~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Friday, 28 February 2014

kayangan dunia

assalamualaikum dan salam sejahtera...

lama dah rasanya aku tak menjengok keadaan blog aku ni. kebelakangan ni aku sibuk sikit dengan aktiviti palapes.. my netbook pulak nak manja-manja.. time ni la dy nak manja-manja.. tapi alhamdulillah la..aku dah guna netbook tu 2 1/2 tahun dah.. tu yg sayang nak cari pengganti tu.. memang stail aku klu aku dah suka yg tu walaupun dy sakit, aku ttp akan jaga.. tapi org ckp apa.. klu benda tu kita jaga tera mana pon klu dah ditakdirkan satu hari nanty nak ke laut.. ke laut jugak.. macam tu gak dengan org.. kalau sekalipun kita sayang dy bagai nak rak sekalipun, entah ya atau tak dy akan jadi milik kita sampai syurga..aku sedar hakikat tu.. sedangkan ada je org yg baru nak kawin 24 jam je lgi, then tak jadi.. astaghfirullah hal azim... mintak simpang la kan sumo tu.. kalau boleh biar lah apa yg dirancang berlaku dengan baik dan pantas, sbb kalau dah berlaku tak gaduh risau dah.. at least lepas tu kita pikiaq mcm mna nak kekal ja.. entah la, kuasa Allah s.w.t.  insyaAllah.. kalau dah jodoh tak kemana kan..

tapi sekarang ni sya bukan nak bincang pasal jodoh..
sya nak cerita yang saya teringin sgt nak pergi tempat-tempat kayangan dunia... * KAYANGAN DUNIA * ... mesti semua terkejut kan.. tak de la sya je yg panggil tempat tu kayangan dunia sbb nampak cantik mcm dekat kayangan.. eewah..cakap mcm pernah pergi langit ke-7 je.. heheheh... pengaruh animasi kuat ni..hehehehe...

 ampa sumo nak tau benda pa?  *mesty suspen kan*

ampa pernah dengar tak pasal aurora borealis @ northen light.. cantik kan.. mmg cantik.. kuasa Allah..

latar belakang  : 
Aurora ini merupakan fenomena cahaya terang yang dapat dilihat dilangit malam terutamanya di kawasan kutub. fenomena aurora ini di utara dikenali sebagai aurora borealis yg dinamakan sempena nama dewi mereka, dewi fajar rom, aurora dan nama greek untk angin utara, boreas. di selatan pula dipanggil sbg aurora australis atau cahaya selatan yang mempunyai sifat yg serupa. antara warna asas yg sering timbul adalah warna hijau, biru, dan merah. apabila dy berkombinasi wujudlah warna pink dan ungu. kita boleh lihatnya dengan jelas pada bulan ogos sehingga bulan april.. aurora ini terjadi di saat medan magnet bumi bergabung dgn udara yang mengalir dari matahari. gesekan itu menyebabkan perpindahan tenaga yang dapat menghasilkan belahan bumi utara yang bersinar. hal ini kerana kawasan kutub utara dan kutub selatan memiliki tarikan graviti yang agak lemah berbanding kwsn khatulistiwa.

# nak tahu lebih lagi mcm mna pembentukannya boleh baca sendiri kat sini . dan di sini..bukan sya tak nak cite tapi sya tak nak pandai buat ajaran sesat..hehehe.. #


yang ni warna hijau 


merah, ungu , hijau dan pink

* wrna pink tu yg mengancam sebenarnye *

tempat-tempat menarik :

saya nak kongsikan dengan anda ttg tmpat yg ada benda ni.. dy ni ada kat ALASKA, NORWAY, FINLAND, ICELAND, KANADA dan lain-lain lagi. pendek kata kat kutub utara dengan selatan la senang.

sya sebenarnya teringin nak pergi norway..
 ni saya dapat sedikit info ttg aurora di norway...


Norway menjadi tempat terbaik diantara tempat lainnya untuk melihat cahaya utara. Ada beberapa kota di Norway yang menawarkan pemandangan aurora, namun yang terbaik adalah Tromso. 



Tromso menyajikan festival yang ditujukan untuk menghormati dewa fajar. Pada saat fajar pertama menyentuh tanah Tromso, festival cahaya utara dimulai. Festival ini dirayakan di seluruh wilayah Tromso dan diisi dengan musik, makanan.

Tromso terletak di 571 km dari lingkaran Artik. Aurora Borealis boleh dilihat sekitar pukul 6 ptg sampai pukul 1.00 malam setiap dua kali sehari. Cuaca memiliki peranan penting dalam pertunjukan aurora, jadi sering-seringlah melihat perkiraan cuaca. 

Januari adalah bulan terbaik untuk berkunjung. Ingat, udara Tromso benar-benar sejuk, pastikan Anda membawa persediaan baju sejuk yang cukup.


* kenapa dalam banyak-banyak tempat aku pilih NORWAY??

sebabnya kat norway ada ICEHOTEL.. yg boleh nampak cahaya aurora ni dengan jelas...

best kan..

cuba bayangkan dpat duduk kat anjung hotel tu malam2.. lpas tu, tgk ke arah langit yg mcm kayangan.. wah! bestnye!

# tambah-tambah kalau pergi dengan suami tercinta dan ibu bapa tersayang #  :)




subhanaAllah..cantik kan?? kuasa Allah..
Allah itu Maha Besar dan Maha Mengetahui 
segala rahsia di langit dan di bumi..
ni kita baru dapat teroka sikit ja..
yang lain tak tau lagi..

# sebenarnya benda ni sahabat saya la bagitau.. Hafika Hanis..dy belajar geografi... kalau tak aku pon ngok jgak pasal benda2 macam ni.. hehehehe.. #


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: