Posts

Showing posts from October, 2013

usrah 4 : Cinta Adam dan hawa...

Assalamualaikum dan salam sejahtera..Usrah seterusnya.... sebenarnya dah lama dah dengar ceramah ni..tapi baru teringat nak tulis... Kawan2.... TujuAn Allah ciptakan cinta kerana Allah ciptakan manusia.. Allah yang lebih tahu apa yang baik untuk kita daripada kita sendiri.. Cinta diciptakan untuk membantu mencipta tujuan hidup. Hal ini krana cinta adalah jalan.. Asas dalam cinta - Aqidah
* kalau aqidah kita ok.. maka.. barulah sesuai bercinta.. Yang keduanya syariat...
* syariat lah yang akan menentukan hala cinta..sama ada cinta itu membawa kepada cinta yang halal..haram...sunat..dan sebagainya... Seterusnya.. Ulfah...
* bersikap lemah lembut menunjukkan akhlak dan adab yang dijaga dalam pergaulan.. Jika lengkap teras2 tu...maka terbentuk lah mawaddah.. cinta sejati dan hakiki... Teori 3 A dalam cinta sebelum berkahwin bagi lelaki dan wanita..
1) Akwi - mengaku salah daripada Allah dan cari cinta Allah dahulu...
2) Afham - saya faham akan tanggungjawab masing2 dan kena faham konse…

Usrah ke- 3 : Sinar Hidayah

Image
usrah yang telah saya ikuti seterusnya...Sinar Hidayah...



seseorang itu memerlukan Allah s.w.t untuk mengukuhkan diri supaya hidayah Allah tetap terus berada dalam diri dengan suburnya dan tidak pula berkurangan...

orang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa berfikir tentang kehidupan setelah mati..


hidayah : suatu petunjuk untuk melakukan sesuatu perkara yang dituntut.
taufik : perkara yang telah diizinkan dan telah dibantu oleh seseorang itu melakukan perkara yang dituntut..

beberapa jenis hidayah mengikut Imam Al-Ghazali..

hidayah semulajadi  - cth : bayi..hidayah pancaindera - cth : perasaan gembira..sedih..hidayah akal - cth : manusia diberikan akal untuk berfikirhidayah agama - cth :hidayah agama yang akan terpecah kepada hidayah taufik (maaf tidak tulis perkataan arabnya..takut silap eja plak..heheh)
hidayah perlu dicari bukan dijumpai...
jadi untuk mendapatkan hidayah ini..perlulah dekati mereka yang menjaga fardhu ainnya.. golongan ini..apabila kita lihat wajahnya..kita ak…

Usrah 2 : Aku tak layak untuk ke syurga mu..& tak sanggup pula ke nerakamu..

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Usrah kali ini mengupas topik mengenai taubat...

saya tak nak cerita panjang lebar lagi...

taubat = sebuah janji yang dibuat untuk tidak melakukan perbuatan yang salah dan dosa tersebut untuk kembali ke jalan kebenaran..

taubat nasuha = sebuah janji yang dilakukan secara bersungguh-sungguh dengan keazaman untuk tidak akan mengulangi lagi kesilapan lalu @ dosa lalu..






ciri-ciri untuk orang yang ingin melakukan taubat nasuha ini :

menyesal atas apa jua yang telah dilakukanmemohon ampun kepada Allah ( ekspresi : menangis..tangan menggeletar...mengeluarkan kata-kata sedih)bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi kesalahan itu dalam apa jua cara sekalipun. cara-cara untuk bertaubat : menggambarkan hukuman Allah s.w.t (api neraka)cari kawan-kawan yang baik dan persekitaran yang baikcari kawan yang dapat membantu kita ke arah perubahan ituyakin bahawa Allah s.w.t mengarahkan kita bertaubat dan taubat yang dilakukan tidak sia-sia..elakkan bersendirianguna…

USraH ~ bahagian 1

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera...Saya teruja sangat nak cerita tentang pengalaman manis saya mengikuti program usrah yang pertama kalinya saya ceburi...
Best sgt.. sukar digambarkan dengan kata2... mungkin ada orang yang akan menyatakan bahawa pengalaman sebegini telah biasa dilakukan oleh mereka...dan kemanisan dalam sebuah sesi usrah itu semakin tidak dirasai... tapi bagi saya walaupun saya pertama kali masùk...saya rasakan jiwa saya semakin hidup..mungkin bagi sesetengah pihak merasakan jemu mendengar usrah ni..tapi bagi saya...saya suka sangat mendengar orang lain memberi nasihat dalam nada yang sederhana dan berhemah dengan diselitkan cerita zaman rasullulllah s.a.w...orang cakap kita kena ada makanan rohani jugak...selalu jasmani ja diberikan makanan dan belaian...Pada mulanya saya merasakan malas untuk bangun awal pagi...tapi saya tak tahu ada satu kuasa yang memanggil kan menggesa saya untuk teruskan hajat saya itu...masa sesi usrah yang berlangsung dengan sederhana itu..…

Pembangunan Sumber Manusia

assalamualaikum dan salam sejahtera..

hari ini topik saya lebih ke arah pembangunan sumber manusia...

sumber manusia dianggap sebagai aset untuk menjana pendapatan negara..

ini menunjukkan betapa pentingnya pembangunan sumber manusia dalam negara..

jadi untuk itu..modal insan amat diperlukan seperti

education (pendidikan yang cemerlang)training ( adanya latihan yang terbaik )skill ( kemahiran yang fleksible)knowledge ( pengetahuan yang tinggi)health ( tahap kesihatan yang baik ) modal insan ini merujuk kepada

kebolehan dan kemahiran manusiasebagai tenaga buruhmenjadi faktor pengeluaran selain tanah dan modal konsep modal insan ialah pelaburan terhadap sumber manusia.. konsep aset ketara ( Tangible Asset ) - aset yang boleh nampakcontohnya : wang simpanan, saham , kilang dan sebagainya 2.  konsep aset tak ketara ( Intangible Asset ) - aset yang tidak nampak tapi penting contohnya : pendidikan, kemahiran, penjagaan kesihatan dan sebagainya.Faktor kegagalan modal insan 
1. Pendapatan Rendah …

Duty of L.O.V.E

The first duty of LOVE is to hear...
* untuk kekalkan perhubungan..jadilah pendengar yang baik kepada pasangan anda..
# kekasih yang baik ialah seorang pendengar yang baik #
dengan mendengar... kita seolah-olah menyatakan yang kita tetap setia dan tetap cinta...
jangan sampai pasangan kita lama-kelamaan kehilangan suara dan tidak lagi berkata-kata..
menjadi pendengar yang baik bukan sekadar mendengar dengan telinga ( Hearing ) dimana kita hanya mendengar dengan rasa simpati..tapi mendengarlah dengan mata dan jiwa ( Listening ) dimana kita mendengar dengan rasa empati... 
maksudnya..kita kena memahami setiap inci apa yang sedang disampaikan bukannya dengan segera mencelah... rasa empati inilah yang akan memperkukuhkan lagi hubungan kerana pada hakikatnya kita sedang berkongsi rasa bukan berkongsi kata-kata...

jangan sampai satu hari nanti.. pasangan kita mula berpaling kepada pihak ketiga yang lebih sudi mendengar..
kerana kebiasaannya pihak ketiga sememangnya mencari alasan untuk memerangkap …

Kahwin awal: keperluan @ keinginan ?

saya ni pernah juga terfikir untuk kahwin awal,..
setiap kali solat sya selalu mendoakan supaya Allah mempercepatkan dan mempermudahkan pertemuan jodoh untuk saya...
pelbagai cara telah saya lakukan untuk mendapatkan jodoh..yela...orang cakap macam mana nak dapat apa yang kita nak kalau kita tak usahakan..sehinggakan saya telah menjadi perigi yang bergerak mencari timbanya sendiri..mungkin pada sesetengah pihak akan cakap..tak malunya dia ni...saya peduli apa orang nak cakap...jadi saya teruskan usaha saya...( usaha saya tu bukan bermaksud sya goda orang ye)...saya gunakan pendekatan pembacaan doa pengasih..mcm doa nabi yusuf..amalkan doa apabila melihat cermin...lepas tu kalau jumpa orang yang saya minat...saya baca doa nabi yusuf dalam hati then hembuskan perlahan dekat wajah dia..alhamdulillah..hasil doa saya dalam sujud dan tindakan saya tu...si dia dah semakin rapat dengan saya...sujud syukur saya pada malam kmi kenal..sejak kenal dia..fikiran saya lebih dekat dengan alam perkahw…