Saturday 7 August 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 5

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Hai.. hari ni aku nak kongsikan mengenai pengalaman kehamilan aku semasa pertengahan trimester ke 2.. Alhamdulillah setelah aku paksa makan nasi dan sebagainya.. berat masa 5 bulan ni dah naik sedikit dalam 0.5kg walaupun tak banyak progress nya tapi aku tetap bersyukur sebab aku dah mampu naik ke berat 60kg.. alhamdulillah.. kalau tak asyik dok 58kg dengan 59kg ja... memang risau sangat kalau berat tak naik.. takut jadi isu pula. masa trimester 1 hingga trimester 2.. aku makan ubat obimin.. bagi aku, ubat tu agak serasi dengan aku.. cuma hujung trimester 2 je aku start tukar ubat lain.. nanti aku cerita ye.. 

 Alhamdulillah sepanjang mengandung untuk trimester 1 sampai trimester 2 tak dak masalah sangat. GDM pon tak de.. alhamdulillah.. bukan apa kalau ada gdm.. memang kena pergi klinik 2 minggu sekali..kalau ok bsp mungkin pergi sebulan sekali macam tu.. tapi mujur lah tak de. lega rasanya..

Untuk bab GDM nampaknya masalah dah settle.. tapi bila nak pertengahan trimester 2, doktor detect yang baby dengan uri dok bawah sedikit.. tapi doktor cakap kalau baru-baru boleh naik balik.. kira tak de masalah la.. hari-hari doa supaya baby duduk elok-elok kat dalam rahim ni.. alhamdulillah masa pergi buat detail scan kat klinik lunar, padang tembak (kelantan) , baby dah duduk ditempat yang betul dan selesa .. alhamdulillah lega sangat dengar.. bab detail scan ni nanti aku cerita dalam entry yang lain ye.. tapi keseluruhan detail scan punya result tu memang memuaskan.. baby alhamdulillah tak de kecacatan apa-apa dan struktur organ badan baby pon mengikut perkembangan bulan yang sepatutnya.. alhamdulillah syukur sangat-sangat.. yang paling best sekali.. masa pergi scan ni.. jatuh hari birthday aku.. yeehaaa.. benda paling best sekali..  hehehe.. 

sebenarnya sebelum kami pergi buat scan tu belum ada pengumuman pkp lagi.. jadi kami dah booking awal dah.. rasanya dalam sebulan dah booking.. nampak tak betapa excitednya mak dia ni.. hahahaa,, dan masa booking tu memang la doktor cakap suami boleh masuk sekali.. tup-tup kebetulannya.. nak dijadikan cerita jatuh hari birthday aku tu.. hari start pkp tu la.. sedih sangat-sangat.. tup-tup sampai klinik doctor tak bagi suami masuk.. sebab procedure pkp kan.. sedih sangat... bagi aku ni, detail scan penting sebab suami boleh la jugak tengok baby..

kiranya start dari aku mengandung, suami aku tengok sekali ja anak kami melalui scan.. tu pon masa mula-mula kami nak check aku pregnant ke tak.. memang kesian sangat kat suami aku.. tapi nak buat macam mana musim-musim covid kan.. kenalah teguhkan hati.. hahaha.. alhamdulillah suami aku pon memahami.. tak pernah dia merungut pon jaga aku pregnant.. cuma ada sesekali dia kata teringin nak jumpa baby.. 

masa aku pergi detail scan tu masa dalam 24 minggu.. tak boleh lebih daripada 24 minggu kata nya.. sebab takut nak scan dan cari kecacatan baby tak nampak.. sebab baby kan makin membesar.. takut bila nak penuh ruang kantung tu.. susah la nak scan kan..

masa dekat klinik kesihatan pula, aku kena cucuk kancing gigi dalam 24 week ni untuk dos yang pertama.. terkejut beruk aku.. pergi check up baby macam biasa.. tiba-tiba nurse kata, " hari ni kita cucuk kancing gigi sikit ye." .... aduh.,,, jem.. kita ni penakut dengan jarum.. hahaha... tapi ok ja.. semua berjalan dengan lancar... alhamdulillah...




start dari trimester kedua ni... aku rasa bukan aku yang selalu mimpi pelik-pelik.. aku perasan kan suami aku kerap mengigau malam-malam.. terkalih.. laki aku pula yang mimpi pelik-pelik.. selera makan aku pon dah start ok dah.. masa 23 week aku dah mula boleh rasa baby gerak-gerak dah dalam rahim.. cuma pergerakan yang perlahan ja la.. tak de rasa tendang-tendang lagi.. start mula rasa dia tendang masa 25 week.. masa ni memang kuat sangat.. dia dah pandai bergurau.. hahaha.. gerak sana gerak sini... hahaha,... masa ni perut pon dah start nampak membesar dah.. hehehe..

masalah pedih ulu hati masa ni dah start dah.. tak tahu la.. maybe sebab baby dah start nak membesar.. jadi bila makan banyak atau makan makanan yang pedas-pedas akan sakit ulu hati.. tapi aku tak biasa lagi kan.. aku ingatkan masalah aku ni ada kena mengena dengan pengalaman yang aku pernah kena covid dulu tu.. ingatkan rasa sakit dada sebab tu. jadi aku pon pi la hospital .. bahagian kecemasan.. doktor dok tanya itu ini.. then doktor declare yang aku ni sakit dada sebab pedih ulu hati atau gastrik.. doktor kata memang kalau mengandung mudah terkena pedih ulu hati.. alhamdulillah setelah makan ubat, aku dah start ok dah..

masa penghujung trimester 2, aku diberikan tarikh appointment  untuk gdm test.. minum air gula pa semua tu la... okay, nanti aku cerita dalam next entry ye.. stay tuned.. :)


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

1 comment:

Ain Athirah said...

Semoga dipermudahkan urusan. Selamat berhujung minggu!