Saturday 13 November 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 9

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Entry kali ni aku nak sambung lagi cerita bab aku pregnant masa musim covid sekarang ni dalam masa yang sama kena pkp pulak.. dugaan..dugaan.. coobaaan.. hahaha... --> entry sebelum ni..

tak pe lah, janji aku boleh pregnant dan anak ni amat kami nanti-nantikan.. aku masih ingat lagi seawal aku pregnant 4 bulan kami dah start beli peralatan dan barang-barang untuk sambut baby.. betapa excitednya kami berdua.. ye la, dah hampir 4 tahun tunggu anak ni.. dan kalau korang nak tahu, 6 bulan tu kami dah siap beli barang baby hampir 90%.. alhamdulillah.. anak bertuah ni.. hehehe.. selebihnya kami beli nak dekat2 bersalin macam barang-barang untuk aku pantang pa semua tu.. memang tak pikir apa dah masa nak dekat bersalin tu.. memang tunggu bersalin ja.. hahaha... part ni nanti aku cerita dalam entry lain ye..

okey kita sambung balik part aku kena ke kk wakaf stan untuk kali terakhir sebelum bertolak balik ke kedah tu..  macam biasa checkup baby dengan aku.. check air kencing, check berat, check darah, check perut, check nadi baby.. alhamdulillah semua dah clear yang tu.. alhamdulillah.. 

tapi lepas tu nurse panggil untuk check hb sebab aku belum check hb lagi masa week 36 tu.. jadi masa week 37 ni.. disebabkan aku ada beberapa masalah kesihatan jadi warna sticker pon bertukar..mula-mula warna putih .. ni hujung-hujung pregnant ni la dia bertukar pulak warna hijau.. 




okey, jadi kes aku bertukar nurse jugak la..nurse yang pangkat lebih tinggi sedikit daripada jururawat masyarakat.. (baju warna biru)..

nurse tu pon check history aku dan check hb aku.. hb aku agak rendah.. dan perlu refer kat doc..

masa refer kat doc.. doc ada bagitau mengikut laporan kesihatan aku tu.. dengan masalah gdm aku yang makin teruk.. dengan aku pernah ada history baby stress.. dengan hb aku low lagi.. bila check nadi aku sendiri pon, doc kata nadi aku laju dan tinggi.. yang check bp tu la.. memang tinggi.. sepatutnya aku kena bersalin awal around 38week atau 39week.. paling lewat pon ikut betul-betul due aku.. sbb banyak masalah kesihatan.. doc takut baby tak mampu survived.. 

aku sebenarnya tak kisah kalau kena bersalin awal.. tapi tu lah kalau boleh aku nak bersalin kat kedah.. doc pon bagi tarikh untuk aku buat next bsp.. tapi kena refer klinik kesihatan kat gurun untuk bagi tally tarikh tu.. doc kata nanti masa review bsp kat kk kedah.. doc sana akan bagi tarikh untuk aku bersalin.. sebab memang sepatutnya aku kena bersalin awal..

hujung minggu tu, aku dengan suami aku balik ke kedah.. 

Banyak tak barang?? hahaha..
macam nak pindah rumah kan.. hahahaha



abaikan muka penat perjalanan jauh..


all the way dri kelantan ke kedah


sepanjang perjalanan suami asyik tanya ja, " ada rasa nak bersalin tak ni..?" .. hahaha... aku rasa hampir setiap perhentian dia tanya,.. hahaha..

 Alhamdulillah kami selamat sampai di rumah mak mertua aku tanpa rasa sakit nak bersalin.. sakit pinggang berjalan jauh tu ada lah.. ahahaha.. kalau korang nak bersalin, better tak payah la travel jauh-jauh.. series penat, sakit pinggang, dengan nak terkencing kerap.. banyak kali jugak la kami berhenti.. hahaha.. please don't try this at home.. hahaha.. sampai-sampai rumah mak mertua, terkelepek..asyik nak berbaring je.. sakit pinggang.. hahaha..

okey, next entry aku nak cerita pasal last aku check up sebelum bersalin.. :)

stay tuned.. :)


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: