Monday 17 November 2014

Mataku coklat??

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sudah banyak hari tak menaip untuk entry baru ni. Rindu lah pulak sebab tulah yang buka balik bahagian entry ni.. Bukan apa, sibuk sedikit dengan aktiviti palapes. Alhamdulillah dah habis latihan tempatan untuk minggu ni. tetapi kali ni bukan saya ingin menceritakan tentang palapes. saya ingin menceritakan akan diri saya yang saya kaji sikit demi sikit dan saya kongsikan bersama semua pembaca blog saya. Maaflah kalau terpaksa baca entry ni..

Saya teruskan dengan apa yang ingin saya ceritakan. Baiklah.

thanks mr. google

Gambar mata??
Nak cerita apa ni?
Semua orang telah mengetahui akan mata.. Mata adalah salah satu anugerah Allah yang sangat bernilai. Mata terbahagi kepada dua iaitu Mata Hati dan Mata. Mata Hati merupakan hati yang dapat membezakan antara hak dan batil. Mata normal mampu melihat sesuatu dari jarak dekat mahupun jauh malah mampu melihat dalam gelap. Unik kan mata yang Allah ciptakan untuk manusia ini. HebatNya Allah..Alhamdulillah saya masih dapat rasa nikmat ada mata sehingga ke hari ini.

Sebelum ni ada beberapa orang kawan saya telah menegur mengenai warna mata saya, katanya warna mata saya coklat seperti dalam gambar yang tunjukkan tadi seolah-olah saya ni pan-asia (darah kacukan) hakikatnya tak pon.. hehehe ..Dia tanya saya, "ang pakai contact lens ka?".. Serius, seumur hidup saya belum pernah lagi pakai contact lens yang warna-warni tu sebab saya rasa pakai contact lens warna-warni (TAK DAK POWER) means macam kita ubah ciptaan Allah..tapi saya tak kata salah sebab tak dak hukum dalam islam pon kan. ni cuma pandangan peribadi saya ja.. jangan lah marah ye.. *nanti kite cubit pipi die*.. Bagi siapa-siapa yang pakai tu go on la untuk keyakinan diri anda..

 Tapi seriusly saya tak pernah percaya warna mata saya coklat, baru-baru ni bila saya nak pakai celak, saya perhatikan mata saya, memang betul mata saya warna coklat (Dark Brown Eye). Wah, cantiknya mata kurniaan Allah.. terima kasih Ya Allah.. Alhamdulillah saya bersyukur sangat sebab tak perlu pakai contact lens warna-warni untuk membangkitkan seri mata. Alhamdulillah...

Jadi, beberapa hari ni saya telah mengkaji beberapa perkara mengenai mata coklat saya. serius saya amat teruja dengan keunikan warna mata saya. Bukan untuk bermegah-megah kerana memiliki mata coklat padahal mata saya sendiri pon da kekurangan iaitu masalah myopia ( short-sighted / rabun jauh) iaitu apabila mata tidak dapat menumpu dengan tepat objek yang jauh tetapi hanya mampu melihat objek yang dekat sahaja. Jadi, tak de siapa pon yang perfect.

contoh ; gambar yang saya ambil dari link di atas

Berbalik kepada kisah mata coklat gelap :

Sebenarnya saya tertanya-tanya mengapa mata saya berwarna coklat gelap ( Dark Brown Eye)?
Apabila saya mengkaji mengenai mata ini, saya dapati mata memiliki beberapa spektrum warna yang berbeza mengikut keturunan dan jenis darah.

Spektrum warna mata

Mata saya yang bahagian nom 6 atas berwarna biru tu, iaitu Dark Brown Eye. Golongan mata berwarna coklat ini biasanya ditemui di Asia seperti bahagian Timur Tengah, Asia Tenggara,Asia Selatan, Asia Barat, dan lain-lain.

 Bahagian manakah yang terlibat dalam peralihan warna mata ini?




Bahagian yang terlibat dalam perbezaan warna mata ini merupakan bahagian iris. Bahagian iris ini terletak dibahagian Tunika Vaskulosa yang merupakan lapisan tengah bola mata yang kaya dengan pembuluh darah, turutan dari belakang iaitu iris, corpus ciliaris dan koroid. 



Saya akan fokus kepada bahagian mengenai pigmen mata sahaja, nak tahu yang lain baca sendiri, saya ada selitkan sekali dengan link, klik je.

Koroid merupakan jaringan lapisan yang nipis yang berada di bahagian belakang dan mengandungi banyak pembuluh darah serta berwarna coklat yang mengandungi pigmen. Bahagian inilah yang memberikan nutrisi pada bahagian tunika mata. Pigmen inilah yang menyebabkan bahagian bola mata menjadi gelap. Daerah ini pada mata kasar dipanggil sebagai iris (anak mata) dan ia berbentuk bulat. Bahagian inilah yang menyebabkan perbezaan warna mata antara individu. 

Warna mata ini ditentukan oleh jumlah melanin, suatu pigmen coklat gelap yang terdapat dalam iris. Mata yang berwarna biru itu menunjukkan jumlah melanin yang sedikit manakala mata yang berwarna coklat itu menunjukkan jumlah melanin yang banyak. Mereka yang memiliki mata berwarna coklat ini kebanyakkannya mereka yang memiliki rambut dan kulit yang berwarna gelap. Setiap individu memiliki jumlah kandungan melanin yang berbeza pada iris mata mereka yang menyebabkan berlakunya perbezaan warna mata mereka. Hal ini disebut sebagai Heterochoromia Iridium yang merupakan akibat daripada perbezaan gen yang mengatur warna mata.

Seperti yang telah saya katakan tadi, warna mata yang berlainan ini adalah bergantung kepada genetik @ keturunan yang disebabkan oleh proses mutasi genetik. Proses ini bermula dari proses fertilisasi yang merupakan proses penyatuan nukleus sel telur dengan nukleus sperma. Hasil fertilisasi yang mengandungi kromosom dalam jumlah diploit. Kromosom inilah yang akan menentukan jantina. Kromosom yang berpasangan atau alel ini pada lokus tertentu mengekodkan fungsi umum yang sama misalnya,untuk mensintesis protein yang menghasilkan warna mata. 

Gen berpasangan (alel) ini disingkatkan dalam bentuk huruf.
B untuk warna coklat (dominan)
b untuk warna biru (resesif)
G untuk warna hijau

Kombinasi genetik :

BBGG - Coklat
BbGG - Coklat
BBGb - Coklat
BbGb -Coklat
BBbb - Coklat
Bbbb - Coklat
bbGG - Hijau
bbGb - Hijau
Bbbb - Biru

contoh bergambar dari mr.google

Ini hanya kajian sains, kita percayalah kepada kuasa Allah.. kalau Allah nak jadikan kita sebaliknya Allah boleh buat. misalnya, diri saya sendiri dalam keluarga saya ibubapa saya bukan berketurunan mata coklat ke biru ke hijau ke...ahli keluarga saya yang lain mata berwarna hitam biasa ja.. hanya saya, mata berwarna coklat..  Jadi percayalah dengan kuasa Allah..

Perbezaan warna ini ditentukan oleh SNP ( SINGLE NUCLEOTIDE POLIMORPHISM). Semua SNP yang menyebabkan variasi warna mata dalam gen dipanggil OCA2. Gen ini diketahui menghasilkan protein yang mengatur warna kulit, rambut dan mata. setiap orang memiliki dua salinan SNP yang mengatur seberapa banyak protein yang perlu dihasilkan oleh gen. Jadi orang yang bermata coklat ini mungkin memiliki protein yang banyak pada bahagian mata.

Mata yang terlebih iris ini telah dinyatakan dalam ilmu IRIDOLOGY yang merupakan suatu kajian saintifik mengenai bentuk dan struktur di dalam iris mata hitam dimana dapat memberi gambaran setiap organ dalam badan manusia. Iris mata ini dapat menggambarkan  tentang sistem tubuh badan, kekuatan dan kelemahannya,tahap kesihatan dan perubahan yang terjadi dalam tubuh seseorang kaedah alamiah.

cara mengetahui penyakit dalam badan melalui mata

Mengikut teori melalui carta iris ini yang menunjukkan lokasi organ-organ pada tubuh badan manusia yang menyatakan iris mata itu ada kaitan dengan setiap organ dan tisu tubuh badan manusia menerusi sistem saraf dan otak manusia. 

Melalui warna iris mata dapat mentafsirkan berlakunya penyakit kulit. 
Seseorang yang memiliki mata berwarna coklat ini berisiko menghidapi penyakit kanser kulit (melanoma).
Melanoma ini adalah kanser kulit (tumor malignant) yang berasal dari sel-sel dalam kulit iaitu melanosit ( sel yang menghasilkan pigmen melanin pada warna kulit, rambut dan mata) dan berbentuk seperti tahi lalat yang semakin membesar. biasanya pada wanita berlaku dibahagian bawah kaki.

Walaupun begitu, semua ini merupakan kajian ke atas sebahagian kecil saja sebagai faktor beringat kepada mereka yang memiliki kelebihan berbanding orang lain. Jadi, percayalah terhadap kuasa Allah.. sekiranya penyakit ini ada, percayalah dengan ujian Allah.. Terima dengan redha.


Melalui beberapa kajian personaliti ke atas orang yang bermata coklat ini ialah

  • warna coklat ialah warna tanah yang melambangkan kesederhanaan, kekuatan dan kreativiti. (BETUL)
  • mereka yang memiliki mata berwarna coklat lebih dipercayai berbanding mereka yang memiliki mata berwarna biru atau warna lain (yeke? boleh percaya kah aku ni? InsyaAllah.. kenal dulu baru tahu ye..)
  • merupakan golongan yang menarik, menawan dan nampak comel. (BETUL... ahahaha.. sebab ramai puji comel.. hahah.. perasan!)
  • pemilik anak mata coklat ini gemarkan kecantikan alam semulajadi dan tidak terlalu mementingkan kebendaan (materialistik) (BETUL)
  • seorang pencinta yang hebat dan tahu bagaimana untuk membuatkan pasangan rasa istimewa dan berharga (BETUL)
  • Takut untuk menunjukkan perasaan sebenar di hadapan orang lain (Salah kot.. aku ni lebih kepada berterus-terang lah..)
  • seseorang yang suka mencari kawan baru (Extrovert) (BETUL)
  • pandai bergurau dan boleh membahagiakan orang lain (BETUL)
  • terlalu menjaga hati orang lain sehingga hati sendiri terabai (BETUL)
  • seorang yang bijak dan mampu memberikan nasihat kepada orang lain (BETUL)
  • kreatif dan mempunyai citarasa yang tinggi dalam fesyen (BETUL)
  • cenderung kepada bersosial (BETUL)
  • golongan ini merupakan golongan independent dan memiliki mental yang kuat (BETUL la kan.. kalau tak, takkan aden nak masuk palapes kot.)
  • umumnya individu ini memiliki bibir yang lebar dengan sudut yang menaik, dagu lebar, mata besar dan kening merapat antara satu sama lain. ( ada BETUL, ada SALAH)
  • Memiliki struktur tulang muka yang mampu menyihirkan atau mengaburi mata orang lain terhadap penampilan mereka (yeke? entahlah..)

Yang saya senaraikan tu cuma based on kajian je..janganlah percaya sangat.. just ambil tahu, tapi jangan ambil pusing sangat.


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~