Wednesday 12 June 2013

Keimanan Bukan Diwarisi

assalamualaikum dan salam sejahtera..

hari ini saya terpanggil untuk menceritakan mengenai seorang gadis muslim yang tinggal di Perancis yang bernama Fatimah Asybun. 

saya sebagai seorang muslim yang hidup dan menetap di dalam negara islam berasa sangat kagum bercampur malu terhadap gadis ini manakan tidak... saya ini hidup dalam environment yang mengiyakan dan memahami situasi syariat islam namun saya pernah hidup dalam keadaan kejahilan dalam bumi islam ini berbanding dengan gadis ini keislamannya dan keimanannya membuatkan rasa kagum. 

kenapa saya katakan sedemikian?????

Gadis ini sangat memperjuangkan syariat islam dalam negara yang menafikan syariat islam. semasa zaman persekolahannya, dia telah dikecam oleh pihak sekolah supaya dia menanggalkan tudung ketika berada di dalam sekolah. Ujian ini dihadapi dengan tabah.. reaksi Fatimah Asybun ini terhadap larangan tersebut. dia mengatakan, " aku tidak akan sesekali menanggalkan tudung walau apa pun hukuman yang ku terima." dan dia juga menegaskan bahawa dia tidak pernah menghasut pelajar lain berbuat sepertinya. baginya, itu hak masing-masing dan dia ada hak untuk mempertahankan kemuliaan islam. dia juga tidak memakai David Star ( lambang agama Yahudi) apabila disuruh oleh pengetua bagi pelajar beragama yahudi.

contoh lambang agama yahudi
David Star

Fatimah menganggap pengetua itu terlampau fanatik dengan agamanya sehingga melarang pelajar beragama islam sepertinya memakai tudung. Fatimah juga menyatakan bahawa dia tetap akan tinggal di Perancis kerana ia bumi kelahirannya dan tidak akan sesekali meninggalkan negara itu selagi belum menamatkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Pihak sekolah tidak dapat membuang Fatimah kerana mereka tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk kerana Fatimah merupakan pelajar cemerlang dan sering memperolehi markah tertinggi setiap kali peperiksaan.

Fatimah juga berkata dia tetap memilih untuk bertudung dan belajar di rumah sekiranya pihak sekolah memberi syarat untuknya menanggalkan tudung untuk terus belajar disekolah. dia bukan sahaja menerima tentangan di sekolah tetapi turut menerima tentangan oleh ibu bapanya sendiri. namun, dia tetap dengan pendiriannya.

berbeza dengan diriku.....

aku sentiasa menyenangi situasi aku sekarang mungkin kerana negara yang aku diami ini agak aman berbanding dengan negara lain.. kadangkala keselesaan aku ini menyebabkan aku alpha dan hidup seperti zaman jahiliah.. tiada pendirian yang teguh untuk mempertahankan kesucian agamaku.

apa maksudku?????

bukannya aku melakukan jenayah berat sehingga memalukan islam... tidak... bukan itu maksudku.. tapi aku berasa malu dengan gadis ini kerana dia amat mempertahankan auratnya dari dicerobohi oleh mata-mata yang galak melihat. padahal aku ini yang dibesarkan dalam negara islam sendiri tidak utuh menjaga auratku dari pandangan bukan muhrim ku.. astaghfirullah hal azim.. malunya aku... teringat aku zaman jahiliah ku dahulu..harap-harap Allah mengampunkan segala dosaku yang terdahulu, sekarang dan akan datang yang tanpa aku sedari mahupun di dalam sedarku..

kawan-kawan...
jangan jadi macam saya ye...
jadilah seperti gadis ini yang sentiasa menjaga kesucian agama kita...

~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

2 comments:

syhrh said...

nice entry dear. takpe. slow ll. insyaallah. yang penting nawaitu kita betul. Allah akan tahu dan Allah akan tolong kita mencapai hidayahnya. (:

syafiyyah thoqifah said...

erm,...tima kasih...insyaAllah... :) harap-harap macam tu la...