Saturday 13 November 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 10

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Okey kita sambung lagi pasal entry sebelum ni..

Bila kami sampai di kedah, kami kena kuarantin selama seminggu.. aku sudah maklumkan kepada nurse yang bertugas untuk kawasan perumahan mak mertua aku pasal kuarantin tu... nurse pon dah bagi tarikh baru untuk buat bsp dan review bsp.. dan hari ke 5 tu kami pergi buat swab sekali lagi.. dan hasilnya negatif juga.. alhamdulillah lega rasanya.. ..

hari ke 7 ada dikampung, kami diberikan temujanji kat klinik desa Gurun ( rumah mak mertua aku) untuk check up maternity aku ni yang dah tak berapa lama nak meletup ni.. masa check up.. banyak yang tak berapa cun dengan result aku.. hb aku low.. bertambah low.. masa tu dalam 9.1.. low gile kan.. ha.. dengan gdm tinggi.. bp tinggi.. jadi aku kena refer ke klinik kesihatan Bedong sebab kat situ ada doktor yang boleh pantau result aku. 

masa ni aku dah 39 week dah.. kira kami balik ni memang kena marah kaw kaw dengan doktor dan nurse kat kk dan kd.. sebab sepatutnya dengan situasi aku ni hb low, bp tinggi dan gdm tinggi .. kena bersalin awal dah..tapi nak buat macam mana kekangan kerja,,dan suami tak boleh ambil cuti awal.. lagipun baby pon masih seronok lagi dok dalam rahim.. hehehe..aku memang dok harap tak kena paksa bersalin.. risau kalau-kalau kena emergency czer masa tu.. 

doktor ada tanya aku, plan nak bersalin mana nanti? aku ni memang niat nak bersalin kat Hospital Yan sebab kak aku yang suggest aku.. atas sebab-sebab tertentu.. lagipun, tak jauh pun dari rumah suami aku ni.. hehehe.. lepas tu, doktor marah.. katanya kes macam aku memang kena bersalin kat HSAH dan kalau boleh dia mintak aku tangguh dulu 2 3 tahun untuk anak kedua memandangkan kandungan pertama aku ni ada banyak masalah kesihatan.. jadi dia tak galakkan pregnant dalam jarak yang dekat..  Actually, aku ni nak beranak tahun depan pulak sorang lagi untuk anak perempuan.. tapi dah doktor cakap macam tu, aku dan suami okey ja untuk follow.. ni pon untuk kesihatan aku dengan next baby jugak..

Masa kat klinik bedong tu aku direferkan ke bahagian O&G HSAH untuk review masalah aku tu.. aku cukup takut masa tu,.. doktor suruh balik dulu  dan dia akan bagitahu tarikh untuk ke HSAH tu.. lepas tu, doktor ada mintak aku buat bsp waktu pagi (pukul 8 pagi keesokkannya) dan review kat nurse kd gurun. 

Aku punya lah risau, balik dari kk tu aku buat solat hajat dan solat taubat.. mintak Allah permudahkan urusan bersalin aku ni.. mintak suami doakan aku.. malam tu sebelum kami tidur, macam biasa kami akan berbual dengan baby yang masih dalam rahim ni.., lepas je dah cek jantung baby guna dopler.. tengok semua ok.. check jantung baby guna dopler ni aku buat hari-hari ye tambah-tambah nak menjelang hari bersalin.. memang kerap aku buat.. kadang sehari 2 kali.. sebabkan aku tak dapat rasa sangat dia bergerak atau menendang masa week 39 ni..  tu yang kerap check tu.. maybe ruang untuk dia bergerak dah padat kot.. sebab tu yang dia tak bergerak sangat..

tambah pula masa aku nak dekat-dekat bersalin tu ada berita pasal kematian artis Allahyarhamah siti sarah yang meninggal sebab covid .. dia tengah mengandung kalau tak silap dalam 7 bulan masa tu.. sebelum dia meninggal tu.. doktor terpaksa tidurkan dia sebab paras oksigen dah makin rendah katanya dan terpaksa buat emergency czer untuk keluarkan baby .. doctor nak selamatkan baby.. lepas saja pembedahan tu, arwah siti sarah terpaksa ditidurkan secara meniarap bagi membolehkan dia bernafas.. mulanya.. oksigen dia makin ok.. tapi tiba-tiba turun mendadak.. tak lama lepas tu , dapat tau dia dah meninggal.. anak dia masih hidup duduk kat nicu..

aku punya takut sangat jadi apa-apa kat aku dan anak aku.. sampai termimpi-mimpi..  setiap hari tak boleh tidur.. rasa takut sangat-sangat.. hari-hari dok doa supaya tak sangkut dengan covid.. walaupun aku tau aku memang negatif.. tapi benda kita tak tahu kan.. tak nampak.. memang risau sangat-sangat...

okey sambung balik...nak tau apa jadi lepas tu?? aku kena emergency czer ke tak? kena induce ke? bersalin masa berapa week?? 

sabar.. aku cerita dalam entry yang lain ye.. nah, klik link ni.. AKU DAH BERSALIN???

Jumpa kat entry tu ye.. kira ni entry last pasal aku pregnant la.. hehehe... tq semua reader sudi baca cerita pregnancy journey aku.. sayang korang ketat-ketat..

Yang mana yang baik, ambil jadikan teladan..
Yang mana yang buruk dari aku tu, abaikan je la.. hehehe..

semoga setiap perkongsian pengalaman aku ni dapat membantu semua mummy to be kat luar sana.. aku tak perfect tapi tak salahkan kita kongsi ilmu dan pengalaman.. jadi mummy to be lebih bersedia dengan sebarang kemungkinan.. tapi jangan ingat setiap orang sama pulak kaedah selesai masalah.. ada orang tak sesuai.. kita try and error la.. tak semestinya ikut sebijik-sebijik.. 

kepada semua mommy to be yang bakal bersalin tak lama lagi atau mungkin tahun depan..
aku doakan semoga Allah permudahkan segala urusan korang di dunia dan di akhirat.. aamiin..

anak ni anugerah Allah.. jagalah dia semampunya dan sebaik mungkin.. amanah Allah tu.. 

bagi yang belum mendapat zuriat, boleh baca bab ttc aku sebelum ni.. nah, klik link ni.. ttc aku..

semoga Allah mengurniakan korang zuriat yang soleh dan solehah.. aamiin ya rabbal ala min...

jangan mudah putus asa ye.. Allah takkan menduga kita kalau kita tak mampu hadapi ujian tu.. maksudnya korang antara orang-orang yang hebat dan bersabar dengan ujian Allah..

yang penting, ingat satu benda, selagi ada rahim, selagi tu boleh pregnant.. jangan putus asa ja..think positif dan jangan stress2 ye..

 Bagi reader yang nak baca dari awal aku pregnant, boleh klik link bawah ni ye... <3

terima kasih semua reader blog ni.. semoga Allah murahkan rezeki korang di dunia dan di syurga..Aamiin..

Jumpa di next entry ye.. :)

papai... <3

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: