Tuesday 21 April 2020

Pengalaman TTC aku : My TTC Journey (2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Alhamdulillah kita dah masuk part ke 2.. selalunya susah sangat nak cari waktu untuk menaip panjang-panjang macam ni sebenarnya. mujur cuti je ni. hehehe..

ni part yang hari tu.. My TTC Journey 1

So, masa bulan 4 tu aku decide nak pergi HUSM untuk check apa yang patut atas saranan suami aku. Sebabnya dah 5 bulan tak period. Aku pon sebenarnya takut jugak nak jumpa doc ni. Sampai kat HUSM, Jumpa je doc. Doc mintak aku buat UPT tapi aku bagitau doc yang aku dah  buat kat rumah. Negatif! Doc still nak tau jugak result dia. Then buat lagi sekali. Bersebelahan dengan aku, dalam bilik doc tu ada doc lain jugak tgh ambil pesakit lain dan kami berdua diarahkan ke makmal ujian air kencing. Dah dapat result tu, dah balik semula kat doc tu. 

Sebenarnya yang lagi sorang tu dy masuk jumpa doc dulu memandangkan dy dapat result mendahului aku. Masa aku jumpa doc balik tu, doc ada bagitau yang pesakit sekali dgn aku tadi tu positif kes tak mai period lama macam aku jugak. Doc mintak result tu dan tgk2 negatif.. Doc tu cakap kat aku, “kalau awak pon positif macam yang sorang lagi tadi.. settle masalah.” Hahaha.. aku senyum je. Doc scan rahim aku guna ultrasound sebab dia takut baby kecil lagi ke pe ke . Dia kata rahim dan tak de tanda-tanda cyst. 

Masa tu doc tanya aku, “ awak memang nak anak ka dalam waktu terdekat ni?”

aku cakap, “ kalau dapat anak, alhamdulillah sebab saya memang teringin nak anak pon.”

“ umur awak berapa? 26 tahun kan?” Doc cuba meneka sambil melihat dokumen aku. Aku mengangguk.

 “ Awak kahwin tahun lepas ye. Baru lagi kes aku ni kalau nak rujuk untuk bahagian O&G..  ada orang yang lagi lama daripada awak. 4 tahun, 5 tahun,,.. erm... macam ni la sekarang kita try baiki period awak dulu. Sebelum ni pernah jadi macam ni tak? Ada tak sampai 5 bulan tak period?”

“ sebelum ni okey, Cuma ada la saya cuba makan jamu.. lepas dari tu terus period tak stabil.”

Doc kata memang ada jamu yang tak sesuai dengan badan kita. Sebab tu lah apa-apa kena dapatkan nasihat doc dulu sebelum consume apa-apa jenis ubat ke pil.

Lepas tu doc suggestkan aku makan rigevidon dan dia ingatkan aku yang ni pil perancang. 

macam ni la ubat rigevidon


Maksudnya mmg takkan ada berlaku persenyawaan dalam rahim kalau aku ambil pil ni. Kalau ada, rezeki dari Allah. Aku faham semua tu. Aku kena  betulkan dulu period aku. Doc test selama 3 bulan dan stop sebulan.. sebab nak tengok period lepas tu kembali macam biasa ke tak.. at the end mmg aku tak period jugak dalam bulan 8, 2018 tu.. then aku check UPT mmg negatif la kan..  maksudnya kalau aku tak makan ubat, memang takkan period la nampaknya.. 

Aku menangis lagi. Entah kali yang keberapa dah aku menangis. Aku nak anak tapi aku sedar yang treatment ni bukan untuk dapatkan anak tapi lebih kepada usaha untuk baiki period aku tu. Suami aku lah yang banyak bagi kata-kata semangat.

Lepas tu, kami jumpa doc balik dalam hujung bulan 9 doc bagi lagi rigevidon semula untuk aku makan dari bulan 10 sampai bulan 12. Means 3 bulan lagi kena makan ubat ni. Disebabkan aku tiada sebarang alahan dengan ubat tu. Ada jugak aku dengar yang makan ubat Yasmin, diane la apa la.. tapi lain-lain orang, lain-lain kesan dia.



Then doc tanya lagi, “ awak memang nak pregnant kan?”

“ ya saya memang nak pregnant. “ Mata aku dah berlinang dah masa ni. Tunggu ayaq mata nak terjun ja. Hihihi..


“ kalau macam tu , saya referkan awak ke O&G untuk fertility treatment. Jap saya check dengan o&g dulu”. Aku hanya mengangguk ja. Doc bagitau appointment bulan 1. Aku redha je lah..

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: