~~~~ MOTIVASI CINTA ~~~~~~

Apa yg perlu anda lakukan jika hadapi situasi sebegini???

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~SITUASI PERTAMA ~~~~~~~~~~~~~~~~

si lelaki dan si gadis sering mengamalkan fon sex @ cyber sex bersama...adakalanya mereka sering bertukar2 gambar @ aksi menghairahkan...bersms dlm bentuk lucah...mereka belum pernah berjumpa..kalau berjumpa pon..masing2 akan membawa teman @ berjumpa ditempat terbuka..masih menjaga kehormatan diri walaupun melakukan hubungan seks secara maya...

* AWAS...AMARAN BIRU ~~~ pasangan akan memikirkan mengenai seks ketika berbual dan bertemu di dalam alam maya...sehingga mendorong ke arah perlakuan onani ke atas diri sendiri..

PELAN TINDAKAN ALTERNATIF :
~ anda perlulah sentiasa mendekatkan diri dengan Allah...anda perlu menghadkan jumlah kiriman sms dan kandungan teks sms anda...sentiasa mengingatkan diri untuk tidak berfikir tentang perkara yg negatif ketika berbual @ bertemu di alam maya..cuba dapatkan nasihat pakar @ ahli keluarga...klu boleh,,putuskan saja hubungaN itu drp melarat ke arah zina...

~~~~~~~~~~~~~~ SITUASI KEDUA ~~~~~~~~~~~~~

pada suatu pagi...ada sms masuk yg di hantar oleh bf anda / kwn yg obses dgn anda...

BF : hye anje...syg sejuk la pagi2 cam ni..rasa cam tak leh nak tido je..sejuk sgt...malam tadi hujan...kalau ada anje kn bez....bleh la anje peluk syg ni...
GF : ape yg syg merepek pgi2 ni..gatal la syg ni...
BF : ala...syg melawak je la anje..(padahal memang sedang memikirkan ke arah keintiman seksual)..anje...ptg ni kita jumpa ye..syg ada nak beli barang sikit kat shopping mall...anje tak yah la bawak adik anje tu lagi ye..kta nk kuar kejap je..beli2 brg terus balik la,..(ada niat lain dii sebalik kata)
GF : okey...ye la..pukul brpa syg?ptg ni kita jumpa ye..tunggu anje kat tmpat biasa ye..adik anje tak de..dy ada tuisyen ptg ni...

*AWAS AMARAN KUNING~~~~ si lelaki sedang merancang untuk berdua2 an tnpa teman dri kenalan terdekat...si lelaki mungkin jugak telah dicabar oleh kwn2nya untuk melakukan seks terhadap anda sebelum menetapkan temujanji..si lelaki beranggapan dy mungkin berpeluang untuk melakukan seks bersama anda jika berdua2an...

PELAN TINDAKAN ALTERNATIF :

~ anda bersetuju untuk berjumpa dgnnya di tempat yg terbuka dgn membawa rakan @ ahli keluarga..tetapi jika tiada peneman..lebih baik jgn berdua2an...


~~~~~~~~~~~SITUASI KETIGA~~~~~~~~~~~~


pada sebelah ptg...di tempat biasa..di tmn riadah  bersebelahan shopping complex..


BF : (memegang tgn gadis)...anje..ari ni la baru rasa ada privasi sikit dgn anje...
GF : (terkejut dgn tindakan si teruna)...eh..ape ni syg...
BF : ala...anje ni..boleh la..dh lama syg nak pegang tgn anje...(masih memegang tgn si gadis)..lembut sgt tgn anje...lepas ni lagi rindu la syg nak jumpa anje ni...
GF : (tersenyum sambil tersipu malu)...ala..syg ni...mcm la kita tak leh jumpa dah lepas ni...
BF : (merenung ke arah si gadis)..anje.... (mendekatkn diri dgn si gadis smbil mendongakkn dagu si gadis)...anje..dah lama syg nantikn saat ni...syg hanya nak lebih rapat dengan anje..syg rasa anje pon mahukan kita bersama bukan? anje fhm bukan pe yg syg pk kn...(si lelaki mula mencium si gadis)..


*AWAS...AMARAN MERAH~~~~~~ berdua2an bersama pasangan di tempat yg tertutup...anda sudah semakin intim dan bersentuhan..teman anda memujuk anda untuk melakukan seks bersamanya..

PELAN TINDAKAN ALTERNATIF :
~ anda perlu menolak ajakan dengan mengatakan TIDAK dengan tegas...klu boleh..beredar terus dari tempat kejadian..buat laporan polis mengenaii gangguan seksual tersebut...

~~~~~~~~~~~~~SITUASI KEEMPAT~~~~~~~~~~~~~

selepas si lelaki mengajak melakukan hubungan seks...

GF : (menolak sedikit badan si lelaki dgn meleraikn kucupan)...janganlah macam ni..anje belum bersedia lagi la syg...
BF : bila anje akan bersedia?...dah lama syg nantikan saat ni...untuk membuktikan cinta  anje pada syg..anje kena la ikut kehendak syg...
GF : anje mmg cintakan syg...tapi..tunggulah...anje belom bersedia lagi la syg...anje takut risikonye nanty...
BF : syg sangka ini yang kita mahukan bersama..kalau tidak..masakan anje akan menghantar msg2 dan video2 anje tu..anje jgn la takut..selagi syg masih bersama anje tak de pe yg perlu kita takutkn la anje...percayalah ckp syg ni...
GF : anje tak pastilah syg....
BF : tak perlu lah pk lagi anje...bukankah seks itu tanda cinta??
GF : mungkin ckp syg tu ada betulnye... (terus memeluk si lelaki tersebut dan mereka meneruskan bercumbuan)

* AWAS...AMARAN HIJAU ~~~~~~~~~~~~ si lelaki berjaya memperdayakan si gadis dengan kata-katanya...si gadis bersetuju untuk melakukan seks bersamanya...

PELAN TINDAKAN ALTERNATIF :
~ Sepatotnya si gadis tetap tegas menyatakn tidak dan cuba melindungi diri...untuk lebih selamat..bawalah payung @ spray pemedih mata @ wisel....supaya dapat membantu anda drp menjadi mangsa rogol sekiranya anda tidak mampu lagi melawan kekuatan pemangsa...

* Bercinta biar berpada-pada,...dah kena...menyesal pon dah tak guna...

SUMBER DIPETIK DAN DIUBAHSUAI DARI SUKATAN MATA PELAJARAN DALAM MODUL KESEJAHTERAAN HIDUP DLM BUKU YANG DISEDIAKAN OLEH PIHAK JLKN....

~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??