Wednesday 5 April 2023

Teknik Pencegahan Kehamilan (Khas untuk Rancangan Keluarga) Part 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

kali ni aku nak kongsikan tentang cara aku menjarakkan kehamilan.. sebenarnya ada banyak cara untuk kita menjarakkan kehamilan ni.. aku dah pernah ceritakan sebelum ni dalam part 1.. hampa boleh tengok kt entry sebelum ni..

untuk entry kali ni aku nak sambung lagi.. 

Apa aku buat bila aku rasa diri aku tak sesuai ambil kaedah depo-provera ni?

Aku ke klinik kesihatan kat kawasan aku ni dan mintak pandangan doktor untuk next step..

Doktor  mencadangkan aku mengambil pil perancang (contraceptive pill) untuk stabilkan kembali period aku.



1st pil perancang : Jenama Desolon


Pro : berat tak naik
Cons : sakit kepala berpanjangan.. hampir setiap hari sampai susah nak tidur..(bagi aku ye)
Jangka masa guna : 2 bulan 


kebiasaannya kk bagi.. jadi tiap bulan kena pergi kk untuk ambil stock.. macam biasa lah... bila pergi ambil stock, kena check berat, tinggi, tekanan darah, kadang-kadang air kencing.. makan masa la sikit...nak mudah beli kat luar.. kat farmasi..

Jadi, aku rasa tak sesuai dengan aku.. tak sesuai dengan aku tak bermaksud tak sesuai dengan hampa jugak.. hampa kena try dulu.. kalau jadi macam aku baru jumpa doktor hampa sendiri.. side effect dia berbeza setiap orang sebab macam kita tau.. pil perancang kan dia akan kacau hormon kita.. jadi ikut hormon badan masing-masing la.

 aku pon jumpa balik doktor kk untuk bincang balik tentang jenis pil perancang tu..

lepas tu, doktor bagi next pil perancang.. kk bagi kat aku yang ni...

2nd pil perancang : Oralcon


pro : berat badan naik cepat.. selera makan naik.. period datang on time lepas habis makan pil..
cons : period datang sikit-sikit.. dalam sehari hingga 3 hari saja.. lepas tu rasa macam perut asyik kembung even lepas dah period ( orang pompuan ja faham bab ni).. asyik rasa macam nak muntah.. 

aku pon jumpa balik doktor... tanya dengan doktor..normal ka kalau datang period 3 hari saja lepas makan pil. doktor kata sepatutnya normal tapi kalau ada side effect lain yang teruk.. itu dah jadi tak normal..

then, doktor suggest tukar lagi pil perancang.. cuma pil perancang yang doktor cadangkan tu .. tiada stock kat kk.. doktor suruh beli sendiri kat farmasi..


3rd pil perancang : Rigevidon

Pil perancang yang kali ni aku beli sendiri kat farmasi harga dalam RM6.90 macam tu..sebab doktor kata kat kk stock dah habis yang ni..

pil ni last aku tukar sebab sesuai dengan aku.. berat tak naik.. tak de pening kepala dah.. tak de rasa loya dah.. 

aku makan pil ni dari bulan 7 2022 sehingga lah bulan 12 2022..

overall okey.. cuma lambat sikit datang period lepas aku dah habis makan ubat.. tapi tak beza banyak pon setakat sehari dua je selang untuk period..ok la kan.. nama pon ubat hormon.. biasalah tu..

kenapa aku berhenti sampai hujung bulan 12, 2022??

ha... nanti ada masa lagi aku cerita dalam next entry ye...

terima kasih kepada semua readers blog ni..sudi blogwalking.. 

saya doakan semua readers blog ni ..dipermudahkan segala urusan dan dimurahkan rezeki di dunia dan akhirat... aamiin..

papai semua...



  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: