Tips jimat dalam majlis Tunang atau Nikah ( Projek DIY 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulillah sudah hampir setahun lebih saya menjadi tunangan orang, ada lagi baki lagi 10 bulan untuk tiba pada hari bersejarah saya.

Baiklah, tujuan saya menceritakan tentang diy yang telah saya lakukan pada majlis pertunangan saya terdahulu, untuk memberikan inspirasi kepada mereka di luar sana yang sedang mencari ilham untuk melakukan diy seperti saya. Seperti yang saya katakan, projek diy ini sememangnya memerlukan masa dan tenaga untuk menjayakannya tapi memerlukan kos yang rendah.

Bagi yang tidak mempunyai bajet yang tinggi tetapi ingin melangsungkan pertunangan dengan jayanya boleh cuba macam saya ye.


Jom saya tunjukkan, layan~~~ :-

Pelamin DIY

Contoh Masa Hari Bertunang

Untuk entry pertama tentang diy ni saya nak cerita pasal pelamin diy saya dulu.

Kos bagi setiap barang-barang di atas..

Kos sepasang bunga hijau putih = RM 0 ( pinjam bunga jiran punya )
Kos langsir = RM 0 ( pinjam mak saudara punya )
Kos kerusi untuk pelamin = RM 290
* kerusi ini kerusi kayu jati, kalau nak beli yang murah still ada. tapi ingat boleh pakai untuk akad nikah nanti dan selepas kahwin, jadi tak rugi pon beli kan.
Kos untuk diy bantal pelamin = RM 12 ( Wah... kenapa murah sangat?? Jom saya kongsikan kat bawah ni kenapa murah sangat bantal ni.. hehehe..)

Cara untuk membuat sendiri bantal pelamin ( DIY )

Sebenarnya RM 12 tu saya gunakan untuk membeli gam uhu yang packing besar tu. Nak beli gam gajah sikit sangat.
*diingatkan , jangan guna gam uhu kecil sebab gam nya tak berapa kuat..

Kenapa saya hanya menggunakan gam?

1) saya malas nak jahit.. hahahaha..
2) memudahkan dan mempercepatkan kerja
3) tiada mesin jahit.

tanpa membuang masa saya nak tunjukkan cara buat bantal pelamin ni ye..

Bahagian 1


Bahagian 2

Dibawah ni pula saya tunjukkan cara untuk buat bunga besar di atas bantal pelamin tersebut.


cara nak buat tapak bunga



ni contoh jahitan jelujur dan cara menarik kain supaya terhimpun


dah siap buat bunga, boleh cantumkan dengan bantal
 dan letakkan butang baju ditengah-tengah bunga


nin dia dah siap dua biji bantal.. 

Selamat mencuba ye!!!

setakat tu dulu tips untuk bahagian pelamin..lepas ni kita sambung untuk bahagian baju tunang pulak ye... :)

don't go away ye.. tunggu sampai entry seterusnya.. emm..muah.. cayang siked.. hahahaha...


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??