Thursday 6 April 2023

Cara penjagaan luka bersalin secara cser @ caesarean delivery

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Hari ni aku nak kongsi kan sedikit tentang kelahiran bayi secara pembedahan atau lebih dikenali dengan caesarean atau cser.. 

untuk kami orang perempuan ni, dengar perkataan cser saja dah takut.. setiap wanita kalau boleh memang nak bersalin secara normal terutamanya bagi si ibu yang pertama kali mengandung dan bersalin.. di sogokkan dengan pengalaman ngeri ketika bersalin, ketika dijahit dan ketika berpantang sudah cukup membuatkan si ibu berasa kurang selesa atau takut malah ada yang sanggup untuk 'hold' dulu untuk memiliki anak..

namun sudah semestinya dalam hubungan rumahtangga akan menginginkan anak sebagai penyeri rumahtangga.. itu adalah lumrah dan kami setiap wanita  akan menghadapinya jugak akhirnya..

ada yang kata.. boleh tak.. nak mengandung saja bersalin tak nak.. hahahaha..

gurauan sebegini biasanya terjadi kepada wanita yang trauma selepas melahirkan anaknya.. namun ada juga wanita yang diduga semasa mengandung contohnya mengalami alahan yang berpanjangan sehingga terpaksa masuk wad sepanjang mengandung sehingga menyebabkan wanita itu trauma untuk mengandung lagi.

berbalik kepada topik utama kita tentang cser.. 




bersalin cser ini dilakukan atas faktor-faktor tertentu dan bukannya kehendak kebiasaaanya namun ada para ibu yang lebih gemar untuk cser berbanding normal.. mungkin mereka ada alasan yang tersendiri.. aku pernah dengar ada yang beralasan kalau bersalin normal akan menyebabkan ruangan vagina menjadi luas dan tak seronok ketika bersama pasangan. jadi mereka ini memilih untuk melakukan cser. 

namun keputusan untuk membolehkan seseorang wanita itu melakukan cser ini bergantung kepada nasihat dari doktor pakar.

ada beberapa faktor yang menyebabkan seseorang wanita perlu menjalani pembedahan secara cser ni.. antaranya adalah:-

1. Plasenta previa
2. Plasenta abruption
3. Kehamilan songsang
4. tali pusat jatuh
5. Bayi lemas
6. Bukaan lambat
7. Repeat Cser
8. Masalah darah tinggi atau kencing manis semasa hamil
9. Masalah tumbesaran bayi
10. Bayi kembar

Jadi, kalau kita kena cser, macam mana nak jaga bahagian luka cser ni???



luka cser *tq google*



Ada seorang sahabat aku kat tempat kerja lama ada kongsikan tips untuk jaga luka pembedahan caeserean ni...

1) kena rajin cuci dengan air suam atau air biasa. lap secara perlahan-lahan.

2) make sure masa mandi cover dengan kain dekat bahagian cser. masa nak mandi ambil kain kering atau apa2 yang boleh cover bahagian operate, bukan apa nanti bekas nanti tak payah cuci banyak kali dekat bekas operate.

3) masa nak bangun tak boleh terus bangun, kena mengiring. Tangan kena tolak sambil badan bangun pelan2.

4) jalan pun kena pelan2. Makanan tak boleh sebarangan yang boleh menyebabkan gatal mcm benda makanan berasaskan telur, atau mcm yang boleh menyebabkan gatal2 bahagian cser.

5) masa nak berak tak boleh teran macam biasa. Perlu ubat untuk memudahkan berak, jangan risau tak memudaratkan. Bagi tempoh yang agak lama mcm 2-3 minggu mcm tu, sementara badan nak dapat tenaga sepenuhnya.Memang susah nak berak time dalam pantang. Suruh suami beli ubat lancar berak dekat farmasi. Jangan risau ia tak berbahaya ianya untuk bagi memudahkan 💩 .

6) nak bagi luka cepat sembuh makan buah oren Sunkist ok. Buah oren Sunkist boleh menyembuhkan luka - luka.INGAT BIAH OREN SUNKIST BUKANNYA JUS SUNKIST 🥰

7) lepas balik dari hospital doktor kena make sure doktor bagi ubat cucuk cair darah itu penting. masa doktor kata dah boleh discharge dan boleh balik dari hospital, make sure doktor bagi slip ubat cucuk untuk cair darah. Itu penting tau. Jangan malu2 untuk bertanya ok 🥰

8) tak boleh mengurut, bertungku, bengkung pun tak boleh lagi. Dalam tempoh setahun. Kalau bengkung tu takut berpeluh dan gatal dekat tempat operate.

9)  kalau boleh jgn angkat berat2, jgn buat keja berat. 

10) Mkn pun kena pantang jugak.. makan tak boleh sebarangan macam benda yang boleh buat gatal2, contoh:- telur, ayam, seafood, ikan yang ada isi hitam macam ikan termenung, kayu, bawal hitam & lain2.. makanan pedas2 pun tak boleh makan lagi. Kalau nak makan jugak makan sikit2 kalau tak tahan stop dulu nahh. - kalau teringin nak makan macam2 cuba makan sikit2 dulu tau, kalau tak ok stop dulu nahh 🥰.

11) Kalau boleh elakkan duduk bawah bebetul atas lantai... klu ikut kn tak digalakkan. Sbb sejuk. kalau nak duduk bawah lapik la toto ka karpet ka.. Sbb tu kak kalau pi rumah org kak suka duduk atas kerusi atau sofa. kalau tidoq pun Smpai la kak pakai stokin.

12) tak boleh garu tempat luka cser..KALAU RASA GATAL SIKIT2 TU JANGAN GARU, GOSOK PELAN2 JA. 🥰

13) air ais dari ais batu tak boleh makan ok, pantang dalam setahun. Bukan apa takut malam2 sejuk badan dan kancing gigi. Kancing gigi nie bahaya tau.

14) masa mula2 lepas bersalin batuk pun tak boleh kuat2, takut luka terbuka. Lepas tu ok dah la 🥰. Jangan angkat berat2 dalam tempoh setahun gitu.

15) kalau boleh rancang @ plan dengan suami untuk tambah anak, takut risiko bekas luka tak baik sepenuhnya. Seeloknya pantang 3 tahun. Kalau lekat nak buat macam mana kan dah rezeki, tapi kena ikut nasihat misi dan doktor ok. Walaupun dah habis pantang 45 hari setahun dua tahun 3 tahun, kadang tu ada jugak yang rasa kebas2. Jangan risau. Tapi kalau sakit terlampau dekat bekas operate tu cepat2 jumpa doktor 🥰.

Kalau tak pasti kena tanya misi atau doktor ok 🥰🥰 itu pengalaman kak masa bersalin kat ali. Alhamdulillah bekas cser elok. Kalau boleh kena plan untuk second baby dalam tempoh 3 tahun. Walaupun kita dah habis pantang, dah setahun dua tahun pun kadang2 rasa kebas2 tu biasa. Batuk pun tak boleh keras2. Jangan angkat berat2. Mcm2 kena berpantang kalau cser nie.

Kalau diberi pilihan semua orang nak bersalin normal tapi kalau ada komplikasi atau takut risiko dekat baby kak memang tak pikir panjang kak terus sign untuk cser lepas doktor bagi keterangan. Demi nyawa anak.

CARA BERPANTANG OPERATE NIE MEMANG COMPLICATED SIKIT. TAPI UNTUK KEBAIKAN KITA. 🥰🥰 SEMOGA BERMANFAAT..

terima kasih kak ecah atas nasihat tentang cara penjagaan luka cser ni..

semoga kita semua mampu menjaga kesihatan kita dengan baik..aamiin..

kepada yang bakal bersalin tak lama lagi.. walau cara apa pon kita bersalin.. janganlah kita berasa bersedih sekiranya kita bersalin bukan seperti kehendak kita.. 

bersyukurlah at least kita boleh memiliki zuriat berbanding insan lain yang masih menunggu zuriat bertahun-tahun.

semoga dipermudahkan urusan bersalin nanti ye.. aamiin

terima kasih semua readers sudi join blogwalking kat blog ni.. trima kasih ye..

papai.. jumpa lagi next entry..



  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: