Sumber ilmu pengetahuan
diperolehi daripada beberapa sumber iaitu pengetahuan daripada para pakar dan
autoriti, pengalaman sendiri, tradisi, pengetahuan umum dan penyelidikan.
Berdasarkan sumber-sumber pengetahuan tersebut didapati bahawa sumber yang paling
diyakini diperoleh daripada penyelidikan. Penyelidikan bermaksud sesuatu seni
untuk menyingkap pengetahuan baru. Menurut Sakaran (2000), penyelidikan
dikatakan sebagai proses untuk mencari jalan penyelesaian kepada sesuatu
masalah setelah membuat analisis dan penelitian yang mendalam tentang sesuatu
faktor yang berkaitan. Justeru itu, bagi menyingkap sesuatu pengetahuan yang
baru penyelidikan ini memerlukan daya kreativiti dan pemikiran yang mendalam.
Penyelidikan ini, sebenarnya membayangkan kepada kita bahawa ilmu tersebut
telah pun sedia ada. Oleh itu, kerja penyelidik perlu menyingkap ilmu tersebut
melalui pelbagai teknik.
Penyelidikan sosial
mengikuti suatu proses sains untuk mewujudkan ilmu baru. Bagi memulakan
penyelidikan ini, pakar yang datang daripada pelbagai fakulti dan jabatan
mengikut kelompok sains sosial yang tersendiri. Penglibatan mereka adalah
berdasarkan kepakaran bidang masing-masing. Kumpulan inilah yang biasanya
menjalankan penyelidikan. Mereka menggunakan data untuk menyokong atau menolak
teori-teori tertentu. Situasi utama yang menyebabkan para ahli sains ini
memulakan penyelidikan adalah sikap-sikap saintifik yang ada dalam diri mereka
iaitu sifat ingin tahu (curiousity), ragu-ragu dan ingin tahu dengan
lebih mendalam (scepticism) dan juga bersifat objektif. Terdapat dua
bentuk data yang digunakan dalam penyelidikan ini. Yang pertama ialah data
berbentuk abstrak. Data ini diperoleh dengan cara memerhati dan melihat dunia
sosial. Sebagai contoh, idea, andaian, teori, paradigma, konsep, model dan
pendekatan yang sesuai. Manakala bentuk data yang kedua ialah data bentuk
empirikal. Data bentuk empirikal diambil dengan cara memberi dan mengumpul
maklumat mengenai dunia sosial melalui pancaindera. Teknik mengumpul, mengutip,
menghimpun dan menambah data dalam keadaan yang lebih konkrit.
Faedah penyelidikan ini
adalah dapat mewujudkan sesuatu yang baru daripada hasil penyelidikan. Hal ini
wujud daripada pelbagai bentuk persoalan yang cuba diselesaikan dan pembentukan
idea baru. Penyelidikan yang dilakukan
dengan sempurna dapat membantu menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi serta
menghalang daripada mengulangi kesilapan yang berlaku. Hasil penyelidikan juga
menemukan tindakan yang dapat dilakukan untuk mengatasi penyimpangan dalam setiap
persoalan kajian.
Dengan adanya
penyelidikan ini juga mampu meningkatkan ekonomi. Hal ini kerana pakar-pakar
ekonomi dapat mengenal pasti peluang-peluang yang mampu meningkatkan pendapatan
negara. Selain itu, ia juga dilihat penting dalam mengisi peluang perlaburan
yang baik dan secara tidak langsung meningkatkan pendapatan negara. Seterusnya,
penyelidikan yang sempurna mampu meningkatkan keupayaan, pengetahuan dan
inovasi negara serta mampu membentuk ‘Minda Kelas Pertama’ dalam kalangan
rakyat. Pengetahuan yang luas dan inovasi dapat membantu industri negara
menghasilkan barangan atau produk serta perkhidmatan yang berkualiti. Perkara
ini membuka peluang ekonomi dan memberi impak positif dalam pembangunan negara
kita.
Oleh itu, penyelidikan
juga mampu membantu masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berlaku dalam
negara. Ketidakseimbangan yang berlaku akibat kekurangan ilmu tanpa adanya
penyelidikan yang lengkap tentang sesuatu permasalahan. Hal ini akan mewujudkan
jurang perbezaan maklumat dalam kajian yang dikaji. Jadi, jelaslah menunjukkan
kajian atau penyelidikan yang dilakukan dapat mengenalpasti masalah yang
berlaku serta dapat mencari jalan penyelesaian yang berkesan untuk mengurangkan
ketidakseimbangan yang berlaku.
Penyelidikan yang
berunsurkan ilmiah yang dilakukan secara berterusan ini mampu meningkatkan
tahap dan kualiti hidup rakyat kerana mampu membina tenaga kerja yang lebih
produktif. Kajian yang dilakukan ini mampu mengenal pasti kekurangan dan
keperluan secara nyata. Hal ini kerana bagi mendapatkan penyelidikan yang
tepat, para penyelidik akan mendekati golongan rakyat daripada lapisan
masyarakat yang pelbagai dan daripada latar belakang yang berlainan. Perkara
ini mampu mencerminkan secara lebih terperinci tentang keperluan yang perlu ditunaikan.
Seterusnya,
penyelidikan yang berkesan mampu memperkukuhkan keupayaan institusi dan
pelaksanaan dasar-dasar kerajaan. Ini disebabkan oleh para penyelidik dapat
menemui masalah dan kegagalan yang dihadapi dengan adanya penyelidikan daripada
kajian yang lepas. Oleh itu, punca kegagalan ini dapat dikenalpasti dan
diperbaiki dalam masa yang ringkas. Dengan adanya penyelidikan ini, sesuatu
perkara itu dapat diselesaikan dan diperkukuhkan dengan jalan penyelesaian yang
baru sekaligus dapat memperkukuhkan kedudukan sesuatu perkara. Hal ini kerana
setiap penyelidikan mempunyai kepentingan tersendiri mengikut bidang yang
dikaji dan akan berjaya sekiranya penyelidikan ini dilakukan secara serius,
tepat dan sistematik.
Namun terdapat juga
sumber ilmu selain penyelidikan yang menjadi rujukan iaitu melalui tradisi.
Tradisi ialah satu cabang ilmu ini telah diketengahkan sejak zaman pertengahan
hanya menggalakan pengertian tentang amalan dan isu keagamaan yang bersifat
abstrak seperti kajian tentang alam nyata , penciptaan , sifat tuhan baik alam
fizikal mahupun sosial. Tradisi ilmu ini bersifat teleological dan diasaskan
kepada kepercayaan tuhan adalah sumber pengetahuan. Hal ini kerana tradisi ini
bersifat turun temurun, menyebabkan tiada kesahihan dalam sumber yang
diperolehi berbanding dengan penyelidikan yang mempunyai maklumat sistematik ,
teratur dan terkini.
Sumber pengetahuan juga
mungkin datang daripada seseorang yang berautoriti dalam bidang tertentu (method
of authority). Sebagai contoh kata-kata pemimpin sering dianggap benar dan
berautoriti, walaupun kadang kala pemimpin berkenaan bercakap bukan dalam
bidang kepakarannya. Di dalam dunia pengetahuan, pandangan orang yang
benar-benar pakar dalam bidangnya sering diiktiraf sebagai sumber pengetahuan yang
sah. Umpamanya dalam hal koperasi Profesor DiRaja Ungku Aziz diiktiraf sebagai
orang yang berautoriti dalam bidang berkenaan. Profesor Khoo Kay Kim ialah
orang yang berautoriti dalam sejarah manakala Profesor Awang Had Salleh ialah
orang yang berautoriti dalam bidang bahasa, begitu juga dengan tokoh lain di
peringkat antarabangsa seperti Kotler dalam bidang pemasaran, Drucker dalam
bidang pengurusan, Yukl dalam kepimpinan dan sebagainya. Oleh itu, jelas
membuktikan sumber yang didapati daripada para pakar dan berautoriti bergantung
kepada kebijaksaannya dalam bersuara walaupun bukan dalam kepakarannya. Namun
penyelidikan menekankan aspek kesahihan dalam sumber ilmu kerana memgumpul data
untuk dijadikan bahan bukti supaya tiada yang boleh mepertikaikan.
Selain itu, pengalaman
seseorang juga boleh dijadikn sebagai sumber ilmu. Empirisme berasal daripada
kata yunani empeirisko bererti pengalaman. Menurut aliran ini manusia
memperolehi pengetahuan berdasarkan pengalaman yang lalu. Pada awalnya manusia
tidak mengetahui apa-apa, namun setelah melalui pelbagai jenis pegalaman ia
dijadikan ilmu pengetahuan sebagai panduan. Sumber pengetahuan ini diperolehi
daripada pengamatan iaitu melalui pancaindera seperti pemerhatian, meramal dan
memahami.
Pengetahuan umum didefinisikan
sebagai ilmu dan kepandaian tentang sesuatu bidang yang disusun secara
bersistem menurut keadah tertentu yang dapat digunakan untuk menerangkan
sesuatu yang berkait dalam bidang ilmu tersebut. Dalam zaman moden pengertian
ilmu telah disempitkan dan dimodenkan kepada pengetahuan maklumat dan kemahiran
sahaja. Dalam pengetahuan zaman moden ilmu merujuk kepada pengenalan atau
persepsi yang jelas tentang fakta. Kewujudan perkara lain dalam keupayaan
pancaindera tersebut dianggap bukan sebagai bukti dalam pengetahuan. Selain
daripada itu, mereka berpendapat bahawa ajaran agama terkeluar secara automatik
daripada takrif dan ruang lingkup ilmu dan dianggap sebagai kepercayaan
semata-mata. Secara kesimpulannya, ini membuktikan bahawa pengetahuan tidak dapat
digunakan sepenuhnya dalam kajian harian bidang sains sosial berbanding
penyelidikan kerana terdapat sesetengah sumber mahupun pendapat yang tidak
selari dengan teori sains sosial.
Kesimpulan, ilmu
pengetahuan ini haruslah bersifat positif,ilmiah, objektif dan universal.
Objektif ilmu pengetahuan ini mestilah melibatkan antara dua pihak iaitu subjek
dan objek. Pada pihak subjek iaitu para penyelidik itu sendiri perlulah
memiliki ilmu sains supaya melalui penyelidikan ini, teori-teori ilmiah dapat
dijelaskan melalui fakta-fakta dan kejadian-kejadian yang dapat diperhatikan.
Pada pihak objek, aspek-aspek dan dimensi lain tidak dapat diukur dengan tepat
kerana hanya diperolehi melalui pemerhatian. Jadi, penyelidikan ini bukan
sahaja dalam bentuk ramalan, pengamatan malah melalui pertimbangan ilmu sains
secara matematik bagi memastikan ilmu pengetahuan itu bebas daripada penilaian
yang bersifat subjektif dan mempunyai kebenaran yang tinggi.
No comments:
Post a Comment
~ThAnKs SbB SuDi TiNgGaLkAn CoMmEnT DiBlOg NiE ~~~