Wednesday 22 April 2020

Pengalaman TTC aku : My TTC Journey (5)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


22/05/2018, Aku smpai je kat husm.. Msuk kat wad kecemasan tu depa tolak aku naik wheelchair.. First time org tolak guna wheelchair.. Jnggal rasa.. Hahaha.. Sampai ja kat wad kecemasan.. 

kat wad kecemasan HUSM

time ni perut aku dok sakit2.. Mybe sbb dlm tu sejuk sgt.. Aku tahan je la.. Sbb happy kan dpt tau pregnant..doc check upt skli lgi positif.. Pastu buat ultrasound xjumpa baby.. Buat transvaginal pon xjumpa baby.. Tapi jumpa mcm gumpalan hitam sikit kat dlm rahim dgn luar rahim.. ( rupanya yg tu aku dah start darah beku dah, dah nak tunggu utk pendarahan ja..) .. time ni doc tak pasti lagi apa dia.. So doc decide time tu aku kena warded .. Utk amik darah 48jam tu.. Beta hcg.. Klu result ok dan masih tidak tahu punca (means aku still pregnant tapi baby tak jumpa)  ,doc kata kena buat larascopic..  bawah ni contoh larascopic dari google..
gambar dari sisi


doc ada cakap depa bius bagi tidur. 





maaf ye guna gambar meta

Aku disuruh puasa smpai hari jumaat.. Sbb takut klu2 nak kena operate segera.. Doc kata larascopic tu xsakit pon.. doc tebuk kat area bawah pusat macam dalam gambar tu.. Pastu masukkan camera utk cari baby kat mna ja..tp aku dgr pon mcm ngeri.. Mujur la xkena buat.. Hahaha..

terima kasih suami sudi teman kat wad kecemasan dan sanggup ulang alik ke hospital

masa ni suami dok tanya nak bagitau mak abah tak? aku cakap tunggu la dulu .. ingat nak buat surprise kat mak abah. tapi apakan daya takdir Allah tiada siapa boleh melawannya.


masa kat kecemasan dah amik dah darah sekali untuk test hcg

masa ni memang dok harap anak okey ja dalam rahim. segala jenis doa dah aku baca.. aku mintak Allah selamatkan kandungan aku.

yang ni antara yang aku dapat masa google 


 tak lama lepas tu, nurse cakap boleh masuk ke wad biasa dah.. suami tak de masa tu sebab dia pergi settle untuk daftar. so nurse yang tolak ke wad. sampai wad kena timbang berat dan ukur tinggi. aku ingat lagi time tu berat aku 55kg. aku rasa penimbang tu rosak la. hahahaha.. tapi masa last aku timbang bulan 3 58kg lagi masa tu.. cepatnya turun berat masa bulan puasa ni. hahaha,..kalau macam ni, tiap bulan, bulan puasa pon tak pa.. hahaha.. lepas tu, nurse tolak ke katil. then bermulalah hari aku kat wad 1 utara, wad gynae..



Admit ward la paling xbest.. Tapi mujur nurse2 baik. Depa dah amik darah utk 1st test sebelum tu.. Ari rabu ambik.. Ari khamis ptg tu tau result.. Result dy ok cuma result dy rendah sikit bacaan daripada bacaan org yang hamil.. Aku memang pregnant, mybe masih baru lagi kandungan..  doc kata depa akan ambil darah lagi hari khamis tu dan sepatutnya result hari jumaat tapi waktu cuti so kena tunggu hari ahad baru dapat result. doc kata kalau bacaan makin menurun untuk yang 2nd hcg .. maksudnya hormon pregnant aku dah makin turun..jadi kemungkinan besar luar rahim atau keguguran. Tp msih lgi xpasti luar rahim ke dlm rahim.. Msa ni mlm je aku start sakit kuat.. Tapi xde bleeding lagi..

time admit ward tu suami aku tak stay skali dengan aku sebab laki kan tak boleh duduk kat ward wanita. so, suami aku mai melawat waktu yang ditetapkan ja. aku okey ja, cuma bila mai time sakit perut tu rasa mental down jugak la. siap buat video call semata-mata nak bagitau sakit. :p

gigih vc dengan suami aku 

mula-mula doc kata tak yah puasa sebab dia nak tengok keadaan aku. lepas tu tengah malam tu doc bagitau suruh puasa start pukul 3 pagi. dah la dengan tak de apa-apa makanan nak sahur. Aku ni ingt aku tak yah posa masa mula admit ward tu jadi tak bagitau pulak laki aku suruh bawak makanan.. Pastu ada sorg nurse ni mai.. Adik ada makanan x nk mkn? ni ambik la mkn ni.. Ada org bg kat bawah.. Baik betul nurse tu.. Ingt jugak dy dkt aku..  then aku start posa balik sbb dr takut aku kena buat operation mngejut.. Kan aku dok sakit2..


terima kasih nurse bawakan makanan


Klu ikutkan baby aku dlm 5 minggu lebih nak dekat 6 minggu mcm tu la.. Dr pon ckp mcm tu.. 

UPT clear blue

UPT Clear Blue ni aku minta suami beli kan kat watson sebab aku tak masih tak percaya tentang kehamilan aku tu. Dah doc kata tak nampak baby kan. so, aku tak puas hati sangat.harga masa beli ni dalam rm45 tak ada promosi masa ni. main beli ja. bila dah test je, memang aku puas hati sangat. nampak sah terang dia tulis tu,, kali ni dah 2 kali aku guna clear blue ni.. yang first time, yang ni.. tapi yang ni tak berjaya.. alhamdulillah yang kali berjaya..







Dy kata sptutnya bleh nmpk dh.. Tp aku xnmpk lg.. Aku pon redha ja la..  last ambik darah tu ari jumaat tapi disebabkan result xleh antar lagi.. Jumaat sabtu cuti.. Kena la aku tunggu hari ahad.. Tapi smentara tunggu tu.. Darah dah mula mcm nak kluar dah.. Mula2 mcm spotting.. Lama2 makin bnyak.. Last kena pakai pad.. sakit ni macam senggugut sikit .. sakit pinggang tak tahu nak cakap . malam sebelum aku keguguran tu, memang dah sakit sangat2.. tahan dari pkul 11 malam sampai pukul 2 pagi terlelap sendiri sebab terlampau tahan sakit. minta ubat tahan sakit kat nurse, nurse xbagi .. yela, bukan bidang dy kan kena la tunggu doc jugak.. nak tak nak doc subuh baru mai tengok.. sabar je la yang mampu.. bangun suruh pagi tu dah start keluar yang ketul-ketul macam daging kecil. cerita kat doc masa doc mai melawat pagi tu. 

Doc dah start dok agak yg aku ni miscarriage atas sebab ectopic pregnancy sbb aku xde mual ke sakit tengkuk ke pengsan ke muka pucat ke.. Darah pon fresh blood .. Bukan yg wrna koko ke hitam ke.. Buang air besar pon xde msalah.. Last2 dpt result 2nd tu hari ahad.. Mmg betul aku pregnant tapi keguguran.. Sbb beta hcg aku mkin menurun drp yg 1st intake. 


ni contoh bacaan hcg


Aku rasa lega walaupun sedih tu tetap ada.. Lega sbb xgaduh nak operate2 larascopic bagai.. Klu x hat tu lagi susah la nak pantang.. Jenuh aku.. Dah la sorg2 kat sini.. doc kata aku tak perlu buat D&C ( cuci rahim ) sebab dia dah keluar yang ketul-ketul tu.. lagi pon kandungan kecil lagi. nanti dia akan keluar macam darah period biasa. 



yang ni dari laman web Dr. Zubaidi.


lepas dah tau aku ni keguguran yang mungkin disebabkan oleh ectopic pregnancy. suami pon decide nak bagitau mak abah.. minta maaf sangat-sangat mak abah.. tak de niat nak rahsiakan tapi ingat nak buat surprise.. lastnya, baby tak menjadi. abah kata tak pa la nak buat macam mana.. 

so, doc bagi aku balik rumah. Alhamdulillah akhirnya boleh balik rumah. time nak balik ni memang dok start sakit kuat dah. masa nak buat urusan discharge tu, suami aku kerja sebenarnya hari tu, tapi dia terus datang ke wad dan terus ambil dokumen untuk ke bahagian hasil. rancangnya lepas tu, suami terus pergi ambil kereta di rumah sebab kami tak tahu bila boleh check out sebenarnya. tu yang tak prepare tu. masa suami balik ke rumah tu kebetulan kawan-kawan suami datang melawat. terima kasih kepada yang sudi melawat sepanjang di ward dulu.  tak de gambar sebab masa ni memang sakit gila perut aku ni. maaf lah kalau tak terlayan sangat. *harap faham ye. 


Yeah dah discharge dah..

  26.5.2019.. suami ambilkan wheelchair then turun kat kereta.. Alhamdulillah everything is ok.. Aku still lagi sakit2.. Bleeding tu biasa la.. Nma pon keguguran kan.. Sakit perut extravaganza plak.. Superb.. Sakit dy.. Fuh.. Dasyat betul.. Senggugut pon xmcm ni.. 3 mlm brturut sakit smpai xleh tido.. Klu tertido pon sbb penat sgt. 

Balik rumah suami lah yang banyak tolong daripada kat hospital sampai lah jaga dalam pantang. Allah kurniakan aku seorang suami yang hebat dan kuat.. terima kasih suamiku. maafkan aku tak dapat jaga zuriat sebaiknya.  semoga Allah tak jemu bagi kita rezeki anak lagi lepas ni buat kita. aamin..

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: