena letak tisu di bahagian yg sakit..sbb bila bergesel dengan gigi lagi la bertambah sakit…
Pernah sekali tu..jadi ulser mulut sampai beberapa bahagian dalam satu masa..rasa macam nak demam je..mau tidak..kat sini sakit..kat sana pon sakit…
Ada orang kata ulser mulut boleh menyebabkan kanser mulut @ barah...
eee..takutnyer....

Jadi ada lah seorang mak cik tu cadangkan supaya ana belikan ubat di farmasi..
Nak tahu ubat ape??

Ta'raa'….
Ha…... ni la….
Walaupun dah pakai ubat ni..tapi kena la minum air sebanyak2 nye..
Namun harus diingat..ubat ini akan menyebabkan bahagian yg sakit itu menjadi kebas sedikit..dan dia akan menyembuh secara perlahan-lahan..yg penting kita percaya bahawa Allah yang akan menyembuhnya..ketika memakai ubat ni..bacalah selawat sebanyak 7 kali..insyaAllah...sembuhlah ia..walaupun ubat ni tidak bahaya..jgn lah sering menelan ubat ni...dikhuatiri akan berlaku apa-apa pula..jauhkan dari kanak-kanak..

Ubat ini sekadar usaha kita untuk menyembuhkan ulser mulut tu tapi sebenarnya Allah yg lebih berkuasa..

*cube lah rakan2...insyaAllah...klu tak berjaya..ana mohon maaf sebab ana memberitahu apa yang ana telah dan sedang gunakan ketika mengalami ulser mulut ni...setakat ni..berkesan terhadap diri ana...tapi kalau org lain tak tahu la kan...kalau nak lebih pasti..tanya lah kepada ahli perubatan yang bertauliah…

~ Selamat mencuba ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??