Perigi cari timba atau timba cari perigi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Entry kali ni nak bincang jodoh macam mana yang perlu kita titikberatkan..

Perigi cari timba atau timba cari perigi? Mana satu pilihan kalbu??

org slalu ckp, " pilih lelaki yg suka kita jangan pilih lelaki yang kita suka!"

bagi aku, aku lebih suka pilih lelaki yg aku suka berbanding lelaki yg suka aku.. untuk jadi suami aku...

apa hujah aku?

# bila kau sukakan seseorang, ofkos kau akan ambil tahu segalanya pasal dy kan yg bukan melaluinya tetapi melalui org terdekatnya.. sapa keluarga dy.. asal mana.. (bukan tnya tuan punya bdn ye, sbb tuan punya bdn boleh je menipu)..

# bila kau sukakan seseorang, kau lebih tahu tahap kesabaran kau dan tahap cinta kau untuk si dia bila mana si dia menguji kesabaran kau..

# bila kau sukakan seseorang,  kau akan menolak unsur seks ke atas diri org tu dan kau akan mencintainya melebihi keperluan seksual itu..

# bila kau sukakan seseorang, kau akan lebih tahu apa yg perlu kau buat untuk menghargai dan menghormati orang yg kau cintai itu..

perkara yg paling penting, aku akan lebih senang dan rela hati untuk memperhambakan dan mempersiapkan diri aku sebagai seorang isteri kepada seorang suami yang menjadi kecintaan aku..

sebab apa aku tak suka kenyataan 'pilih lelaki yang sukakan kita' ?

# lelaki kebanyakan pandang luaran dulu..

biasanya lelaki suka kita ni atas 2 faktor penting, first dy akan tengok muka kita (bentuk bdn ni tak semua laki anggp penting).. dan second,  dy akan tgk perwatakan atau personaliti .. ada laki bila dy tgk muka terus berkenan,. Tak pon tgk je macam sofistikated terus tertawan,. Nak pulak anak org kaya.. yg tu yg rembat dulu.

# ada jugak lelaki main rembat je atas faktor usia

No,. No.. no.. aku mmg tak brapa setuju kalau yang stail ni.. tambah plak laki yang jenis rembat ja kahwin dengan seorang wanita tu atas faktor usia.. dia rasa dia tu dah tua dah.. umur lingkungan 30 ke atas dah.. matlamat dia mesti kahwin!! Jadi dia pon meminang sesiapa saja yang dia nak, dan dia boleh ungkapkan kata cinta sesuka hati dia..

# lelaki sukakan seorang wanita atas faktor keinginan syahwat yang tinggi

yang ni paling benci., terutama bila dia konon suka kat wanita tu, then bila kahwin dia buat tempat tempiaskan nafsu dia sahaja.. sama ada nafsu amarah atau nafsu seks,. Mintak simpang la laki macam ni ya Rabbi..

Tapi semua ni bergantung kepada pilihan masing-masing..

Aku tak kata salah, tapi kita perlu pikir ke depan,,

Nak jugak aku flashback, masa zmn Rasulullah s.a.w dulu, ada seorang wanita yang telah menawarkan diri untuk berkahwin dengan Nabi Allah , tapi telah ditolak dgn baik oleh Baginda s.a.w.  Kemudian, ada seorang wanita lain yang mencemuh tindakan itu dengan menyatakan wanita tadi tidak malu menawarkan diri pada seorang lelaki..Rasulullah s.a.w berkata kepada wanita itu bahawa wanita tadi lebih mulia daripada wanita lain kerana dia menawarkan dirinya untuk berkahwin supaya menjaga agamanya.

Begitu juga , tindakan Saidatina Khadijah yg telah melamar Rasulullah s.a.w melalui Maisarah yang merupakan seorang pekerja khadijah yang setia dan jujur.. Malah perkahwinan itu lebih diagungkan dan diingati oleh Baginda s.a.w berbanding perkahwinan Baginda dengan isteri yang lain sehingga Saidatina Aisyah sendiri cemburu dgn Siti Khadijah walhal Siti Khadijah sudah mengadap Ilahi.

Lelaki yang bagaimana untuk kita tawarkan diri untuk berkahwin dengannya?
1. Lelaki yang ada pengetahuan tentang agama (akhirat) dan dunia
2. Lelaki yang sentiasa berbaik sangka dengan Allah
3. Lelaki yang bijak menguruskan emosinya terutama sikap sabarnya.
4. Lelaki yang tidak bertindak hanya menurut nafsu
5. Lelaki yang sentiasa menjaga hubungan nya dgn Allah dan manusia ( kaum keluarga, jiran tetangga, sahabat2 nya atau masyarakat sekeliling)
6. Lelaki yang tidak kekok memberikan bantuan dan mudah bertoleransi
7. Lelaki yang tidak kedekut
8. Lelaki yang tidak mudah berasa bosan
9. Lelaki yang setia dan tidak curang
10. Lelaki yang jujur dan amanah dalam tanggungjawab.

Ciri- ciri lelaki ini kalau ada JANGAN LEPASKAN!!!

Lelaki sebegini mampu membimbing dan menghormati kita sebagai wanita..

Setakat ni saja tips kali ni..

Tepuk dada tanya hati dan iman..

Apa khabar agaknya..?

Moga lebih tetap ke jalan Allah sehingga kiamat.. aamiin. .

Sekian dulu, terima ksih..

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??