jom belajaq bahasa kedah...


Suatu petang yang redop...Mazlan jumpa dengan Senah dekat sebatang pokok daun mambu..Mazlan dok tunggu Senah punya la lama tapi tak mai-mai lagi..lepaih tu, Mazlan dok klipok-klipok tengoq jam kat tangan dy..dah terteliang dah kepala dy punya la dok perati jam tu..lambat nak mampuih la minah ni..dy dok belitiaq sorang-sorang.. lepaih tu..dy Nampak si Senah mai dengan anak menakan dy  tapi depa ni beza umoq dua taun ja..dalam hati si Mazlan ni dok kata…baju apa la yang si senah ni pakai..gelebiaq ja pon..tak dak baju lain dah ka nak pi pakai..erm..tak macam si Ecah tu (anak menakan senah)…aku tengok kemaih kemain..cun nak mampuih…dah la muda terang tang tang lagi…hehehe…Mazlan tengok si senah tengah gostan moto kat bawah pokok..
Mazlan : lekaih la wei…chek ni panaih dah ni…
Senah : sabaq sat no.. (mata si senah melilau dok cari menatang apa tak tau la dalam beg dy)
Mazlan : ang dok kelebek apa tu?? Jangan habaq ang lupa nak bawak mai pendrive aku..dah lebih kurang sejam dah aku dok terpacak kat sini..dok tebiang tunggu ang..dah la tak menyorok lagi ni..tadi lepaih abih kelas teruih rabat moto mai kat sini..
Senah : ang ni gelabah tak ketahuan hala ngat aih..sabar sat..aku bawak dah tadi..tapi dy tak terebit  pulak dah..tak tau dok tang mana dah…sat no..aku rasa dok dlm poket seluaq aku kot..tak pon si Ecah ni amik..( senah dok keloi si Ecah yang dok main bawah pokok ghokam…si Ecah terkedek-kedek mai kat depa dua)
Ecah : awat ang dok keloi aku lagu tu?? Awat tak keloi deraih lagi..boleh la makcik umah sebelah tu menyaut sama..hahaha…
Senah : kuang ajaq ang.. sampai ati ang buat aku lagu tu…
Ecah : habih nak lagu mana lagi???
Senah : ha…ni wei..ang ada amik dak pendrive si Mazlan ni?? 


Bersambung………..



(kalau ada yg tak fhm...tanya no,,,hehehhe...)


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??