Kahwin awal: keperluan @ keinginan ?

saya ni pernah juga terfikir untuk kahwin awal,..
setiap kali solat sya selalu mendoakan supaya Allah mempercepatkan dan mempermudahkan pertemuan jodoh untuk saya...
pelbagai cara telah saya lakukan untuk mendapatkan jodoh..yela...orang cakap macam mana nak dapat apa yang kita nak kalau kita tak usahakan..sehinggakan saya telah menjadi perigi yang bergerak mencari timbanya sendiri..mungkin pada sesetengah pihak akan cakap..tak malunya dia ni...saya peduli apa orang nak cakap...jadi saya teruskan usaha saya...( usaha saya tu bukan bermaksud sya goda orang ye)...saya gunakan pendekatan pembacaan doa pengasih..mcm doa nabi yusuf..amalkan doa apabila melihat cermin...lepas tu kalau jumpa orang yang saya minat...saya baca doa nabi yusuf dalam hati then hembuskan perlahan dekat wajah dia..alhamdulillah..hasil doa saya dalam sujud dan tindakan saya tu...si dia dah semakin rapat dengan saya...sujud syukur saya pada malam kmi kenal..sejak kenal dia..fikiran saya lebih dekat dengan alam perkahwinan...macam-macam yang telah saya rancangkan..tapi kini...saya rasa ada benda yang tak kena...kalau saya terus leka dalam alam percintaan saya...saya sedar semua ni lepas baca sebuah artikel tu tentang kahwin muda,,..sekarang baru saya faham,..tindakan dan pemikiran saya selama ini tidak matang...kata-kata dalam artikel tu seolah2 menuding jari ke arah saya dan menyalahkan saya kerana terlalu asyik memikirkan ttg dunia cinta,..bukan apa...ramai kawan saya yang dah berkahwin,..jadi mcm suatu tekanan jugak untuk saya...sehingga saya terleka..bahawa,..perkahwinan bukan suatu yang mudah,..maafkan saya wahai si dia yang saya hormati...saya sedar..entah layak atau tak saya ni untuk jadi bakal ibu kepada anak2 nya nanti...seorang bakal ibu perlulah ada banyak ilmu dan kemahiran serta pengalaman hidup barulah boleh mendidik anak2 dgn lebih baik...mulai hari ni..saya akan berhenti menilai cinta....tapi saya berazam nak pupuk nilai cinta saya supaya si dia kagum dengan saya sekaligus anak2 saya nanty dapat berasa bangga dengan ummi depa ni atas usaha saya sekarang...kalau saya bersikap sebegini barulah tak de sangat kan stress nak kahwin cepat..ni tak...hari2 pikiaq pasai duit tak cukup...skrg aku dah tak nak paksa dia lagi dah...i'll be waiting for you...2 tahun lagi? 3 tahun lgi? 5 tahun lgi? tapi jgn la sampai umor 30 tahun baru nak mai masuk minang ye...tak nak la mcm tu,..yang tu tua sangat la pulak...awak jangan la paksa sgt diri awk tu ye...saya faham awk still student,..awak pon kena pastikan suatu ari nnty anak2 bangga dgn awak ye...dan akan jadi role model terbaik untuk anak2... saya sentiasa support awak ye...


syauqah mawardah

Comments

Popular posts from this blog

Tuala wanita , Period Panties dan Tampon

Review SimplySiti Dermagic

Mataku coklat??