Doa.. Doa.. dan Terus berDoa... ( Tujuan Berkahwin )

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

sebelum ini saya telah menceritakan serba sedikit tentang adab-adab nikah...

sekiranya kita ingin berkahwin, perkara pertama yang perlu kita lakukan ialah berfikir apa sebenarnya tujuan kita ingin berkahwin.

memanglah tujuan asal berkahwin untuk menghalalkan yang haram sebelumnya.

tetapi lihatlah dalam sudut yang lebih jelas.. apa motif diri kita nak berkahwin?

bagi saya, saya nak berkahwin bukan kerana pada usia saya sekarang, kawan-kawan saya yang sudah berkahwin dan beranak-pinak. sama sekali tidak..

bagi saya, dengan berkahwin ini seolah-olah Allah telah menganugerahkan saya seorang bidadara yang bakal memimpin tangan saya ke syurga Allah.. yang sentiasa bersama saya susah dan senang.. yang sentiasa memberikan saya suatu inspirasi baru dalam hidup saya.. peneman saya untuk berbual-bual dan bergurau senda..

mungkin ada yang akan menganggap saya hanya akan mampu bermimpi sahaja dan menyatakan bahawa " awak jangan nak berangan macam yang awak tengok movie @ baca novel, realiti bukan macam tu la, wake up la"... mungkin ada yang akan cakap macam itu dan memperlekehkan rasa kasih dan sayang saya ini. ( lepas ni mesti ada yang cakap, "tak perlu nak tunjuk baik boleh tak!")..maaf lah kalau anda rasa saya hanya tunjuk baik, tapi saya hanya cuba menyampaikan rasa hati saya.. tolong jangan memperlekehkan impian saya dengan berkata, " tahniah, semoga awak mampu capai impian awak tu!" saya tak mengharapkan seribu pembalasan atas kasih sayang saya kepada siapa jua yang saya lakukan kebaikan ke atasnya.

1) Sahabatku, cuma cukuplah kalau saya katakan kasih dan sayang bukan untuk dijual beli. janganlah perkahwinan hanya dianggap sebagai pertaruhan dengan rakan-rakan, lepaskanlah orang yang anda sedang seksa hatinya itu. Carilah insan yang lebih baik daripadanya dan yang anda lebih cintai kerana mungkin insan itulah yang dapat menyayangi dan memenuhi kehendak anda. nasihat saya ini saya tujukan kepada lelaki mahupun perempuan kat luar sana.. Jangan berniat nak berkahwin untuk memperjudikan perasaan pasangan anda.

2) Janganlah perkahwinan dijadikan medan untuk melempiaskan nafsu semata-mata. perkahwinan ini sememangnya untuk perkongsian tetapi bukan hanya dalam satu aspek. perkahwinan ini merupakan suatu cara untuk mencipta ketenangan dan kebahagian hidup. janganlah dijadikan wanita itu sebagai simbol seks kelak perkahwinan itu hanya mampu bertahan sebentar sahaja. tetapi binalah perkahwinan itu dengan kasih sayang kelak nikmatnya melimpah ruah.

3) Janganlah perkahwinan itu dijadikan sebagai tempat untuk melepaskan dendam terhadap seseorang. lepaskanlah wanita itu, bebaskanlah dia dari penjara itu, dia berhak untuk mendapatkan cintanya sendiri. usah dikongkong perasaan dan jiwanya.

4) Jangan berkahwin jika dipaksa dan terasa terpaksa dengan orang lain, kerana sesungguhnya kebahagiaan itu hanya akan wujud sekiranya kedua-duanya meredhai hubungan tersebut. ikhlas kan lah hati dalam urusan perkahwinan. sekiranya tidak bersedia dan rasa terpaksa, lepaskanlah wanita tersebut. terus teranglah kepadanya.

5) jangan berkahwin jika berniat untuk berkahwin dalam tempoh tertentu dan berniat untuk menceraikannya dalam tempoh tertentu kerana hal ini untuk menjaga maruah wanita tersebut dan nasab keturunannya.

semuanya datang daripada niat!

kalau niat baik, perkara akan datang yang bakal berlaku juga akan baik manfaatnya kelak.
kalau niat tak baik, begitulah sebaliknya.

Ingatlah berkahwin ini salah satu perkara yang tidak boleh dimain-mainkan selain daripada talak dan rujuk.

terlajak perahu boleh berundur, sila sambung sendiri ( harap faham!)

Kalau niat betul-betul nak berkahwin, buat cara macam nak berkahwin, okey? (keep smiling)






  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??