Tuesday 10 August 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 7

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hai semua.. okay, hari ni aku nak sambung cerita pengalaman aku mengandung time2 pkp dan time covid19 sedang mengganas ni.. 

seperti kebiasaan nya , bila mengandung memang akan ada satu sesi dapat minuman free.. hahahaha.. untungkan kami yang mengandung ni kkm sayang.. hahaha.. macam biasa aku pon tak terkecuali minum air yang tersedap dan ditakuti oleh semua para ibu yang hamil.. hahaha.. setiap kali nak kena minum mesti rasa berdebar je nak tahu result.. 

bila korang dapat temu janji untuk minum air  gula ni..

benda pertama kena buat...
please korang kena jaga makan minum dalam tempoh seminggu sebelum korang start kena minum air gula.. yang ni memang aku buat untuk kali pertama minum air gula hari tu.. memang aku jaga sangat pemakanan.. no sugar, no junk food.. air tin bergas ke gula-gula ke jajan ke fast food ke... memang aku tak makan langsung seminggu sebelum pergi minum air gula tu..

benda yang kedua...
korang kena puasa malam sebelum pergi minum air gula tu.. dalam pukul 10 malam tu dah start stop makan dah ye.. tapi cadangan aku seeloknya pukul 9 malam tu dah stop dah la makan.. sebab kita tak tahu macam mana tahap gula kita kan.. korang kena puasa sampai la dah minum air gula tu ye..

benda yang ketiga..
sebelum minum air gula, darah akan diambil terlebih dahulu.. then baru nurse panggil untuk minum air gula.. masa minum air gula, jangan pikir negatif.. pikir yang positif dan yakinkan diri boleh minum sampai habis.. minum ni kena sekali teguk je.. tak pon paling kurang 3 kali teguk.. jangan teguk sikit-sikit.. nanti tak lalu nak minum yang bawah-bawah.. air gula ni ikut kk.. ada yang bagi jenis berperisa.. oren tak pon .. ungu pon ada.. tak pon air gula original.. 

tq google..cth..

tq google..cth..

tq google..cth..


masa 1st minum air gula aku dapat air oren.. yang 2nd, aku dapat yang original.. bagi aku yang oren lagi sedap...serius wey tak rasa nak muntah langsung.. sebenarnya kita boleh beli air glucose test ni kat farmasi sendiri.. tapi sebelum beli.. pastikan air glucose tu dah diiktiraf kkm.. maksudnya kena tanya dulu doktor before beli ye.. bukan apa , takut bila dah beli, nurse kk xnak guna pulak.. kan dah rugi...

benda yang keempat...
bila dah minum kena rest sekejap dalam tempoh 2 jam macam tu.. yang ni aku cadangkan just rest kat kk je lebih baik.. kalau tak de tempat musim-musim covid ni.. better rest dalam kereta je.. masa ni tak boleh makan lagi.. kalau rasa pening ke nak pitam ke .. kena minum air kosong banyak ye.. jangan tahan-tahan ye.. lepas tu jangan minum air manis atau makan berat lagi sebab lepas 2 jam tu nurse akan ambil darah lagi..takut effect bacaan gula pulak..

pengalaman aku.....
untuk kali kedua (minum air gula) ni, aku tak berapa ikut sangat.. kononnya memang takkan dapat kencing manis la.. kononnya.. yakinnya kamu.. hahahaha.. sekali tup-tup dapat result punyalah tinggi wey.. tinggi gila.. bukan tinggi sikit-sikit... tinggi gila.. sampai doktor kata.. " awak punya bacaan ni macam orang dah kena kencing manis dah.. maksud saya macam kencing manis dalam darah.. tapi tak pe.. kita try ambil ujian darah yang baru.. kita tengok result awak sekali lagi nanti.."




masa ni aku dah mula risau dah.. argh,.. sudahlah.. tapi kalau tengok dalam result aku tu.. memang boleh tengok la.. tinggi sangat bacaan ujian darah aku..  10.0 .. tu yang doktor terkejut tu.. dan aku disahkan ada gdm on diet.. memang hakikat yang susah aku nak terima sebenarnya,.. doktor ada bagitau, kenapa diorang kena pantau gula dalam darah ni.. sebabnya takut baby besar dari saiz sepatutnya.. ibu akan dapat diabetes selepas mengandung.. masalah air ketuban yang banyak.. kerosakan pada tulang belakang bayi dan masalah jantung bayi.. berat badan ibu yang akan meningkat mendadak..kematian baby tanpa sedar.. sebab tu pentingnya check gula dalam darah ni,...

Actually, aku rasa terkilan sebenarnya.. sebab tak jaga makan.. sebab masa ni minggu akhir bulan puasa.. jadi banyak benda yang aku teringin nak makan.. jadi aku hentam makan je.. burger la.. kfc la.. mcd la.. air manis ni jangan tanya la... setiap hari.. dan ada tu sehari sampai 2 3 kali minum air manis.. please jangan tiru saya.. its bad habit.. last2 sangkut gdm on diet.. Ya Allah, sedihnya rasa.. 

bermulalah sesi kena check bsp (blood sugar profile)..check sebulan sekali lagi.. tapi ni nak dekat nak bersalin hampir setiap minggu kena pergi klinik review bsp.. :'(

ni bsp test aku

yang atas tu contoh bsp test yang aku buat.. sebenarnya kalau kita tak beli bsp test kit , kita kena pergi ke klinik hampir 4 kali sehari.. tapi disebabkan kekangan kerja , aku beli sendiri bsp test kit tu.. mudah dan cepat.. kalau nak beli sendiri, kena maklumkan kepada nurse bertugas dan tunjukkan bsp test kit yang kita ingin beli.. macam nurse aku.. dia mintak bawa ke klinik untuk check dulu sama ada bersamaan tak dengan bsp test kit yang digunakan di kk.. bila dia dah sahkan bleh pakai.. baru boleh pakai.. tak pon kadang-kadang kk dah ada list bsp test kit tertentu yang boleh digunakan.. jadi tanya nurse korang dulu ye sebelum beli..



  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: