Posts

Showing posts from March, 2014

Adab-adab dan perkara sunat | NIKAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. tengok tajuk pon dah tau kan.. jadi tak perlu lah saya bercerita panjang kan.. ampa baca je la ye...


1.Apakah itu nikah?
Akad @ perjanjian antara lelaki dan perempuan bagi menghalalkan hubungan mengikut kaedah dan syarat tertentu dalam bentuk yang kekal.

2.Adakah perlu bagi seseorang itu bernikah?
ya. Pada asasnya, Perlu selagi mana kamu memerlukannya.

3.Mengapa perlunya pernikahan?
Untuk memelihara kehormatan diri, melaksanakan tuntutan agama, menyempurnakan iman, mewujudkan ikatan kasih saying antara suami isteri dan mendapatkan zuriat.

4.Pemahaman mengenai nikah?
Sesuatu perkara yang tidak boleh dihadkan tempohnya dan merupakan ikatan perjanjian untuk memegang amanah dan menyempurnakan tanggungjawab besar masing-masing.

5.Perkara yang perlu dititikberatkan dalam pemilihan pasangan.
# UNTUK LELAKI
- kerana Pegangan agama nya   (pilihan utama : akan mendapat keberkatan & kebahagiaan)
-  kerana rupa parasnya                 (pilihan utama : kecant…

Usrah ke -5 : Solatku : Pakar Motivasiku

assalamualaikum dan salam sejahtera.. hari ini saya nak kongsikan serba sedikit ilmu agama yang saya perolehi dari ceramah yang saya ikuti minggu lalu..
Tajuk : Solatku : Pakar Motivasiku
Solat merupakan doa untuk sesuatu kebaikan dari segi bahasanya manakala dari segi syarak merupakan perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan takbir beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu. setiap perbuatan dan perkataan tersebut berteraskan keyakinan kepada Allah s.w.t.  Jika kita lihat sekarang nak jadi kaya di dunia perlu ada simpanan dan kesungguhan.. jadi macam tu jugak kalau nak jadi kaya kat akhirat kelak, perlu ada simpanan.. simpanan ini sebagai persiapan yang lengkap sebelum kita menghadapi sakaratul maut. tapi sebenarnya kalau nak diikutkan, kita setiap hari berdepan dengan kematian yang bersifat sementara. mati di waktu malam, hidup di waktu siang.. ini menunjukkan bahawa kematian tersebut sebenarnya adalah erti permulaan kehidupan sebenarnya yang kita tak s…

Seribu Tahun vs a Thousand Years

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
hari ini saya nak bukak mata semua orang...  sebelum tu jom layan lagu yg saya bagi ni... 
VERSI LELAKI :
SERIBU TAHUN
Relaku menunggu mu, seribu tahun lama lagi Tapi benarkah hidup ku kan selama ini Biar berputar utara selatan Ku tak putus harapan Sedia setia...
Relaku mengejar mu seribu batu jauh lagi Tapi benar kah kaki ku kan tahan sepanjang jalan ini Biar membisu burung bersiulan Tenang lah gelombang lautan Ku masih setia
Chorus Ada kah engkau yakin ini cinta Ada kah engkau pasti ini tuk selama lama nya Rela ku menunggu mu seribu tahun lama lagi Tapi benar kah hidup ku kan selama ini Biar berputar utara selatan Ku tak putus harapan Sedia setia

VERSI WANITA :
A THOUSAND YEARS
Heart beats fastColors and promisesHow to be braveHow can I love when I'm afraid to fallBut watching you stand aloneAll of my doubt suddenly goes away somehow
One step closer

[Chorus:]I have died everyday waiting for youDarling don't be afraid I have loved youFor a thousand yearsI'll lo…