HSS VS HCS

assalamualaikum dan salam sejahtera..
hari ini jom kita bincang something yang spesial yang korang suka sangat sebut kannnnn...meh nak bagi Korang pahem sikit pasal nih...
sentap (perkataan yang sinonim dengan korang)
dalam kamus DBP : terkejut dengan tiba-tiba, tertarik kuat-kuat,~terperanjat boboy~
dalam bahasa korang (pasar) : sakit hati @ marah @ sensitif kan??? (sory le kitew tak pakai sangat bahasew niew)..huhuhuhu...
Apa beza Hati Susah Sentap (HSS) dgn Hati Cepat Sentap (HCS) ??????
bezanya, sayang...
HSS : bila tegur something, jenis tak makan saman la orang kata @ kategori orang yang tak faham pon apa orang lain tegur.. dan masih buat perkara yang sama walaupun salah.
HCS : bila ada seseorang tegur atas something, dia cepat kecik hati lepas tu simpan dalam hati apa yang orang tu tegur...
Apa tindakan awak bila berdepan dengan orang yang HSS @ HCS ni?
biasanya kalau awak tu jumpa orang jenis HSS ni, awak akan kata..
" iskh .. dia ni rasa macam nak mintak pelempang je, orang cakap pon tak faham-faham lagi "

biasanya kalau awak tu jumpa orang jenis HCS pulak, awak akan kata..
" balik balik nak sentap, menyampah aku orang macam ni"..

satu perkara yang anda perlu tahu mengapa orang itu anda labelkan sebagai HSS @ HCS...bila anda judge orang lain macam tu, perlu diingat yang tu menunjukkan perwatakan anda sendiri..
mengapa saya katakan sedemikian??
cuba lihat balik mengapa org yang anda label 'sentap' @ 'susah sentap' tu bertindak sedemikian dengan anda???
kalau awak tu tegor dia dengan cara baik.. layan dia dengan cara baik.. 
rasanya orang tu nak dengar tak cakap awak?? 
agaknya orang tu akan sentap tak dengan awak???

ce pikir balik... sebenarnya sikap awak tu pon satu.. yang awak nampak kesalahan orang lain.. tegur diri awak sebelum tegur orang lain..
dia sentap sebab apa??
cuba tegok balik, : cara awak tegor dia (buat muka ke tak ke).. nada awak masa tegor dia (nada tinggi ke rendah ke).. situasi awak tegor dia (depan orang ramai ke face to face ke) ... keadaan diri dia ( dia tengah sakit ke ape ke)...
dia susah sentap pulak sebab apa??
cuba tengok balik : cara awak tegor dia macam mana.. cara awak layan ni mcm mna..
sebenarnya, kalau anda nak tahu, kadang-kadang orang yang nampak susah sentap ni bukannya dia tak dengar apa yang anda katakan tetapi disebabkan cara anda menegur itu salah menyebabkan dia rasa tak ambil berat pon dengan kata-kata awak tu..
# pendekkan kata : awak kalau nak tegor orang, lihat diri awak tu dulu.. jangan lantang je bersuara.. nanti kalau benda ni kena kat batang hidung awak tu sendiri baru tahu..
( peringatan untuk diri sendiri dan anda jugak sebab apa? sebab saya sayang semua kawan-kawan saya)

~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??