~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Friday, 13 May 2016

Rahsia Cemerlang dalam Pelajaran

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

pejam celik, pejam celik .. sekejap ja nak habis dah sem akhir ni..  mesti semua pakat prepare untuk nak hadapi minggu study week yang semakin hampir ni kan.. Ada lagi beberapa minggu saja untuk hadapi peperiksaan.

sebelum nak hadapi peperiksaan yang mendatang, persiapan kena mantap walaupun dah last minit ni kan.. hahaha.. :p

padan muka aku!!! awal-awal tak nak belajar... dah hujung-hujung ni menyusahkan diri sendiri je... hahaha..

aku nak kongsi sikit lah petua dari buku 101 Adab dan Petua Kecemerlangan Pelajar yang disediakan oleh Ustazah Siti Nor Bahyah, Ustaz Zahazan dan Ustazah Mahfuzah. Buku ni dihadiahkan oleh kak kandung aku sewaktu aku bakal menduduki peperiksaan PMR 2007. Thanks kak.. :)

Dulu masa aku masih sekolah menengah dulu, hampir semua petua ini aku cuba ikut. Alhamdulillah aku dapat keputusan yang cemerlang, aku dulu bukan budak pandai.. masa percubaan aku dapat 2A saja B ada 3 yang lain C dan D.. Alhamdulillah selepas aku ikut semua petua dalam buku ni, aku dapat 4A, 4B.. Alhamdulillah.. semua dengan izin Allah jugak. mungkin bagi hampa , " alah... dapat pon 4A nak gebang ja lebih".. tapi bagi aku, daripada aku dpt 2A dan ada D dalam result sampai mak dengan abah aku cakap, " ang pi sekolah ang belajaq ka dak?" .. aku menangis kot.. hampa ingat tak rasa down ka..
tapi aku belajaq daripada kesilapan, tambahan pulak orang yang aku sayang budak yang rajin belajar.. jadi aku banyak ambil semangat daripada dia.. terima kasih kepada semua yang membantu sepanjang kecemerlangan aku. Petua ini aku gunakan sampailah aku SPM dan STPM. Alhamdulillah, menjadi sangat.. semoga petua ini juga bermanfaat untuk hampa semua.

okey, sudah2 la ye membebel sikit2..

now...

Bagi seseorang yang ingin berjaya dalam pelajaran, first sekali hampa kena buat  sentiasa berfikiran dan bersikap positif.

1. Ciri- ciri menjadi insan positif
  • ·        Seorang itu hendaklah sentiasa ikhlas dalam setiap pekerjaan yang dilakukannya.
·         Seseorang itu hendaklah belajar menjadi seorang individu Muslim yang soleh dan taat.
·         Seseorang itu hendaklah mempunyai matlamat hidup dan mempertingkatkan usahanya untuk berjaya.
·         Apabila seseorang itu memiliki ilmu , hendaklah dia beramal dengan ilmu yang dipelajarinya itu.
·         Seseorang yang ingin berjaya dalam hidupnya , dia haruslah taat kepada perintah kedua ibubapanya selagi tidak melanggar perintah Allah s.w.t.
·         Seseorang itu juga hendaklah menghormati guru atau tenaga pengajarnya serta menunjukkan minat terhadap pelajarannya.
·         Seseorang itu hendaklah menggunakan masa dengan melakukan perkara yang berfaedah dan meninggalkan perkara yang sia-sia.
·         Seseorang itu hendaklah mendekati  orang yang berjaya dan positif serta meninggalkan untuk berkawan dengan orang yang buruk perangainya.
·         Seseorang itu hendaklah sentiasa meminta pertolongan dan perlindungan daripada Allah serta  bersangka baik kepada Allah.
·         Seseorang itu hendaklah sentiasa menjaga solat dengan solat diawal waktu dan khusyuk di dalam solatnya.
·         Seseorang itu hendaklah menjauhi maksiat dan perkara-perkara yang haram supaya ilmu itu akan dekat kepadanya.
·         Seseorang itu mestilah memiliki akhlak yang terpuji ( mahmudah) dan menjauhi sikap mazmumah.
·         Seseorang itu hendaklah sentiasa kemas dalam pemakaian sehariannya dan menjaga kesihatan tubuh badannya.
·         Seseorang itu jugak hendaklah istiqamah atau konsisten dengan perubahan dan usaha yang dilakukan tanpa mengenal erti putus asa.
·         Seseorang itu hendaklah rajin membantu sesiapa yang memerlukan pertolongannya.
·         Seseorang itu hendaklah sentiasa mengingati Allah dan membaca al-Quran dan bersederhana dalam ketawanya.

2. Tip Mengulang Kaji Pelajaran
Mengambil wuduk sebelum memulakan sesi mengulang kaji.
·          Tempat belajar yang kondusif seperti bilik perpustakaan, bilik yang berhawa dingin, bilik belajar yang dikhaskan di rumah atau dewan masjid atau surau semasa luar waktu solat.
·         Beristighfar daripada dosa.
·         Membaca doa dalam surah taha ayat 114.
·         Baca topik-topik utama kemudian diikuti subtopik dan mengingati fakta-fakta penting.
·         Cuba untuk mengingati dan mengulang fakta yang telah dihafaz itu.
·         Cuba untuk menulis fakta yang telah anda ingati di atas buku nota. Jika tidak dapat mengingat sepenuhnya, maka buka kembali bab yang telah dibaca tadi.
·         Pastikan anda mengulang kaji pelajaran dalam masa 24 jam selepas mempelajari subjek tersebut.
·         Ambil peluang untuk mengulang kaji pelajaran  pada masa lapang.
·         Gunakan hari cuti hujung minggu untuk mengulangkaji pelajaran.
·         Ringkaskan fakta-fakta  yang anda baca agar mudah diingati.
·         Kaji soalan-soalan terdahulu kerana biasanya soalan akan berulang.
·         Wujudkan study group yang dapat mewujudkan semangat belajar.
·         Dapatkan idea-idea utama ( main points) dari topik yang kita sedang pelajari itu.
·         Catatkan perkara yang kurang  atau tidak difahami untuk ditanyakan kepada orang yang lebih memahaminya.

3. Aktiviti-aktiviti menghilangkan tekanan, kebosanan dan rasa bimbang ketika mengulangkaji pelajaran:
·         Depakan tangan
·         Angkat bahu
·         Tarik nafas sedalamnya
·         Pusingkan tangan dan kaki
·         Rehatkan otot-otot
·         Pejamkan mata
·         Rehatkan diri
·         Bayangkan suasana indah yang pernah dilalui dan yang akan anda lalui lagi.
·         Beriadah bersama rakan-rakan
·         Minum air masak
·         Berdoa dengan doa yang ma’thur
·         Bersolat
·         Membaca al-Quran
·         Berzikir
·         Berselawat ke atas Nabi s.a.w
·         Lakukan aktiviti yang anda gemari dan harus serta boleh menghilang keresahan.

4. Rahsia menguatkan ingatan
·         Penumpuan perhatian
·         Membuat  kaitan antara subjek pembelajaran dengan keadaan sekeliling.
·         Mengemaskini fakta
·         Membuat  latihan
·         Mengadakan  study group
·         Memohon kepada Allah agar dikurniakan ingatan yang kuat

5. Tip berkomunikasi dengan minda dalam mengulangkaji pelajaran
·         Susun kerja-kerja anda yang perlu disiapkan di  atas meja mengikut keutamaan.
·         Sekiranya anda perlu menyiapkan kerja-kerja ulangkaji dalam satu masa, mulakan dengan yang paling susah.
·         Sematkan dalam minda anda bahawa anda pasti akan menyiapkan kerja itu dalam waktunya.
·         Jika anda perlu mengulangkaji di tempat lain, maka pastikan tempat tersebut menjadikan anda fokus kepada subjek.
·         Pastikan anda mengulangkaji subjek yang berat dilakukan di tempat yang senyap dan tenang
·         Tetap duduk mengulangkaji sehingga anda menyiapkan kerja itu sepenuhnya.
·         Jangan membiasakan diri untuk pergi meninggalkan kerja sebelum ianya selesai.
·         Jika anda merasa mengantuk, rehatlah sebentar sehingga hilang rasa mengantuk itu.
·         Berubah tempat duduk juga boleh menyebabkan anda berasa lebih segar.

6. Tip menghadapi hari peperiksaan
·         Pastikan anda telah mendapat tidur yang mencukupi.
·         Bangun awal.
·         Amalkan solat sunat hajat sebelum masuk waktu solat subuh pada hari peperiksaan ataupun pada malamnya.
·         Bersihkan diri, mandi, bersolat subuh dan berpakaian kemas.
·         Bersarapan dengan menu berkhasiat.
·         Pastikan segala peralatan periksaan yang mencukupi.
·         Bacalah doa sebelum memasuki peperiksaan.
·         Jangan cuba mengulangkaji pelajaran sebelum memasuki dewan peperiksaan.
·         Baca keseluruhan soalan dan kenal pasti soalan yang wajib dijawab terlebih dahulu. Kemudian pilih soalan-soalan pilihan yang akan dijawab.
·         Jangan bazirkan masa menghabiskan masa dengan soalan yang susah kerana perbuatan ini akan membuang masa.
·         Mulakan dengan soalan yang senang dijawab dahulu kemudian baru kembali kepada soalan yang susah itu .
·         Para pelajar mestilah membahagikan masa dengan bilangan soalan supaya dapat berfikir dan mengingati fakta-fakta untuk dikemukakan dalam kertas jawapan.
·         Ketahuilah menipu merupakan tidak percaya kepada diri sendiri dan takut gagal.
·         Tulislah jawapan dengan tulisan yang terang dan jelas supaya mudah difahami dan dibaca.







  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: