Posts

Showing posts from May, 2013

Segmen Menang Blouse Tribal #2

Image
jom join... 
due date : 30/06/2013
nak tau lebih lnjut..klik kat banner...


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

RAHSIA RASULULLAH & IBLIS

Suatu ketika Allah SWT memerintahkan seorang Malaikat menemui Iblis agar menghadap Baginda Rasul saw untuk memberitahu segala rahasianya, baik yang disuka maupun yang dibencinya. Hal ini dimaksudkan untuk meninggikan derajat Nabi Muhammad saw dan juga sebagai peringatan dan perisai umat manusia.

Kemudian Malaikat itupun mendatangi Iblis dan berkata : “Hai Iblis! Engkau diperintah Allah untuk menghadap Rasulullah saw. Bukalah semua rahasiamu dan jawablah setiap pertanyaan Rasulullah dengan jujur. Jika engkau berdusta walau satu perkataanpun, niscaya akan terputus semua anggota badanmu, uratmu serta disiksa dengan azab yang amat pedih”.

Mendengar ucapan Malaikat yang dahsyat itu, Iblis sangat ketakutan, maka segera ia menghadap Rasulullah saw dengan menyamar sebagai orang tua yang buta sebelah matanya dan berjanggut putih 10 helai yang panjangnya seperti ekor lembu.

Iblis pun memberi salam sampai 3 (tiga) kali salam, Rasulullah saw tidak juga menjawabnya, maka Iblis berkata : “Ya Rasullull…

HOT eNtRy ..... PERKAHWINAN ' POLITIK @ AGAMA ' ????

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera...

hari ini sya bangun pagi-pagi semata-mata hendak menceritakan tentang perkahwinan........

perkahwinan merupakan suatu ikatan suci untuk menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki dan seorang wanita.

yang secara fitrahnya, untuk mengiktirafkan hubungan cinta yang terjalin antara dua makhluk yang berlainan jantina supaya dapat membawa kepada pembentukan institusi kekeluargaan yang bertunjangkan ilmu agama sebagai pembimbing untuk merealisasikan lagi impian untuk memasuki syurga Allah...

untuk memasuki Syurga Allah...bukan mudah...
 untuk memasuki neraka.. cukup mudah..

KAHWIN....OOO....KAHWIN...

tetapi tidak kurang jugak yang mengambil perkahwinan ini sebagai tiket untuk menyebarkan dakyah mengenai POLITIK...

*DRAMA LAGI-----

1 , 2, 3....Action!

SEBELUM KAHWIN

di dalam bilik study...

Mak (45 tahun) : wah...rajinnye anak mak study.. (sambil mengusap kepala Aulya)
Aulya (22 tahun) : Mak...adik dah ada calon...Mak bagi tak kalau adik nak tamatkan …

Pintu Syaitan

* Pintu-pintu tersebut tidak boleh terbuka kecuali jika seseorang mengetahui pintu-pintu tadi. Syaitan tidak boleh terusir dari pintu tersebut kecuali jika seseorang mengetahui cara syaitan memasukinya.

* Cara syaitan untuk masuk dan apa saja pintu-pintu tadi adalah sifat seorang hamba dan jumlahnya amatlah banyak. Pada masa ini kami akan menunjukkan pintu-pintu tersebut yang merupakan pintu terbesar yang setan biasa memasukinya. Semoga Allah memberikan kita pemahaman dalam permasalah ini.

# Pintu pertama:
Ini adalah pintu terbesar yang akan dimasuki syaitan iaitu hasad (dengki) dan tamak. Jika seseorang begitu tamak pada sesuatu, ketamakan tersebut akan membutakan, membuat tuli dan menggelapkan cahaya kebenaran, sehingga orang seperti ini tidak lagi mengenal jalan baik atau buruk. Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.

# Pintu kedua:
Iaitu …

Hari Penting dalam Islam

12 Rabiulawal   -      Maulidur Rasul
27 Rejab          -     Israk dan Mikraj
1 Ramadan      -       Awal Ramadan
17  Ramadan   -      Nuzul Al-Quran
1 Syawal         -       Hari Raya Puasa (Aidilfitri)
1 Zulhijjah       -     Awal Zulhijjah
10 Zulhijjah     -     Hari Raya Korban ( Aidiladha )
1 Muharram   -     Awal Muharram ( Maal Hijrah )



~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

banyakkan puasa dulu,...baru raya...

JOM KITA PUASA!!!!!!!


HARI YANG DIBOLEHKAN PUASA DALAM ISLAM


Puasa 6 (puasa selama 6 hari dalam bulan syawal selepas 1hb syawal..boleh dilakukan berturut-turut atau tidak sepanjang bulan syawal)Puasa awal bulan zulhijjah (dari 1hb - 8hb zulhijjah)Puasa pada hari Arafah (9hb zulhijjah)Puasa pada 9hb MuharramPuasa pada hari Asyura ( 10hb Muharram)Puasa pada bulan Rejab ( ikut kemampuan berpuasa tapi kalau nak puasa sebulan terus adalah digalakkan)Puasa dalam bulan Syaa'ban (kecuali pada hari syak iaitu 30hb Syaa'ban)Puasa pada tiap-tiap hari isnin dan khamisPuasa pada hari Isra' dan mikraj ( 27hb rejab)Puasa pada bulan-bulan haram iaitu bulan Zulqaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab.Puasa pada hari-hari putih iaitu hari ke 13, 14, dan 15 pada setiap bulan islam (mengikut kalendar islam) kerana ketiga-tiga malam tersebut merupakan malam ketika bulan sedang mengambang penuh.Puasa pada hari-hari hitam iaitu pada hari ke 28, 29 dan 30 pada setiap bulan islam (mengikut kalendar isl…

anda kreatif???

peliknya resume tu?????

ini lah kreatif namanya... jom tgk kat blog abg blogger ni..
cara buat resume pelik2... <3


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Segmen Nabeel Fikree Mencari Bloglist #2

Image
Segmen Nabeel Fikree Mencari Bloglist #2

Nabeel Fikree sedang mencari bloglist untuk bulan Jun dan Julai iaitu pencarian bermula dari 26 Mei 2013 dan berakhir pada jam 11:59 malam 30 Mei 2013 nanti. 20 orang yang bertuah akan dimasukkan ke dalam bloglist Nabeel Fikree bermula 1 Jun nanti.

Syarat-syaratnya : Follow blog NabeelStories.com.Buat satu entri bertajuk Segmen Nabeel Fikree Mencari Bloglist #2Sila copy code yang telah disediakan dan paste pada ruangan HTML entryTinggalkan link entry pada ENTRY INI sahaja
Harap segmen ni mendapat sambutan.
Jumlah peserta yang akan di pilih untuk masuk ke dalam bloglist bergantung kepada penyertaan anda.



KLIK SINI UNTUK JOIN!

.






~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

bagaimana nak rasa cinta Allah?????

ilmu diperolehi drp Ustazah Fatimah Syarha dan buku Mudahnya Solat....

cara nak rasa cinta Allah mudah saja...

* mendengar Misscall Allah...
- menyambut seruan azan..
contohnya:- jika sedang tidur, bangun dan duduk sehingga azan selesai...jika sedang bercakap,berhenti bercakap..jika sedang melakukan pekerjaan yg ringan...berhenti drp melakukan kerja tersebut..

*mengangkat Call Allah...
- terus mengambil wuduk dan terus solat.
contohnya:- jika berada di dalam bilik, keluar bilik dan menuju ke tempat solat dengan segera..jika didalam kereta, terperangkap dlm trafic jam bolehlah solat menghormati waktu jika tiada wuduk @ jika ada wuduk yg masih belum terbatal,solatlah seperti biasa di dalam kenderaan tersebut.

*membalas Miscall Allah..
- selepas solat, berzikir dan berwirid
contohnya:- membaca SubhanaAllah..Alhamdulillah...La illaha illallah...Allahu akhbar..(33 kali)

*menghantar SMS kpd Allah..
- menadah tangan sambil berdoa
contohnya:- duduk diatas perut betis dan menghadap ke arah ki…

hati??? cinta??? cemburu??? kenapa ni hati?? sakit ek???

Ya Allah..cemburunya aku tengok kwn2 yg dah berkahwin... cemburunya tengok depa bahagia bersama pasangan yang sah.. cemburu tengok saat kehamilan kawan2 yang sangat menarik... cemburu saat tengok kawan2 menangis gembira sebab dapat sambut ahli baru..
Ya Allah...teguhkanlah pendirianku untuk menghabiskan pengajianku dulu... usah biarkan aku hanyut dan melakukan kesilapan yang sama... bercinta tanpa ada matlamat... memenuhi segenap ruang dengan perbualan,mesej-mesej dan perkara yang sia-sia...
Ya Allah...aku akan terus menunggu pemberian yang terbaik dari-Mu... aku tahu semua ini ada hikmahnya... aku percaya dengan kuasa Allah yang mentadbir alam ini...
mulai saat dan detik ini... aku berazam tidak akan menitiskan setitis pun air mata dari kelopak mataku ni apabila melihat kebahagiaan orang lain..cukuplah di saat dan ketika ini aku menangis sambil menulis entry ini...betapa sukarnya untuk aku luahkan perasaan cemburuku ini...maafkan aku kawan2 ku...bukan aku tak suka korg bahagia dan a…

perkara / hal yang patot anda ketahui ... :)

3 perkara dalam hidup yang tidak akan kembali
waktukata-katapeluang / kesempatan

3 perkara yang dapat menghancurkan hidup seseorang

kemarahankeangkuhandendam 3 perkara yang tidak boleh hilang harapankeikhlasankejujuran 3 perkara yang paling berharga kasih sayangcinta kebaikan 3 perkara dalam hidup yang tidak pernah pasti kekayaan kejayaanmimpi 3 perkara yang membentuk watak seseorang komitmenketulusankemahuan 3 perkara yang dapat membuatkan seseorang sukses dalam hidup tekadkerja kerasfokus 3 perkara yang tidak pernah kita ketahui rezekiumur jodoh 3 perkara yang pasti kita hadapi dalam hidup tuasakitkematian

*selalulah mengingati mati kerana apabila kita sentiasa mengingati mati, kita akan berusaha kearah kebaikan dan meninggalkan segala yang dilarang.

" MENUNTUT ILMULAH SEPERTI ANDA AKAN HIDUP SELAMANYA DAN BERIBADAHLAH SEPERTI ANDA AKAN MATI PADA ESOK HARI "


* jadi, kita perlu mengimbangkan keperluan sama ada dii dunia mahupun di akhirat.


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Layakkah aku untuk mu, sayang ???

Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin (kitab Tassawuf yang terkenal) ada mengatakan ungkapan arab yang bermaksud: "Janganlah kamu menikahi 6 jenis perempuan iaitu:

1. Al-Annanah (suka mengeluh) ialah : perempuan yang banyak mengeluh dan mengadu, selalu membalut kepalanya sebagai tanda sakit. (menandakan dia rasa terbeban dengan tugasan hariannya, kerana malas atau memang sifat semulajadinya suka mengeluh walaupun disebabkan perkara kecil. Perempuan tersebut berpura-pura sakit supaya suaminya tidak membebaninya dengan tugasan harian). Menikahi perempuan yang sengaja buat-buat sakit tidak ada faedah padanya.

2. Al-Mananah: perempuan yang memberikan sesuatu kepada suaminya (suka mengungkit-ngungkit). Sampai satu masa dia akan mengatakan : saya telah melakukan untuk kamu itu ini.

3. Al-Hananah : perempuan yang suka merindui dan mengingati bekas suami atau anak daripada bekas suami. (Perempuan seperti ini tidak akan menghargai suaminya walaupun suaminya berusaha memuaska…

intipati buku ' Kahwin Pada Usia Muda - bahagia atau derita '

~~~ sajak dri sebuah buku yang yang dikarang oleh Fuad Hj.Sam ~~~

Wanita muslimah
tidak terpengaruhi dengan keduniaan
tidak terikut dunia fesyen kebaratan
yang mendedahkan aurat dan kecantikan

kerana engkau sedar
tanggungjawabmu terhadap agaa
kerana engkau sedar,
itulah aset yang berharga buat
kebahagiaan suami dan rumahtangga

wanita muslimah
tidak terikut dunia fesyen kebaratan
tidak hanyut dalam dunia
kecantikan dan hiburan
yang berpakaian senteng
buat tatapan mata lelaki

yang berseluar ketat
buat sasaran panahan syaitan
yang mewarnakan rambut
untuk menonjolkan diri
kerana engkau sedar
kecantikanmu bukan
untuk diberi percuma
kerana engkau sedar
kecantikan tubuhmu khas
buat lelaki bernama suami sahaja

wanita muslimah
tidak alpa dengan batas-batas agama
tidak hanyut dalam dunia
kecantikan dan hiburan
yang memberi kepuasan
kepada lelaki durjana
yang mengenyangkan nafsu
setiap mata galak yang memandang

kerana engkau sedar
mengapa semua itu perlu diberi percuma?
lalu apa yang tinggal
un…

~~~ sabar itu indah ~~~ syafakallah ~~~

Ainul     :   Ya Allah..aku tidak menyesal menjadi wanita..tapi sekurang-kurangnya Kau kurangkanlah sakitku ini dan Kau tabahkanlah hatiku dalam menerima ujianMu ini...sesungguhnya aku,hambaMu yang lemah dan tidak berdaya...amin..(kata Ainul sambil meraup tapak tangan ke wajahnya)..

dalam ucapan perlahan..
Ainul membaca bismillah (3 kali)
doa ketika sakit : a'uzubillahi waqudratihi min syarima u'jidu wa u'hazir (7 kali) (sambil memicit-micit perutnya yang sakit..ditambah pula kesakitan di bahagian pinggang dan paha...)...


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ada 2 jenis ujian...
* ujian berbentuk kesenangan

ramai yang tidak menyedari bahawa kesenangan  dan kebahagiaan  yang dialami oleh seseorang itu sebenarnya adalah antara ujian Allah untuk mnguji sejauh mana ketakwaan dan keimanan hambaNya.. lalu terus alpa akan erti kesyukuran atas nikmat kebahagiaan yang dikecapi. sehinggakan tiada daya usaha dala…

Pesanan Nabi Muhammad s.a.w yang pertama kepada kaum wanita

Image
Diriwayatkan dari Sa'id r.a, dia berkata : " pada hari Aidilfitri atau Aidiladha, Rasulullah s.a.w pergi ke Musolla. di pertengahan jalannya, baginda melewati sejumlah kaum wanita lalu bersabda : " Wahai kaum wanita, bersedekahlah dan perbanyakkanlah istighfar, sesungguhnya telah diperlihatkan kepadaku, -kaum kalianlah yang lebih banyak menghuni neraka".

kemudian mereka bertanya : " kerana apa wahai Rasulullah?"

Rasulullah s.a.w menjawab : " (kerana) kalian sering mengutuk dan menolak bergaul. Aku tidak melihat kekurangan-kekurangan akal dan agama yang dapat menghapuskan kecerdasan seorang lelaki yang cermat dari salah seorang di antara kalian."

mereka bertanya : " apakah kekurangan agama dan akal kami, wahai Rasulullah?"

Dijawab oleh Rasulullah s.a.w : " Bukankah kesaksian seorang wanita nilainya hanya separuh dari kesaksian seorang lelaki?

mereka membenarkannya..

Rasulullah s.a.w bersabda: " itulah di antara kekurangan akal…

masakan ku menjadi????

assalamualaikum dan salam sejahtera..

alhamdulillah... happy sgt hari ni bila masakan yg saya teringin sangat nak buat..akhirnya tertunai jugak..dan alhamdulillah...masakan saya telah mendapat tempat di hati kawan-kawan saya..saya rasa gembira sangat bila tengok kawan-kawan makan hasil air tangan saya..rasa puas hati sangat2...dengan respon yang positif daripada mak abah, kak  dan abang ipar.. membuatkan saya rasa terharu sangat...dan rasa macam makanan yang saya buat tu benar-benar dihargai..' mungkin mereka hanya ingin mengambil hati..' itulah kata-kata nakal yang bermain di kotak pemikiran saya...namun..hati saya menyangkal dan mengingatkan untuk tidak bersangka buruk terhadap orang lain..mungkin mereka ikhlas memuji untuk menambahkan semangat ku untuk terus mencuba masakan baru...

Mungkin bagi sesetengah orang menganggap pengalaman ini suatu yang biasa,..namun bagi orang yang menghargai pengalaman berharga ini yang mementingkan ekspresi orang lain..erm...alhamdulillah...s…

berita tergempar... kematian tidak mengenal usia, tempat mahupun situasi kita...

assalamualaikum dan salam sejahtera...
disini saya nak ceritakan kesihan saya atas kematian Tutor saya semalam.. En. Jasmadey ...
semoga roh arwah dicucuri rahmat daripada Allah dan ditempatkan bersama kekasih Allah dan orang-orang yang soleh..
saya juga nak mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga En. Jasmadey..
saya sendiri tidak pasti akan punca sebenar kematiannya..apa yang saya tahu arwah meninggal kerana kegagalan jantung untuk berfungsi..
arwah telah banyak membantu kumpulan saya untuk mendapatkan maklumat mengenai rakyat rohingya di Malaysia. saya amat terhutang budi dengannya... segala ilmu yang telah diberikannya kepada kami diberkati dan menjadi salah satu aset baginya di akhirat kelak..

kematiannya banyak menyedarkan saya betapa hidup ini hanya sementara dan kita tidak dapat nak meramal bila kita akan pergi menghadap-Nya...saya berharap sya akan meninggal dalam keadaan tenang dan dalam pengekalan keislaman dalam diri saya..saya juga berharap agar sebelum saya pergi..sy…