~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Monday, 3 March 2014

Usrah ke -5 : Solatku : Pakar Motivasiku

assalamualaikum dan salam sejahtera..
hari ini saya nak kongsikan serba sedikit ilmu agama yang saya perolehi dari ceramah yang saya ikuti minggu lalu..

Tajuk : Solatku : Pakar Motivasiku

Solat merupakan doa untuk sesuatu kebaikan dari segi bahasanya manakala dari segi syarak merupakan perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan takbir beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu. setiap perbuatan dan perkataan tersebut berteraskan keyakinan kepada Allah s.w.t. 
Jika kita lihat sekarang nak jadi kaya di dunia perlu ada simpanan dan kesungguhan.. jadi macam tu jugak kalau nak jadi kaya kat akhirat kelak, perlu ada simpanan.. simpanan ini sebagai persiapan yang lengkap sebelum kita menghadapi sakaratul maut. tapi sebenarnya kalau nak diikutkan, kita setiap hari berdepan dengan kematian yang bersifat sementara. mati di waktu malam, hidup di waktu siang.. ini menunjukkan bahawa kematian tersebut sebenarnya adalah erti permulaan kehidupan sebenarnya yang kita tak sedar bahawa ianya telah berlaku. sebab itulah kita digalakkan untuk mengucap dua kalimah syahadah sebelum tidur beserta 3 surah qul dan doa tidur lah ye.
Umur ni bukanlah warisan. contohnya kita nak kata " Ayah dy meninggal umur 90 tahun, tok wan dy meninggal umur 80 tahun..jadi dy mesti 100 tahun." kalau macam tu senang la hidup,.. time agak2 nak meninggal tahun depan.. tahun ni dah boleh buat amal banyak-banyak dah..erm.. kalau la semudah itu kan.. masalahnya, kita tak tau kematian itu bila berlaku.. entah esok..entah lusa ka.. tulat ka..kita pon tak tau.. jadi kita kena buat persiapan dari sekarang..

persiapan yang macam mna??

antaranya :


  1. solat kena la buat improvement dari semasa ke semasa..  daripada yang baik kepada yang lebih baik.. di akhir solat, ucaplah.. " Ya Allah Ya Tuhanku, kau sempurnakanlah segala ibadahku hari ini dengan rahmatMu."
  2. iqfak (menyembunyikan) sedekah jariah yang kita buat.
  3. ibadah kena ikhlas kerana Allah s.w.t
  4. melawan gangguan syaitan dalam apa jua perkara.
  5. kena tahu abad solat.. : lafaz takbir dulu, baru angkat takbir.
  6. tidak menceritakan musibah/ ujian kepada orang lain.
  7. orang yang sentiasa menyambung kasih sayang
  8. orang yang sentiasa ucap " lailahaillallah"
manusia ni beruntung kalau dy buat 3 benda ni..



  • kalau sakit, ikhtiaq
  • kalau sihat, syukur
  • kalau ditimpa ujian, sabar
cara syaitan ganggu kita time solat

  • dia ikhtiaq supaya kita tak solat
  • dia ikhtiaq supaya masa solat kita tengok kiri kanan
  • dia suruh kita lambatkan solat
  • dia suruh kita ringkaskan solat
  • dia bagi kita ralit buat satu-satu benda kebaikan

# saya cuma cerita berdasarkan apa yang saya dengaq dan saya faham. tak dak niat nak tunjuk pandai bab-bab agama ka apa. apa ja ilmu saya dapat saya kongsi kat sini. sebab saya nak bila saya dapat ilmu, orang lain pon dapat sama mcam apa yang saya dapat walaupun depa tak sempat nak pi majlis ilmu. caring is sharing kan.. ilmu yang saya sampaikan kerana Allah s.w.t. #



~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: