Friday 14 June 2013

ku rindu hembusan doamu

assalamualaikum dan salam sejahtera...

Entry kali ini agak menyentuh hal peribadi diriku,...

masa musim-musim peperiksaan macam ni lah yang menyebabkan hatiku kuat merindui belaian ibu dan ayah ku... lagi pulak,..sekarang mak tengah sakit...dan abah pon tengah sakit jugak sebenarnya.. tapi abah tak pernah mengeluh..cuma hari tu masa aku balik kampung, adalah abah menyuarakan rasa sakitnya kepadaku..aku tau abah sakit tapi dia tak ceritakan kepada mak sebab abah tau mak tengah sakit jadi abah tak nak tambah beban mak...bertambahlah aku risaukan mak dan abah..

 sekarang ni rumah tu tak ada sapa-sapa dah..yela..kak dah kahwin..mesty la kena ikut suami..duduk pulak kat Sabahan..abang pon dah kawin,..atas tuntutan kerja..kenalah depa duduk kat Johor... aku pulak kena mai belajaq kat Penang.. memang tak la kan.. adik aku sorang tu nak jaga mak dengan abah.. bukan aku tak harapkan adik aku..cuma adik aku tu tak ada lesen kereta..susah sikit nak bawak mak dengan abah pergi klinik ke ape ke...

berbalik kepada cerita aku tadi...memang aku amat rindukan mak dan abah...
erm...mau tau nye tak rindu... dulu tiap kali nak exam...
mak akan bacakan yasin untuk aku malam tu..aku ingat lagi...mak tunggu aku study kat ruang tamu sampai tertidur..punya sayangnye mak kat aku..
bangun paginya..mak sediakan makanan seawal mungkin berbanding kebiasaannya...dan menyediakan bekal untuk aku bila time rest..
sebelum pergi sekolah, selepas cium pipi mak dan abah..mak akan alihkan badan aku..lepas tu mak bacakan doa ape ntah..yang aku dengar hembusan manja beserta doa di belakang tubuhku...
lepas tu, mak akan usapkan kepala aku dan aku pusing ke belakang untuk menyalami mak dan abah...dan terus je lari ke pondok bas.. 

rasa bersemangat je bila tiba pagi-pagi nak exam..sekarang..perkara macam tu hanya berlaku dalam ingatan ku je..sbb dah tinggal jauh dari mak...tapi ape-ape hal,,,aku tetap call mak dengan abah..bila dengar suara mak dengan abah pagi-pagi..itu dah satu rahmat bagi aku...aku rasa bersyukur sangat sebab masih ada mak dan abah yang tercinta...

aku selalu berdoa.. sekiranya Allah nak ambil balik orang-orang yang aku sayang dan cintai..biarlah semasa ketiadaan mereka itu, aku masih ada di sisi mereka dan mencurahkan kasih dan sayangku kepada mereka sehingga ke saat akhir mereka di dunia...dan aku sempat  untuk memohon kemaafan dan menyatakan betapa sayangnya aku kepada mereka...

mood pagi ni :  RINDUNYE KAT MAK DAN ABAH...


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: