Saturday 13 November 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 8

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni baru berkesempatan bercerita serba sedikit tentang pengalaman mengandung dalam musim covid dan time pkp masih berjalan.. actually time aku menaip ni.. anak aku dah 3 bulan dah pon.. hahaha.. punya la payah nak menaip sekarang. hahaha... --> entry sebelum ni..

macam biasa lah bila musim covid ni kena ingat satu benda, semua kena buat sendiri tanpa bantuan sesiapa termasuk suami sebab apa-apa yang melibatkan appointment di hospital atau di kk memang tak boleh berteman.. hanya seorang saja dibenarkan masuk.. bertabah lah ye semua mummy.. kita kuat , in shaaAllah bakal lahirkan anak yang kuat dan berdikari.. in shaa Allah.. 

okey sambung balik part hari tu, lepas je aku buat 2nd test gdm dan aku disahkan kena gdm on diet masa week 33 tu.. tau tak, macam nak pitam je.. yelah ingatkan tak kena dah gdm... terkena jugak.. memang aku akui masa third trimester ni.. banyak benda sangat jadi kat aku... maybe sebab pembawakan anak kot..

 masa 3rd trimester ni la macam-macam jadi....

1st : aku dapat tahu aku kena gdm on diet.. mujur on diet.. dia ada lagi 2 jenis.. on ubat dengan on insulin.. mujur la aku ni okey lagi.. tapi nurse dah warning lepas bersalin kena jaga pemakanan.. sebab gdm on diet ni klu xkawal boleh lekat diabetes lepas bersalin.. mintak simpang la ya Allah.. yang ni aku dah cerita dalam entry sebelum ni.. part 7..

2nd : masa week 36, malam tu aku terlalu letih.. baby menendang kuat dan dia asyik bergerak-gerak tanpa henti sampai pukul 4 pagi.. sekali dengan aku xboleh tidur.. hahaha.. last-last terlena lepas subuh..mujur suami kejut kan aku sebab pagi tu pukul 8 pagi.. kami kena ke kk untuk rutin checkup baby dan aku..sampai je kk , lepas check semua .. doc sahkan baby aku stress.. sebab tengok jantung baby laju 180..175.. 179..169.. banyak kali nurse check guna dopler.. tetap sama jugak.. last skali baru refer doc.. doc scan ultrasound.. dan tengok bahagian jantung baby memang laju.. nanti aku sambung cerita part ni ye kat bawah ye..dalam entry ni jugak.. don't worry okey.. hehehe...

3rd : masa aku week 37, last check up kat kk wakaf stan , kelantan.. nurse dapati aku punya hb low.. dalam 10.5 mcm tu..sbb biasanya aku daripada trimester satu 12.0 tak pon paling kurang 11.5.. kira hb ok la.. part ni nanti aku cerita ye.. yang entry lain ye.. nanti korang jemu pulak.. hahaha...

okey, berbalik kepada cerita aku pasal jantung baby laju tu.. masa ni aku week 36 .. memang masa tu panik gila.. kira macam nak dekat bersalin dah .. mau aku tak panik.. risau kalau-kalau kena bersalin kat kelantan.. sebab aku dan suami memang rancang nak bersalin kat kedah.. 

korang nak tahu tak.. masa aku kat kk tu.. anak aku tak berhenti bergerak dan menendang... memang macam dia stress sangat duduk dalam tu.. aku usap perut aku berkali-kali sambil menangis.. mintak supaya baby bertenang dan duduk dengan baik kat dalam rahim tu..

lepas je nurse panggil nama aku.. nurse pon buat rutin biasa .. cek perut dengan tekan2 perut sikit.. ukur perut.. tengok kaki dan tangan.. tanya apa-apa perubahan pergerakan pada baby.. macam biasa la checkup baby tu.. aku ada la bagitahu pasal pergerakan baby yang kerap dan asyik menendang.. untuk pengetahuan korang..ni merupakan 2nd last check up aku  di kk wakaf stan sebab nanti aku dah nak balik kedah dah..

nurse pon start check perut aku guna dopler tu.. dalam 2 3kali dia check.. muka dia berkerut.. aku tanya dia.. kenapa ni nurse?? dia kata awak stress ka? aku bagitau dia... aku tak stress pon cuma aku rasa letih dan tak cukup rehat sebab malam sebelum nya aku tak boleh tidur.. 

lepas tu, nurse kata.. "nadi anak awak tinggi ni.. 179..180..175..169.. tinggi sangat ni.. saya kena refer awak kat doc ni. " 

Aku dengar-dengar tu pasrah ja la.. risau kalau-kalau kena emergency czer.. memang kalau boleh niat nak bersalin normal.. memang tu doa aku dari awal pregnant.. dalam hati aku berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan aku nak bersalin nanti.. 

masuk je jumpa doc.. doc tengok laporan nurse dalam buku pink dan dia minta aku naik atas katil untuk buat ultrasound.. masa check ultrasound tu.. memang nadi anak tinggi.. almost 180..  doc risau dengan keadaan aku.. katanya kena ke hospital dengan segera sepatutnya.. tapi memandangkan aku baru week 36 masa tu.. jadi doc kata dia akan usahakan untuk try bagi water drip dulu.. dia ada tanya aku ada cirit birit ke demam ke.. aku ada la cirit birit dalam 2 hari macam tu.. sehari dalam 2 3 kali macam tu.. campur dengan tak cukup tidur apa semua.. lepas tu, doc agak yang baby stress sebab aku cirit birit tu la.. so.. masuk water drip la kat kk tu.. masa pakai drip tu, nurse tanya, " awak dah makan ke belom sebelum datang klinik? " aku menggelengkan kepala.. nurse tu sambung lagi, " lain kali makan nasi 2 pinggan dulu sebelum datang klinik ...baru la baby tak stress.." aku senyum je la.. hehehe..

lepas je water drip tu habis, nurse check perut guna dopler lagi sekali.. masa nurse check ni.. nadi baby dah ok.. tapi still lagi tinggi... dalam 160..165.. sepatutnya dalam 150 ke bawah macam tu la.. doc dah start buat surat dah.. dia kata esok nya kena pergi lagi untuk masukkan water drip kalau jantung baby still laju.. kalau lepas 2nd water drip tu.. kalau laju juga nadi baby.. kena terus naik ambulance ke labour room.. kat hospital nanti doc akan check nadi baby melalui ctg mesin.. aku iyakan je la doc cakap apa.. masa tu risau sangat-sangat bila dengar perkataan labour room tu..

balik rumah je.. aku terus buat solat taubat dan solat hajat.. mintak Allah permudahkan segala urusan bersalin aku.. mintak Allah bagi kekuatan untuk aku dan anak aku.. aku tak henti-henti usap perut.. mintak baby bertenang dan mintak baby bersabar.. tunggu sampai balik kedah baru bersalin..aku tak henti-henti mintak tolong suami aku doakan aku.. Allah je tahu perasaan aku masa tu..

esoknya, aku ke kk sekali lagi, lepas je nurse check perut pa semua.. check guna dopler tu.. alhamdulillah... dah stabil dah baby.. dalam 145.. 150..155.. alhamdulillah.. syukur tak kena ke labour room.. risau sangat masa tu..  Alhamdulillah selesai hari tu.. doc kata week 37 kena jumpa dia sekali lagi sebelum balik ke kedah.. maksudnya minggu lepas tu.. sekali dgn review bsp..

setakat ni dulu ye.. nanti kita sambung cerita lagi.. terima kasih semua reader.. love u ollss.. :)

Jumpa di next entry ye.. :)



  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: