Monday 30 August 2021

Pengalaman bersalin anak pertama musim covid19 (PKP)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hai semua.. sementara masih lagi segar diingatan bab memori bersalin aku ni.. aku nak rakamkan kat sini ja... boleh jugak anak-anak aku baca nanti kalau aku dah tak dak.. tentang pengorbanan aku yang tak seberapa ni yang penuh dengan rasa kasih dan sayang terhadap anak dan suamiku. 

Masa aku menaip entry ni, alhamdulillah aku dah 18 hari berpantang.. haish.. rasa macam lama sangat kan time berpantang macam ni.. tapi bila tengok orang lain berpantang rasa macam wah... sekejapnya diorang berpantang padahal sama je kan 44 hari jugak.. ni adat je actually.. tapi my mother in law cakap even kita ni bersalin normal ke czer ke still kena pantang jugak .. 44 hari pantang pergerakan dan pemakanan.. 100 hari pantang dengan suami.. bukan apa, orang tua-tua nak kita betul-betul sembuh dalaman baru boleh melasak.. kadang kita tak tahu, kita rasa kita dah sihat.. padahal tak sebenarnya.. kita kena lebih berhati-hati tambah-tambah masa baru-baru lepas bersalin.

okey, aku dah nak start cerita ni.. 

AMARAN!!

ENTRY NI MAYBE PANJANG SIKIT!!

Sepanjang aku mengandung aku memang berhasrat nak bersalin dan berpantang di kedah di kampung halaman aku.. biasa lah typical thinking untuk hadapi anak pertama kan.. 

kawan aku ada la mengusik aku.. katanya jangan nak letak harapan macam tu time pregnant ni.. nanti takut kalau-kalau baby kena keluar awal dari due dan terpaksa lahir di kelantan .. baby tu dia akan susah nak keluar secara normal dan kemungkinan kena czer.. sebab dia kata baby akan stress sebab baby nak keluar kat kedah tapi kena keluar awal.. jadi baby susah nak keluar..

aku time tu punya takut jadi macam tu.. sampai mimpi-mimpi bersalin.. hahaha.. hari-hari sebelum tidur aku dan suami brainwashed anak kami untuk  bersabar dan tunggu sehingga balik ke kedah untuk bersalin.. aku dah bagitahu suamiku masa tu.. in case kalau aku bersalin di kelantan kami memang kena cari confinement lady..

sebabnya..aku fikir benda bukan mudah tau nak hadapi semua berseorangan time berpantang,.. cukuplah masa aku berpantang time keguguran dulu dengan tak berapa teraturnya.. makan suka hati nya.. tidak mengurut nya..so, aku decided kali ni aku nak bersalin kat kedah dengan mak mertua aku.. at least mak mertua boleh guidekan apa yang boleh makan.. apa yang tak boleh makan..  alhamdulillah so far aku berpantang sekarang kat rumah mak mertua aku ok.. semua nya berjalan lancar.. ,mak mertua sangat membantu aku dan suamiku.. tak lah rasa kekok sangat nak uruskan anak sendiri yang masih lagi kecil.. terima kasih mak mertua..

Alhamdulillah perjalanan kami untuk pulang ke kampung halaman berjalan dengan lancar..  kami ambil kebenaran merentas negeri dari balai polis berdekatan.. buat swab test sehari sebelum balik ke kampung.. alhamdulillah dah negatif.. baru kami bersiap-siap untuk balik ke kampung.. banyak gila barang.. aku pon tak sangka.. banyak nak mampus.. hahahaha.. 70% barang baby, 30% barang mak ayah.. hahaha.. 

seronok sangat dapat balik kampung... sudah lama rasanya tak buat perjalanan jauh macam ni.. tapi sakit pinggang jugak dengan sarat-sarat mengandung naik kereta lama-lama.. hahaha.. beberapa kali jugak aku ajak suamiku berhenti untuk ke station minyak atau tandas rnr .. biasalah ibu mengandung kan... faham-faham je la.. hehehe.. mujur la suami memahami dan tak pernah merungut even kena berhenti banyak kali.. terima kasih suamiku.

sampai saja kat kedah, kami disambut baik oleh keluarga belah suami..kami kuarantin selama seminggu.. tapi hari ke 6 tu kami buat swab test.. alhamdulillah sekali lagi negatif result.. kenapa buat sampai dua kali??? sebab kita balik ni kan duduk dengan orang tersayang.. tak nak lah jadi apa-apa atas kesalahan kita jugak.. biarlah sekali swab tu rm100 pon.. janji kita rasa tenang dah negatif result.. alhamdulillah.. 

semasa kami kuarantin kat rumah mak mertua.. alhamdulillah mak mertua rajin sangat melayan menantunya ni nak makan macam-macam sebelum bersalin.. Allahu robbi.. dah macam mak sendiri layanan.. alhamdulillah... terima kasih banyak mak.. mak masakan laksa, wadai kepeng, asam pedas keladi, bihun sup utara,..





durian ni memang asyik mengulang makan ja
sebab masa awal-awal pregnant suami tak bagi makan.. 


 Allahu robbi.. seronok sangat.. semoga Allah memberkati usia mak dgn abah mertua dan memurahkan rezeki kedua-duanya serta diampunkan segala dosa mereka berdua sehingga ke syurga nanti.. aamiiin ya rabbal ala miin.. 

Masa kuarantin ni jugak, aku dan suami tidak lepas buat solat berjemaah, baca yasiin dan aku minta suami buat kan air selusuh untuk aku bersalin nanti.. Alhamdulillah suami aku tengok banyak perubahan bila berada kat kampung ni.. dia seolah-olah dah bersiap sedia untuk sambut anak kami dan mempersiapkan diri dia untuk jadi seorang ayah.. kami pon tak lepas kan peluang yang ada untuk timba ilmu dari kelas-kelas online kat facebook ..  terima kasih kepada page yang dah menganjurkan kelas maternity online..ajar bab breastfeeding, bersalin dan sebagainya.. alhamdulillah ilmu yang sangat berguna. suami pon aku paksa join dengan aku sekali,.. hahaha.. sampai bapa mertua kata.. " orang dulu-dulu mengandung ka bersalin ka tak gaduh belajar pon.. benda tu fitrah .."

 Malam sebelum aku bersalin, suami aku pun mula bercakap-cakap dengan baby sebelum kami tidur.. memang rutin kami pon sebelum tidur cakap dengan baby dulu.. 

suami aku pon kata kat baby.." Assalamualaikum anak abi.. kita dah sampai kedah dah ni.. sayang kalau nak keluar, keluar je la tau.. kita dah sampai rumah maktok dengan wan ni.. " .. 

masa suami aku cakap macam tu, ada rasa macam baby tendang-tendang.. maybe baby dah faham kot hint ummi dengan abi dia bagi..  aku pon sebelum tidur tu, lagi sekali ingatkan baby untuk keluar awal sebab aku risau aku akan dipaksa bersalin.. sebolehnya aku memang bercadang untuk bersalin normal..

13 Ogos 2021 (jumaat)...  alhamdulillah macam faham je anak aku apa kata abi dia tu.., bagai tidak disangka.. pagi tu aku macam biasa terasa untuk ke toilet.. lepas naik ke katil dari toilet tu.. aku baru je terlelap sekejap.. lepas tu rasa basah-basah dah kat katil.. tengok-tengok air ketuban dah leaking.. basah atas katil.. tapi sikit ja.. aku risau yang tu kot2 air baru lepas pergi toilet.. tapi agak mustahil sebab nya tak pernah lagi macam tu.. panggil mak mertua untuk sahkan.. mak mertua kata.. betul dah tu air ketuban.. mak suruh mandi dan makan.. masa tu pukul 3 pagi.. mak gorengkan nasi untuk aku sementara aku mandi.. masa mandi pon air ketuban still lagi keluar jugak.. mak mertua suruh aku pakai pad.. sebab nanti takut nurse nak tengok banyak mana air ketuban dah keluar.. lepas je makan.. angkat barang masuk dalam kereta.. pergi toilet jap.. tengok ada lendir dengan darah sikit..

actually masa ni tak de rasa sakit lagi... sakit jugak perut tu.. tapi bukan yang macam kak aku cakap tu.. ayat kak aku.." sakit contraction ni ti.. rasa sakit yang teramat sangat yang hang tak pernah rasa sebelum ni.. kalau sakit sikit-sikit.. yang tu bukan sakit contraction lagi..".. jadi masa tu aku assume bukan sakit contraction lagi.. tapi aku still bersiap-siap untuk ke HSAH la pagi tu.. dok rasa lagi air ketuban keluar masa tu.. rasa sikit-sikit ja.. tak sakit perut lagi.. masa ni aku buat lengah-lengah sikit.. sebab tak sakit lagi.. takut pulak kena induce.. sebelum ke hospital, mak bagitau suruh minum dulu air selusuh tu untuk memudahkan aku bersalin nanti.. aku bawak dalam botol kecil.. dan minum sepanjang jalan dan sampai ke hospital pon minum lagi..

sampai di bahagian dewan bersalin HSAH dalam pukul 4 pagi macam tu..




 aku terus ke ruangan depan dewan bersalin tu untuk register.. nurse suruh tinggalkan semua barang dekat suami termasuk lah telefon bimbit.. dah siap register dan nurse cakap nak review buku pink dulu.. aku ok ja.. sebab masa ni tak sakit apa-apa pon.. kat depan tu aku sorang-sorang ja.. aku buat ketuk ketampi sorang sorang depan tu.. ala.. bukan ada orang pon. lantak la cctv tu... yang penting, aku nak bersalin dengan mudah dan normal.. tu ja niat aku..

dalam 15 minit macam tu, ada nurse dan doktor yang keluar dari pintu dewan bersalin tu dan bawa aku ke bilik saringan test covid.. untuk buat swab test sebelum masuk dalam dewan bersalin tu.. tunggu dalam 30 minit jugak la.. barulah result keluar.. then nurse panggil aku masuk.. (maksudnya aku negatif).. kalau positif kena ikut laluan belakang untuk ke labour room katanya.. alhamdulillah lega dengar.. 

Masuk je dalam salah satu bilik (dalam dewan bersalin tu) , nurse check jantung baby pa semua.. masa ni memang tak sakit lagi.. tak sakit langsung ok.. aku tengok jam.. nak dekat pukul 7 pagi dah masa tu.. dah habis doktor check laluan rahim pa.. (masa ni baru 1 cm wey).. rupanya sakit jugak ye untuk check bukaan ni... hahaha... padan lah orang tak mau nak check banyak kali.. hahaha...doktor dah ambil darah,.. aku mintak kebenaran nak solat subuh.. tapi nurse tak boleh bagi kata putus.. nurse kata depa dah nak bawak aku naik wad dah.. nanti boleh solat kat wad terus. aku pon ok ja.. naik atas wad kenanga 11.. duduk situ sampai la nak bersalin..

masa dekat kenanga 11 ni.. sampai je kat sini,.. aku tak rasa sakit lagi.. suami datang antarkan barang pa semua.. tinggalkan kat katil pa smua..

nurse bagi baju suruh tukar.
Alhamdulillah tercapai jugak hajat hati nak sarung baju pink..
al maklum la ttc dah lama kan..

suami belikan makanan sekali...terima kasih suami ..
banyak suami belikan makanan ,.. masa ni xsakit lagi.. memang kuat makan la.


 Pukul 9 pagi, aku pon makan la dulu roti apa semua.. air milo.. persiapan awal la untuk bersalin. Habis je makan tu, aku pon start minum balik air selusuh tu.. aku tanya nurse tentang kiblat dan tmpat untuk solat pa smua.. selesai solat, aku still belum rasa apa-apa lagi..aku dok bagitau baby suruh bantu aku untuk keluar hari tu jugak.. sebab memang dari awal mengandung aku harap anak aku keluar hari jumaat.. sambil-sambil menunggu contraction tu datang.. aku pon jalan-jalan keliling wad tu dan berhenti di salah satu spot yang jarang orang lalu untuk buat exercise.. jalan itik dan sebagainya.. masih lagi tak lupa untuk minum air selusuh.. tinggal dalam separuh botol lagi..


pukul 10 pagi.. aku dah mula rasa contraction yang datang tiba-tiba dan sangat kuat.. menyerang perutku dan pinggangku.. mula-mula selang 10 minit contraction tu datang.. masa ni aku still lagi boleh kawal.. aku boleh detect benda ni melalui apps yang aku baru downloaded untuk  check frequency contraction tu.. aku pon pergi mandi.. konon aku dapat rasakan aku kena bersalin dah lepas tu.. hahaha..  

elok je lepas mandi, rupanya sakit tu datang 2x ganda guys.. sakit dalam 5 minit sekali.. yang ni aku memang tak mampu nak tahan sikit.. biasalah dengan baru lepas mandi.. keadaan sejuk dalam wad tu menambahkan lagi rasa sakit aku tu.. lepas tu, mintak nurse check bukaan.. nurse pon buat ve,.. baru 2cm.. masa tu pukul 11 pagi.. aku tengok jam.. dalam hati aku.. ' lambat lagi ka nak bukak 10cm' .. aku dah start nangis-nangis dah masa tu..

aku balik ke katil aku.. masa ni dah start sakit sangat-sangat dah.. contraction dalam 2 minit sekali.. memang sakit sangat-sangat.. masa ni dah macam zombie dah.. aku tengok jam lagi.. baru 1.30 petang.. aku pon gagah kan diri pergi ambil air wuduk.. solat dalam salah satu bilik yang nurse tunjukkan untuk solat subuh tadi.. masa ni rasa sakit yang teramat sangat sebab bilik solat tu aircond.. sakit dia rasa macam 3x ganda sakit.. habis solat.. aku pon panggil nurse lagi.. aku tak kira dah nurse nak kata apa.. aku mintak nurse buat ve lagi.. memang sakit.. tapi sakit lagi rasa contraction aku masa tu.. menangis wey.. mula-mula nurse refused sebab takut terkoyak teruk katanya.. tapi main dengan sakit ni.. aku kata kat nurse tu.. " tak pa nurse.. saya ok ja..saya sakit sangat dah ni.. macam dah nak bersalin dah ni.." ..
nurse pon buat lah ve kat aku.. tengok-tengok baru 3cm.. Allahu robbi.. punyalah lama tunggu dari pkul 11 pagi .. baru 3cm.. aku menangis lagi..

Aku tengok jiran sebelah katil aku relax je.. aku tanya dia ..memang hajat nak sembang.. untuk kurangkan sikit rasa sakit.., 

Aku : awak, saya sakit sangat la..awak tak sakit ka? tengok relax saja.. (saja mula cerita..)
Dia : hah, tak sakit pon.. masuk semalam lagi tapi sampai hari ni xbersalin lagi
Aku : ya ka? macam mana boleh tahu nak bersalin?
Dia : memang due dah.. tapi tak de tanda lagi.. pergi kk check dah 2 cm.. kk suruh datang hospital..pagi tadi check dah 4cm.. tapi xde sakit apa-apa lagi.
Aku : oh yaka.. seronok nya tak sakit... anak nom berapa ni?
Dia : anak nom 2.. dulu anak 1st sakit jugak.. ni tak sakit langsung.
Aku : sya sakit sangat-sangat la.. tak tahu dah nak buat apa..
Dia (tengok je aku, muka dia nmpk kesian kat aku.. tapi dia pon xterkata apa-apa..


makanan ni sampai kat aku tgh hari tu.. tapi aku xlalu makan sangat-sangat..
aku biarkan ja..







Ya.. sakit sungguh-sungguh benar!! 

Betullah orang kata.. sakit contraction tu bukan main-main tau.. :'(

Nurse yang buat ve tadi datang ke katil aku untuk check bp aku.. sambil dia check.. 

dia tanya aku.. " ada ambik ubat apa-apa untuk induce ka?" 

.. aku,..." tak dak pulak nurse"..

nurse.. " ada ambik selusuh ka?"

aku.. " erm... ada.. saya minum air selusuh suami buatkan tu."

nurse.. " ha, patutlah.. kenapa minum awal sangat air selusuh tu? bukaan belum pon 6cm dah minum dah.. sebab tu awak sakit teruk macam ni.."

aku.. " oh yaka, saya tak tahu.. saya minum tu sebab niat nak mudahkan bersalin saja."

nurse.. " memang dia mudahkan bersalin.. tapi sepatutnya awak minum masa 6 cm ke atas.. bukan masa belum ada bukaan.. tengok sekrang awak yang tanggung sakit. kami dapat banyak kes macam ni.. ni anak ke berapa?"

aku.. " anak pertama nurse.. tu la saya pon tak tahu.. saya main minum ja la.."

nurse.. " lepas ni , kalau awak bersalin anak nombor dua beringat lah jangan minum awal air selusuh.. kalau tak awak yang merana.. tanggung sakit..lepas ni, awak pergi toilet .. kerapkan mandi air suam.. sebab dia boleh bantu cepatkan bukaan dan kurangkan sakit awak tu."

aku,.. " ha, ok nurse.. terima kasih banyak-banyak nurse.."

Masa tu, nak bangun dari katil pon tak larat.. nak jalan pon tak larat.. semua serba tak kena.. nak baring pon sakit.. duduk pon sakit.. setiap kali contraction tu datang.. aku akan genggam besi tepi katil.. memang sakit sangat2.. kadang-kadang genggam kain selimut.. reda ja sakit.. aku cepat-cepat bangun ke toilet untuk mandi.. mujur lah kat toilet ada kerusi.. lama aku duduk dalam bilik air dengan pancuran air suam mengenai perutku.. sakit ni.. tak tahu nak gambar dengan kata-kata.. senggugut? xwey.. lagi sakit dari senggugut..  memang masa ni dah macam zombie dah..  

habis je mandi, aku terus ke katil.. sakit tu mula menyerang balik.. aku tengok jam pukul 5 petang.. masa ni aku tak larat sangat dah nak bangun.. aku pon ambil luggage aku letak tepi katil buat hadang laluan org lalu lalang.. aku letak sejadah dan solat duduk.. masa ni solat pon dalam sakit-sakit.. harap-harap Allah terima lah solat aku hari tu.. sebab solat dalam keadaan lalok sakit yang teramat sangat.. makanan sampai pon aku tak usik.. sampai lah yang ppk tu nak ambil makanan.. dia tanya,.." dik, xmakan ka? ada bekas ka? bubuh dalam bekas pon tak pa..".. aku bagitaunya untuk mengambil saja makanan tu sebab memang tak dak selera langsung.. kiranya last aku makan masa pukul 10 pagi tu saja.. sebab memang tak lalu sangat-sangat..

aku pon pergi mandi lagi sekali untuk reda kan rasa sakit aku tu.. lepas je mandi tu, aku ingat nak panggil nurse buat ve.. tapi tengok nurse sibuk masing-masing,.. jadi tak berani nak ganggu.. aku ambil kain napkin dan gigit semahunya.. sebab terlampau sakit... sampai tertido... tak lama lepas tu, ada nurse datang untuk check bp.. aku pon mengadu kat nurse tu untuk buat ve lagi sekali memandangkan aku memang terlalu sakit dan rasa tak mampu berjalan dah.. nurse tu mintak aku tukarkan katil ke katil yang agak tersorok sikit..sebab ada langsir tu.. katil yang aku duduk masa tu katil tambahan ja sebenarnya.. lepas pindah ke katil berhadapan dengan katil asal ku tu.. masa tu pukul 6.50 petang.. ada dua nurse yang ada untuk check ve.. nurse kata okey dah 6cm.. alhamdulillah nurse kata dah boleh siap-siap dah untuk pergi labour room.. masa tu lega sangat.. aku nak bangun la solat.. tapi nurse lain datang nak cek ctg anak.. masa tu jantung anak ok lagi.. 

pukul 7.30 malam aku sakit memuncak sangat-sangat.. mintak nurse check ve sekali lagi.. nurse check dah 7cm.. lepas tu.. nurse tu panggil seorang doktor lelaki ni untuk check.. doktor laki tu check dia jerit.. " okey dah full."  masa tu dalam pukul 8 lebih macam tu.. nurse tanya.. " mana telefon awak.. call suami bagitau kata awak nak masuk labour room dah..".. aku pon ambil dari tepi katil dan dail nombor suamiku.. 

aku...." abg, orang dah nak masuk laboor room ni.. doakan orang ye.. orang mintak maaf banyak-banyak dan halalkan makan minum orang ye." 
suami aku.... " eh, dah nak bersalin dah ka.. ha.. orang maafkan.. ni orang on the way ke hospital ye.. orang tahu ayang kuat.. "

masa tu suami dok rumah lagi.. mula-mula suami tunggu kat hospital dari pagi lagi.. tapi aku yang suruh balik sebab kesian plak kalau tunggu pon kat lobby bawah tu ja.. sebab tu aku suruh balik mandi , makan dan rehat.. sebab masa tu aku tak tahu bila nak bersalin..

Masa aku tengah call tu.. nurse pakat tolak katil nak pergi labour room dah.. nurse berlari tolak katil masa tu.. fuh.. memang cemas masa tu.. dengan dok sakit nak bersalin.. lepas tu, handphone nurse mintak untuk simpan dalam beg.. aku pon hulurkan saja ..

terima kasih untuk nurse-nurse yang membantu di wad kenanga 11 tu.. yang tolong kemaskan barang-barang saya.. terima kasih sangat-sangat.. yang bagi kata-kata semangat.. terima kasih sangat-sangat..

kalau kat labour room HSAH tak boleh bawa apa-apa ye.. handphone pon tak boleh.. hospital lain tak tahu la... tapi kak aku bersalin kat hospital kulim boleh bawa handphone.. 

lagi satu barangan baby ke barangan ibu konon-konon aku spare siap-siap untuk labour room.. siap buat beg asing lagi.. ada tanya nurse masa nak tolak ke labour room tu.. nurse kata tak payah.. guna yang hospital punya.. lagi satu nurse memang nak pad yang jenis bertali ye.. yang aku bawak tu tak valid.. sebab diorang nak pakaikan susah.. aku punya libresse pants tu.. nurse kata kalau nak pakai jugak yang tu kena pakai masa sampai kat wad lepas bersalin. 

sampai kat labour room tu aku tengok jam kat dinding dalam labour room tu baru pkul 8.30 malam..
musim pkp ni suami tak boleh masuk teman isteri ye..sebab ni pun bukan hospital swasta.. kalau swasta tak de masalah..tapi sebelum teman isteri kena buat swab test dulu...sampai-sampai  je dalam tu nurse check bukaan dan bersedia untuk bersalin.. nanti baca kat entry lagi satu ye.. Kelahiran terindah

Alhamdulillah pukul 9.55 malam tu aku dah selamat melahirkan anak aku. anak lelaki.. alhamdulillah syukur kepada Allah... masa tu rasa tak percaya aku ni dah ada anak.. hahaha.. 

lepas bersalin aku naik ke wad pukul 5.50 pagi.. lama kan.. daripada pukul 10 malam sampai 5 pagi.. sebab baru ada katil kosong.. beku aku kat dalam labour room ,... hahaha.. mujur ada nurse baik tolong selimutkan dan angkat sedikit kepala katil kat labour room tu..masa aku dah bersalin tu suami aku tak tahu lagi.. tapi ada la doc mintak nom suami untuk call..xtahu la doctor call pukul berapa.. sebab suami mai kat aku dalam wad kenanga 12 tu pukul 6.30 pagi. kesian jugak kat suami. pada pendapat aku kan.. better HSAH benarkan bawa handphone susah kalau nak bagitau suami apa-apa..

setakat ni dulu cerita pengalaman saya bersalin di HSAH.. overall , bersalin kat HSAH memang terbaik.. ribuan terima kasih kepada doktor dan nurse yang menolong saya dari dalam wad kenanga 11, dalam labour room dan wad kenanga 12.. selama ni dengar macam-macam pasal layanan bersalin di HSAH sehingga saya jadi takut.. tapi selepas mengalaminya sendiri.. tak seteruk yang diperkatakan.. malah doktor dan nurse sangat membantu.. tiada kata-kata kesat pon dikeluarkan dari mana-mana nurse dan doktor.. alhamdulillah semua kakitangan hospital HSAH memang terbaik walaupun dalam kesibukan melayan pesakit covid dan pesakit biasa di sana.. terima kasih banyak.. semoga Allah mempermudahkan segala urusan semua petugas barisan hadapan terutama doktor dan nurse-nurse kat HSAH dan mengurniakan kesihatan yang baik untuk mereka terus berkhidmat membantu masyarakat.... aamiin..

okey reader.. jumpa kat next entry ye.. tq semua.. :)

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: