~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Sunday, 13 September 2015

wanita : jom kenali diri anda (BHG. 2 - Haid dan istihadah)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Alhamdulillah saya masih diberikan nafas baru untuk menghirup udara segar di dunia ni.. pada setiap pagi, kita sebenarnya baru hidup daripada kematian yang bersifat sementara.

tetapi hari ni bukan nak cerita kejadian manusia.. tapi nak sambung cerita entry lama.. 
http://solehahkahaku.blogspot.com/2014/11/wanita-jom-kenali-diri-kita.html

Dalam entry sebelum ini saya telah menceritakan tentang darah haid wanita.

Jadi, kali ini saya akan mendalami lagi mengenai darah haid wanita.

Masalah haid ini amat sukar untuk dibincangkan sebab setiap wanita tidak mengalami waktu haid yang sama. Ada sesetengah wanita yang menganggap haid ini akan berakhir genap 7 hari, jadi dia menunggu sehingga hari ke -7 sedangkan haidnya telah berhenti pada hari ke-5. Sepatutnya wanita perlu mandi wajib setelah berakhirnya haid tersebut. tetapi sekiranya wanita itu datang semula haidnya pada hari ke-6 pada kadar yang sedikit, jadi dia perlu tunggu sehingga darah itu betul-betul kering.

Bagaimana nak pastikan darah itu benar-benar kering dan sucinya daripada haid?

Mengambil sehelai kain dan letakkan di tengah-tengah miss v, lapkan dan lihat sama ada masih ada darah atau tidak. kalau tidak ada darah, barulah mandi wajib.

Tanda masa suci bagi wanita adalah adanya cairan putih ataupun keputihan tetapi tidak semua wanita akan mengalami tanda ini dan hanya menjadi kering begitu sahaja sehingga datang semula haid yang seterusnya. Ada juga wanita yang menggunakan ubat untuk menghentikan atau mengeringkan haid tetapi perkara sebegini terjadi sekiranya atas kebenaran doktor dan ubat itu tidak menimbulkan bahaya. Misalnya wanita yang ingin mengerjakan haji atau umrah yang kebetulan minggu yang ingin mengerjakan ibadah itu dianggarkan akan mendatangi haid itu lalu dia mengambil ubat untuk menghentikan atau mencegah haid itu atas nasihat doktor dan diizinkan oleh suami, maka dalam islam membenarkan.

Bahaya penggunaan ubat pencegah  atau penahan haid ini :-
* dapat melukai rahim
* mengakibatkan peredaran darah berubah dan tidak teratur
* menimbulkan kesan buruk bagi janin di masa hadapan
* mengakibatkan kemandulan bagi orang yang belum berkahwin

Ada juga sesetengah wanita islam yang tidak mandi wajib sepanjang dia haid maka terdapat sebuah hadis menyatakan bahawa solatnya sepanjang dia mula haid itu tidak sah sehingga dia mandi wajib dan bertaubat.

Terdapat juga wanita yang memakan ubat tertentu yang membolehkan darah keluar pada bahagian rahim, wanita itu perlu merujuk terlebih dahulu dengan doktor yang memberikan ubat itu bagi mengesahkan darah itu darah haid atau darah atas kesan ubat tersebut. termasuklah darah yang keluar daripada kesan pembedahan juga bukan jatuh hukum haid.

wanita boleh menggunakan ubat untuk mendatangkan haid dengan dua syarat :
* Bukan dengan tujuan untuk mengelakkan perkara kewajipan , misalnya berpuasa dalam bulan ramadan , solat dan sebagainya.
* Dilakukan atas izin suami kerana mengelakkan suami ingin bersenang-senang dengan si isteri misalnya isteri yang sedang ditalak untuk mempercepatkan gugurnya hak suami untuk rujuk semula.


Cara nak kenal darah haid dan istihadah :

kalau ada adat  ikut adat, kalau ada tamyiz ikut tamyiz.

adat : kebiasaan
tamyiz : boleh bezakan

ada orang ada adat dan ada tamyiz.

contohnya :
kebiasaannya dia haid ada 7 hari memang tiap bulan dia macam tu ( ADAT ) , warna haid dia kehitam-hitaman bau tengik sikit (TAMYIZ ).. Itu dikira haid kerana mengikut kebiasaan dan hukum tamyiz.

Ada orang ada adat tapi tak dak tamyiz (maksudnya dia tak boleh nak kenal warna darah tersebut)

contohnya :
setiap bulan dia haid pada 29hb, pada kali tu dia nampak seperti darah haid tapi dia tak pasti betul ke yang tu darah haid sebab warna dia bukan warna merah pekat atau kehitaman. ataupun situasi dimana darah keluar hanya sehari atau dua hari sahaja tetapi dia tidak pasti warna haid tersebut. Jadi, itu dikira sebagai haid kerana mengikut adat atau kebiasaannya.

Ada orang tidak mengikut adat tetapi dia ada tamyiz.

contohnya :
Dia datang haid tidak tetap pada setiap bulan, sekejap 8 hari , sekejap 7 hari ,  sekejap 6 hari dalam keadaan berbeza-beza tempoh haidnya tetapi dia akan datang haid pada tarikh yang sama setiap bulan dan dia boleh kenal warna darah . Jadi itu dikira darah haid kerana mengikut tamyiz dimana dia kenal warna darah tersebut.

Ada orang tak ada adat dan tidak  ada tamyiz.

contohnya :
Dia datang haid tak sekata setiap bulan dan dia jugak tak kenal jenis warna darah yang dia alami masa itu. Jadi untuk kes ini, dia perlu ikut batas maksimum yang ditetapkan oleh hukum syarak mengenai jenis-jenis darah haid dan waktu-waktu yang telah ditetapkan oleh hukum syarak. (boleh rujuk pada entry yang saya lampirkan kat atas).

Macam mana kita nak tamyiz ( kenal atau tahu membezakan) antara darah haid dengan darah istihadah?

Darah haid ini berwana merah kehitam-hitam, darahnya lebih pekat daripada warna biasa dan baunya agak hanyir berbanding darah biasa. keluarnya tidak memancut seperti air kencing...

 manakala darah istihadah ini berwarna merah kekuningan, darah ini tiada bau yang kuat dan darahnya bersifat cair. Darah ini bersifat warna merah segar dan kurang hanyir.. darah istihadah ni merupakan darah yang keluar selepas darah haid iaitu selepas 15 @ 20 hari waktu haid biasa ataupun atas pembedahan atau penyakit tertentu. Suatu penyakit yang menimpa wanita hasil perbuatan syaitan..

hukum darah istihadah (mustahadah)
* Tidak wajib mandi ketika solat kecuali hanya sekali saja iaitu selepas berakhirnya waktu haid.
* Tidak boleh meninggalkan solat dan puasa
* Tiada larangan untuk bersetubuh

bagi wanita yang telah menopause,  darah yang keluar daripada faraj adalah darah istihadah yang mungkin disebabkan oleh penyakit seperti kanser pangkal rahim atau kanser rahim.. wanita yang menghadapi masalah ini dinasihatkan berjumpa doktor untuk mendapat kan rawatan..

cara untuk berbersuci daripada darah ini ialah..
1. Wanita itu perlulah menyucikan terlebih dahulu darah tersebut. 
2. Gantikan dengan tuala wanita yang masih baru dan bersih.
3. Hanya perlu berwuduk tanpa mandi wajib..
4. Jika telah penuh, gantikan yang baru dan lakukan langkah yang sama seperti langkah 1, 2, dan 3..



  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

2 comments:

Siqah Hussin said...

Good entry.. Dan salam kenal :)

Syafiyyah Thoqifah said...

Trima ksih.. 😍