Wednesday 14 October 2015

Apa itu Give Away dan Contest dalam kehidupan Blogger?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

hai blogger baru...

Entry ini saya sengaja tulis bagi memperkenalkan kepada penulis blog baru tentang kehidupan sebagai blogger..

Give Away ni merupakan salah satu jenis contest yang gemar dilakukan dalam kalangan blogger yang bermurah hati untuk memberikan hadiah atau sumbangan tertentu kepada orang lain dengan kata lain lebih kurang macam bersedekah la,, tapi dalam bentuk yang peraduan..

Kenapa pentingnya give away ni bagi blogger?

Sebenarnya give away ini adalah sebagai satu cara untuk meningkatkan jumlah pengunjung dalam sesebuah blog tersebut.  jadi, tidak hairanlah ramai yang ingin jadi sponsor untuk give away tertentu. saya sendiri pernah menjadi sponsor dan membuat give away sebelum ini. ternyata mampu meningkatkan ramai kenalan baru..

Bagaimana nak jadi sponsor give away?

macam ni, biasanya blogger tertentu yang akan buat give away tersebut akan buat announcement tentang pencarian sponsor. Biasanya seminggu atau dua minggu sebelum give away itu dilancarkan. tetapi bagi blogger yang terkenal biasanya akan mengambil masa sebulan lebih awal daripada tarikh untuk give away itu dilancarkan kerana mungkin akan melibatkan lebih ramai sponsor. jadi memerlukan penyelenggaraan awal la..

Dimanakah announcement untuk sponsor itu dibuat?

blogger tersebut akan membuat entry baru untuk mencari sponsor... sebagai contoh, http://izyanstory.blogspot.my/2012/12/pencarian-sponsor-untuk-giveaway.html .  Ada juga blogger yang update kat page facebook mereka.. kalau dah dapat jumpa tu, boleh lah contact mereka kerana biasanya mereka akan bagi nom telefon atau link facebook messenger atau email mereka.

Apa yang boleh disponsorkan?

bergantung kepada kemampuan anda. biasanya  yang berkaitan dengan entry atau pemilik blog tersebut akan maklumkan apa yang diperlukan. kebiasaanya antara barang yang sesuai untuk di sponsor kan adalah topup, perfume, dress, shawl dan lain-lain. biasanya tiada syarat untuk barang yang nak disponsorkan.

Selesai bab Sponsor~~~

Bagaimana pula cara untuk menyertai Give Away ini?

Perlu diingatkan sponsor biasanya tidak boleh terlibat dalam sesuatu give away yang di sponsornya namun  begitu dia hanya boleh mempromosikan give away tersebut.  Tetapi syarat ini bergantung kepada pihak penganjur tersebut.

Untuk menyertai sesuatu give away , first sekali kita kena fahamkan cara-cara untuk update entry berkenaan give away tersebut dalam blog kita . biasanya  penganjur akan beritahu melalui syarat-syarat yang dinyatakan dalm give away tersebut. kalau ikut semua syarat-syarat dia tu kira ok la... dah siap dah la..

tapi perlu diingat dan diperhatikan , kadang-kadang ada pihak penganjur yang nak memudahkan peserta dengan memberikan give away dalam bentuk HTML ,.. kalau dalam bentuk ni, anda hanya perlu copy paste dan letakkan dibahagian HTML jugak masa nak buat entry baru tu. mudah bukan. tapi still kena ikut syarat-syarat dia ye.

Apa perkara paling penting semasa menyertai sesuatu give away tertentu?

1) pastikan tajuk entry yang ditulis oleh kita sama dengan pihak penganjur mengikut syarat-syarat.
2) pastikan semua syarat dipatuhi terutama dalam meng 'ADD ' facebook dan mem ' FOLLOW ' blog dan twitter semua ahli sponsor tersebut.
3) dah siap semua tu, mesti bagi feedback kat pihak penganjur dengan komen kat entry give away dia tu..
4) tunggu anda berjaya ke tak... dan perlu diingatkan, bukan tunggu sahaja ye.. biasanya pihak penganjur takkan telefon kita kalau kita menang , kita yang kena alert bab ni. selalu check kat blog penganjur. ni contoh entry yang penganjur akan buat.. http://www.sayaiday.com/2015/08/pengumuman-15-pemenang-giveaway.html

ini saja laporan saya pada hari ini.. semoga info diatas berguna untuk blogger baru. terima kasih ye.. sayang semua lalink saya ni..

nanti kalau saya rajin saya bagi contoh give away kat entry baru ye.. :)

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: