~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Tuesday, 16 April 2013

Jadual harian seorang hamba Allah

Saya amat kagum dengan seorang hamba Allah tu..nak tau kenapa..
jom ikuti jadual sehariannya...


( pagi )
 bangun tidur --> baca doa bgun tidur (mintak supaya Allah bntu untuk kurangkan berat bdn) --> minum air masak secukupnya (sebelum kumur gigi) --> solat subuh ( ni pon merupan senaman yg penting kita solat betul2) --> buat senaman ringan (cth : regangan bdn kiri dan kanan, buat push up, buat sit up, angkat dumble yg 1 kg, senaman aerobik) ...semua ni tak lama amik masa selama 30 minit je... --> buang bedak sejuk --> gosok gigi --> wapkan muka --> cuci muka dgn pencuci muka --> mandi (klu boleh guna air suam) --> (8.30 pg) solat dhuha --> makan pagi --> pegi keje..

(tengah hari)
 balik umah --> mkn dulu tpi mkn yg ringan je mcm roti ke biskut ke --> tidur kejap --> solat zohor (senaman lagi dlm solat) --> pegi keje ... InsyaAllah bila kene air wuduk...segar je rasa..bertenaga balik...

(petang) 
dah abis keje pukul 4.30 tu --> kemas barang --> pukul 5 balik --> solat asar dulu (senaman lagi 15 minit dlm solat) --> masak untuk mkn petang @ beli je (cth : karipap ke (tak bnyak minyak kn)...@ mkn benda yg kukus je..pau ke...) -->pegi joging jap @ klu segan...buat je lari setempat @ senamrobik dlm bilik smbil pasang lagu..cukup 30 minit..berhenti...bukan lama pon... --> habis bersenam... --> bnyakkan minum air  (tapi ingt...jgn minum air msa joging nnty cepat semput ) -->rehat kejap --> masak untuk mkn malam...


(malam) 
mandi --> makan malam (pukul 6.30 / 7.00)... jgn lebih drp wktu ni ye,.. --> rehat jap sementara tunggu solat (boleh nak buat keje rumah @ keje pejabat) --> 7.45 mlm solat maghrib (senaman lagi) --> baca yasin @ al-Quran (senaman rohani kene ada jugak sementara nak tunggu solat isyak) --> minum air masak lagi --> solat isyak (senaman lagi) --> sambung buat keje yg tertunda tadi...

(tengah mlm)
 siapkan kata-kata terakhir keje tadi --> lakukan senaman ringan (buat regangan bahu, kepala , tangan dan mata) --> minum air susu bercampur madu --> rehatkan minda --> basuh kaki --> cuci muka --> gosok gigi -->ambil wuduk --> baca surah Al-Mulk --> buat solat taubat --> tutup lampu --> baca doa tidur dan 3 Qul (sapu seluruh badan) --> tidur..


susah sikit la nak ikut cara dy..tapi tetap nak cuba..


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: