Saturday 19 May 2018

Rawatan untuk pesakit buah pinggang (bhg. 2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sambungan dari Rawatan pesakit buah pinggang (bhg. 1)

Tak salah kan kongsi ilmu..



b) Haemodialysis (cuci darah)

- mengeluarkan bahan toksin2 melalui tabung cuci darah..
-mengeluarkan air berlebihan dalam badan
- mengekalkan komposisi garam2 dalam darah yang diperlukan oleh badan
- dilakukan 3 kali dalam seminggu setiap sesi 4 jam..12 jam sahaja..
- perlukan tempat yang sesuai untuk cuci darah..

Proses Tabung cuci darah



- ada dua bahagian :

a)bahagian atas.. Ada rerambut putih.. Darah yang kotor akan masuk ke dalam tabung cuci darah. Darah masuk dari atas ke bawah.

Tabung cuci darah


b) bahagian tepi.. Air akan masuk ke bahagian tepi tabung cuci darah.. Air tu akan serap bahan2 toksik dan menarik keluar semula cecair yang berlebihan dalam badan.

Kemudian air dalam mesin dialisis akan masuk ke dalam tabung cuci darah . Air ini akan keluar masuk berterusan.. 500ml per minit masuk dan 500ml per minit keluar.. Nonstop..Darah yang dah elok yang dah siap cuci akan masuk balik ke badan pesakit tu. Semasa proses dialisis berjalan, pesakit dikehendaki melakukan exercise tangan supaya urat jadi besar dan kenyal dan memudahkan pengaliran darah keluar masuk ke badan pesakit. Pesakit juga akan dibekalkan dengan ubat cair darah (heparin) semasa proses dialisis dijalankan. Heparin ini akan diberikan sejam sekali selama tempoh 4 jam dialisis untuk mengelakkan darah beku dalam salur darah terutama di dalam tabung cuci darah. Semasa dialisis jantung akan mengepam kuat dan dalam tempoh 4 jam , mesin dialisis ini mampu menarik air keluar masuk dari badan sebanyak 2 liter hingga 3 liter.



Setiap sesi dua jarum..urat yang berlainan..

a)Satu jarum masuk darah dari mesin ke badan..
b)Satu jarum lagi keluar darah dari badan ke mesin..

*Kalau guna satu jarum.. Darah yang keluar masuk tu kebarangkalian tidak dicuci sepenuhnya.. Jadi, proses tu perlu ada 2 jarum.



*Pemasangan fistula (mesin) di tangan pesakit amat penting bagi peringkat awal dialisis.. Hanya sementara sahaja sebelum pembedahan untuk guna mesin dialisis.. Fistula ini matang dalam tempoh 4 hingga 6 minggu bergantung kepada penjagaan fistula.

 Fistula adalah Proses mencantum kan 2 urat alteri dan vena akan bentukkan salur darah baru supaya urat akan jadi kuat semasa jantung mengepam pantas. Fistula ini dapat menampung aliran darah yang cepat dan kuat semasa dialisis.

# Masalah bagi rawatan haemodialysis
- fistula rosak boleh jadi disebabkan oleh tekanan darah yang terlalu rendah
- boleh menyeebabkan jangkitan kuman
-risiko untuk dapat hepatitis ni sangat tinggi sebab berkongsi mesin dialisis dengan orang lain..

 Satu mesin boleh digunakan 3 orang pesakit sehari..walaupun tidak berkongsi tabung cuci air..

- urat mudah membengkak atau pecah tetapi tidak sama bagi setiap individu.

# peringatan :

* pesakit haemodialysis sekiranya ini melancong ke negeri lain atau tempat2 lain yang tidak berdekatan dengan pusat dialisis tetap.. Mereka perlulah menghubungi pusat dialisis yang berhampiran dengan tempat pelancongan tersebut mungkin sebulan atau 2 minggu sebelum tempoh percutian itu bagi memudahkan pesakit mendapatkan rawatan dialisis ni tanpa pengecualian.

* sekiranya pesakit tidak mengikuti jadual dialisis atau pemakanan yang betul dalam jangka panjang..  Pesakit akan mengalami tiroid akan rosak dan  tulang temulang akan mereput.


Next : peritoneal dialysis process

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

1 comment:

konsultasi ortopedi said...

artikelnya sangat bermanfaat sekali, saya suka tuliasannya dan pembahasannya
dokter ortopedi|biaya operasi lutut|biaya operasi tkr|lee woo guan
|wong chung check