Jadual harian seorang hamba Allah

Saya amat kagum dengan seorang hamba Allah tu..nak tau kenapa..
jom ikuti jadual sehariannya...


( pagi )
 bangun tidur --> baca doa bgun tidur (mintak supaya Allah bntu untuk kurangkan berat bdn) --> minum air masak secukupnya (sebelum kumur gigi) --> solat subuh ( ni pon merupan senaman yg penting kita solat betul2) --> buat senaman ringan (cth : regangan bdn kiri dan kanan, buat push up, buat sit up, angkat dumble yg 1 kg, senaman aerobik) ...semua ni tak lama amik masa selama 30 minit je... --> buang bedak sejuk --> gosok gigi --> wapkan muka --> cuci muka dgn pencuci muka --> mandi (klu boleh guna air suam) --> (8.30 pg) solat dhuha --> makan pagi --> pegi keje..

(tengah hari)
 balik umah --> mkn dulu tpi mkn yg ringan je mcm roti ke biskut ke --> tidur kejap --> solat zohor (senaman lagi dlm solat) --> pegi keje ... InsyaAllah bila kene air wuduk...segar je rasa..bertenaga balik...

(petang) 
dah abis keje pukul 4.30 tu --> kemas barang --> pukul 5 balik --> solat asar dulu (senaman lagi 15 minit dlm solat) --> masak untuk mkn petang @ beli je (cth : karipap ke (tak bnyak minyak kn)...@ mkn benda yg kukus je..pau ke...) -->pegi joging jap @ klu segan...buat je lari setempat @ senamrobik dlm bilik smbil pasang lagu..cukup 30 minit..berhenti...bukan lama pon... --> habis bersenam... --> bnyakkan minum air  (tapi ingt...jgn minum air msa joging nnty cepat semput ) -->rehat kejap --> masak untuk mkn malam...


(malam) 
mandi --> makan malam (pukul 6.30 / 7.00)... jgn lebih drp wktu ni ye,.. --> rehat jap sementara tunggu solat (boleh nak buat keje rumah @ keje pejabat) --> 7.45 mlm solat maghrib (senaman lagi) --> baca yasin @ al-Quran (senaman rohani kene ada jugak sementara nak tunggu solat isyak) --> minum air masak lagi --> solat isyak (senaman lagi) --> sambung buat keje yg tertunda tadi...

(tengah mlm)
 siapkan kata-kata terakhir keje tadi --> lakukan senaman ringan (buat regangan bahu, kepala , tangan dan mata) --> minum air susu bercampur madu --> rehatkan minda --> basuh kaki --> cuci muka --> gosok gigi -->ambil wuduk --> baca surah Al-Mulk --> buat solat taubat --> tutup lampu --> baca doa tidur dan 3 Qul (sapu seluruh badan) --> tidur..


susah sikit la nak ikut cara dy..tapi tetap nak cuba..


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??