Monday 9 August 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 6

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

kali ini aku nak sambung cerita lagi pasal pengalaman aku mengandung musim-musim covid ni.

bila dah start masuk trimester 3 ni, aku dapat rasakan anak aku mula bergerak lebih aktif daripada biasa.. kira macam kalau kita berbaring kan... nampak la baby bergerak-gerak dalam rahim.. Allahu robbi.. memang pengalaman yang paling indah bagi setiap wanita yang bergelar ibu kan.. boleh la nampak baby tendang sana sini.. best sangat-sangat.. 

jadi, start dari trimester 3 ni aku pon dah kena buat 'homework' sikit nurse kata.. hahaha.. masa ni dah start kena kira dah berapa kali baby bergerak.. nanti aku ceritakan bab cara nak kira gerakan baby dalam rahim ni dalam entry lain ye.. cara-cara pengiraan tendangan baby..

masa permulaan nak kira tu tak pandai sangat nak kira baby kick.. lama-lama dah boleh dah la kira dengan baik.. alhamdulillah.. baby pon okey.. masa awal-awal trimester 3 , baby gerak aktif sangat-sangat sampai senak perut-perut.. tapi tu la pengalaman paling indah kan.. at least kita rasa baby gerak dalam rahim..

ada satu ketika tu aku rasa takut sangat sebab baby gerak perlahan ja.. last-last aku beli baby dopler tu yang macam nurse pakai kat klinik kesihatan tu dalam lazada.. boleh la pantau nadi anak kita.. alhamdulillah rasa lega sangat bila baby kurang gerak tapi kita boleh dengar jantung anak kita berdegup normal.. alhamdulillah.. 





mula-mula aku tak yakin sangat nak beli dopler ni.. sebab tak tahu kan betul ke berkesan untuk detect jantung baby.. aku bukan apa.. takut radiasi ke pe ke.. tapi bila aku tengok nurse kk pon pakai dopler.. tu yang meyakinkan aku untuk beli tu. hehehe.. alhamdulillah setakat aku guna sekarang ni ok ja..

tapi memang aku admit la.. kita kan.. kadang-kadang kita terlalu sibuk bekerja, memang takkan perasan yang baby bergerak dalam rahim.. melainkan habis je kau buat keje tu.. bila kau rehat atas sofa sekejap je.. kau dapat rasa baby gerak-gerak aktif.. mybe sebab kita tak perasan kot.. bukan sebab baby tak gerak..tapi tak salah untuk nak be aware dengan keadaan anak kita sebab kita bukannya nampak dia buat apa kat dalam tu.. lagi bagus kalau kita lebih prihatin kan.. at least kalau jadi apa-apa boleh mencegah daripada merawat..

okey, next aku nak cerita part aku kena minum air gula untuk kali keduanya.. okey lah, cukup lah kot untuk kali ni.. jumpa next entry ye.. next entry ni memang menyedihkan sedikit.. ada beberapa perkara berlaku saat-saat last trimester ni.. tungguuuu....... hehehe..


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: