Tuesday 23 November 2021

Kenangan Kelahiran Terindah ( 13/08/2021 )

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurniaanNya aku dapat merasai detik-detik terindah dan berharga sebagai seorang wanita dan seorang ibu.. 

Saat yang paling aku dan suami nanti-nantikan..

Detik Kelahiran Cahaya Mata Yang Terindah

Sambungan dari entry Pengalaman Bersalin Time PKP

sampai saja di labour room, aku hanya memerhati suatu ruang yang amat asing dengan ku.. ruang yang bakal mencipta sejarah dalam hidupku untuk melahirkan zuriat yang amat aku cintai.. ruangan labour room tu tak seperti yang aku bayangkan.. aku ingatkan labour room ni hanya dihadang dengan tirai saja dan kita boleh mendengar tangisan dan kesakitan yang dialami pesakit lain.. rupanya tidak.. labour room kat HSAH ni amat selesa.. bilik asing-asing.. kira lepas bersalin tu tenang je... nurse bagi rehat dulu dalam bilik bersalin tu sebelum naik ke wad bersalin. kebetulan je sebenarnya.. sebab katil kat wad masa tu dah penuh.. 

bila sampai saja di labour room, nurse dan doktor sudah sibuk buat persiapan untuk nak sambut anak aku.. lepas dah siap preparation tu, nurse pon buat ve kat aku.. nurse tu jerit.. baru 7cm.. kecoh satu bilik bersalin tu.. aku ni dah la tengah sakit.. jadi nurse pon monitor ctg anak aku.. tapi masa nurse pasang ctg tu, sakit contraction pon mai dengan lebih kerap.. lebih sakit daripada yang kat wad tadi.. aku punya rimas dengan alat ctg tu.. aku pon tanggalkan time nurse dok sibuk-sibuk tu.. 

nurse marah aku," awak jangan la buang alat tu, kami nak monitor jantung anak awak ni.. kalau jadi apa-apa macam mana.."

aku.. " tapi saya sakit sangat-sangat.. benda ni pon berat.. menekan perut saya.. "


pinjam gmbr google jap.. tq google..
serius! benda alah ni (lebih kurang laa) ..
time kita sakit kan.. dia rasa berat sangat..
dan rasa rimas sangat-sangat..
aku asyik dok cabut ja..hahaha..
maaf la nurse.. sakit sangat..sampai rasa rimas..



nurse.. " kalau macam tu, time awak rasa ja sakit tu.. awak pegang buku lali kaki, dagu kat dada.. teran kuat-kuat macam awak nak berak tu.."

lepas tu, aku pon buat macam dia kata.. setiap kali aku rasa sakit.. 

nurse... " yang.. awak teran tu kat muka.. bukan kat bawah.. awak kena teran kat bawah.."

masa ni aku dah macam blur dah.. salah kah apa yang aku buat.. aku dah teran betul-betul dah.. 

nurse.. " awak teran macam awak nak berak tu.. keluar taik pon tak pe.. janji teknik betul."

aku pon teran lagi.. 

doktor chinese yang membidankan aku time tu.. " hah.. bagus puan.. sikit lagi.. sikit lagi.. "

doktor tengok ke arah ctg.. jantung baby dah mula drop..

doktor.. " cepat-cepat.. kita guna forceps.. puan kita terpaksa guna gunting sikit dan guna forceps sebab jantung baby puan nampak macam nak lemah dah ni.. "

aku anggukkan saja.. janji anak aku selamat..

tak lama lepas tu, baby aku diletakkan atas badanku..nmpak bontot baby ja.. baby tak menangis langsung.. doktor kata baby dah lemas,.. depa akan bawa ke nicu untuk pemantauan..

lepas baby keluar, sakit contraction pon hilang serta merta.. tak rasa sakit langsung dah.. 

sebelum tu , nurse tanya aku sambil tunjukkan anu baby kat aku, " anak puan ni anak apa?"

aku dengan laloknya dok hidu gas entonox.. " anak laki.." ( masa ni nurse dok buat persiapan nak jahit)

nurse tadi terus bawak baby lari dari pandangan mata aku.. tanpa sempat aku menatap wajah baby..aku dah start nangis-nangis sambil lalok dah,,..

ada seorang lagi nurse tanya aku.. " puan baca tag nama ni.. betul tak ejaan nama puan dan nom ic tu?"

aku pon baca dan sahkan pada nurse tadi.. 

maka dengan ini lahirlah anak aku ke dunia Allah ini.. alhamdulillah syukur kepada Allah..

B/O/P : Siti Suhani binti Abdul Rahim
Nama diberi : Muhammad Thaqif Suhail bin Muhammad Termizi
Tarikh Lahir : 13/08/2021 (Jumaat)
Waktu Lahir : 21:59 jam
Berat Baby : 3.04kg
Panjang baby : 47.5cm
Lilitan kepala : 32cm
Minggu kehamilan : 39 week 1 days
Tempat Lahir : HSAH
Jenis Kelahiran : SVD (Forceps)
Komplikasi : Fetal Distress (fetal bradycardia)
Skor Apgar : 4 (Masa lahir baby tak menangis langsung)
Check-in NICU : 6 days on antibiotics
Contraction : dari pukul 10 pagi sampai bersalin pukul 9lebih malam.. (hari yang sama)



masa baby lahir tak de gambar.. gambar ada yang lepas kami pergi ambil baby ja.. nanti aku cerita ye yang ni.. 

okey sambung balik...

nurse yang nak jahit tu kata kat aku," puan , saya kena jahit banyak sikit ni.."

aku.. " banyak sangat ka luka nurse?"

nurse.. " banyak jugak ni.. 3 lapih ni.. "

aku dah start cuak dah.. tapi nampak nurse tu cucuk ubat bius sebelum jahit.. ok la sikit..memang lama gila nurse tu jahit.. sampai ketar kaki-kaki.. sebab sejuk sangat dalam labour room tu..

dah siap jahit semua. ada sorang nurse yang lain datang bawakan air milo.. secawan kecil.. alhamdulillah.. leganya dapat minum air milo.. disuapkan pulak tu.. hehehe.. baru aku ingat.. last aku minum dan makan masa pukul 10 pagi tu ja.. patut la rasa dahaga sangat-sangat.. lapar tu tak..

pukul 11 lebih doktor yang membidankan aku tu datang kat aku.. dia check jahitan dan tolong kemaskan lagi jahitan yang masih tertinggal.. masa kali kedua dia jahit ni bius dah habis,.. rasa jugak la sakit tu.. hehehe.. dah siap tu.. sambil-sambil dia basuh tangan dan lap tangan.. dia pun tanya..

doktor..." puan dah bagitau suami puan ka?"

aku.. " belom lagi doktor.. "

doktor.. " nanti bagi nombor telefon suami , senang saya nak terangkan dekat suami."

aku pon bagi nom tel suami.. suami cakap dia call lambat sikit.. dekat pukul 1 pagi .. maybe sebab dia ada pesakit lain kot.. sebab malam tu memang ramai pon yang nak bersalin.. 

lepas je bersalin, aku takut nak bergerak.. memang kaku ja atas katil.. takut sakit.. hahaha.. tak pergi tandas langsung pon.. punya takut plus letih sama.. aku rasa penat yang teramat sangat.. sakit tu tak rasa sangat dah.. masa baby keluar pon dah tak rasa sangat dah sakit tu.. cuma sakit kat jahitan tu terasa gak la sebab dah habis bius dah.... aku mengantuk tapi tak boleh tidur.. dok pikir pasal anak aku.. ye la.. tak sempat tengok pon muka dia.. memang aku asyik menangis ja masa tu.. sampai setiap kali ada nurse yang masuk.. aku akan tanya.. macam mana keadaan anak aku.. nurse tu kata, " awak tahu kan, sekarang awak dah start dalam pantang ni.. jangan banyak pikir.. nanti meroyan.. in shaa Allah anak awak akan sihat.. doctor paeds dah tengokkan dah.. doa banyak-banyak ye." .. Aku pon mengiyakan ja..

aku naik ke wad kenanga 12 pukul 5 pagi.. maybe sebab baru ada katil kot.. tu pon duduk dalam bilik tumpangan.. aku faham.. musim-musim pkp ni memang ramai pon yang bersalin.. dalam pukul 6 lebih pagi macam tu baru nampak suami masuk dalam wad tu hantar barang.. 

masa aku naik atas tu, nurse lupa bagi uri aku.. then suami terpaksa turun balik ke labour room untuk ambil uri.. kesian suami.. katanya dia tunggu di depan dewan bersalin dari pukul 8.30 malam sampai la pkul 2 pagi.. lepas tu, tunggu lagi sampai aku naik wad tu.. kesiannya suami aku.. terima kasih banyak ye sayangku..

memandangkan aku belom boleh balik lagi.. dengan keadaan anak pon duduk nicu lagi.. jadi suami balik dulu ke rumah dan tanam uri. suami aku cakap mak mertua tolong ajarkan basuh dan tanam uri.. alhamdulillah,.. terima kasih banyak mak dah banyak bantu kami.. sayang mak dgn abah sangat-sangat..

rasa macam dah panjang sangat entry ni.. nanti aku sambung lagi ye part dalam wad bersalin pulak.. dalam next entry la ye.. panjang-panjang nanti korang jemu pulak.. stay tuned.. :)


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: