Wednesday 19 May 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp )

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Hari ni aku nak kongsi sikit pengalaman aku mengandung. Alhamdulillah diizinkan Allah kali ni aku mengandung lagi untuk kali yang kedua.. kali pertama aku mengandung sebelum ni tidak kesampaian apabila aku mengalami keguguran dan disahkan kandungan aku berada di luar rahim. Namun alhamdulillah semua nya berakhir dengan baik dan selamat. tenanglah anakku disyurga ye syg walaupun keguguran pada usia 6 minggu tapi bagi aku, anak aku tu still ada kat syurga tunggu aku. ye aku rindu. Dia penghuni pertama rahim aku. trima kasih anakku kerana memberikan aku satu pengalaman baru ketika itu. 

Masa tu aku mengandung dalam bulan puasa. Aku baru mengetahui tentang kandunganku itu.. tup- tup 5 hari lepas tau mengandung, ectopic dan keguguran pulak.. sedih sangat-sangat. mujur tak sempat buat larascopic lagi.. sbb bacaan hcg makin menurun, scan kandungan tak ada, kantung pun tak ada, tak da pendarahan apa-apa masa tu.. sbb tu doc suggest untuk buat larascopic.. malam tu pkul 10 malam nurse ada bagitau tengah malam nnti kena puasa sebab esok tu kemungkinan kena buat larascopic. lepas tu aku pon makan sikit pa smua dan nak start puasa la.. 

bila aku nak tido tu,  tup-tup rasa sakit perut yang teramat sangat macam senggugut. saya pon panggil nurse mintak ubat tahan sakit. nurse cakap dia tak boleh bagi ubat tanpa arahan doktor. Jadi dia minta saya bersabar dan tunggu sehingga doktor sampai. malangnya masa doktor ada dalam wad tu, aku tertido sbb dok tahan sakit. jadi xjumpa dengan doktor.. lepas tu, perut aku sakit balik sampai subuh.. sakit , tertido.. terjaga ja sakit balik.. then tertido balik..

lepas tu tetiba terasa macam nak kencing.. pergi toilet.. tup-tup kelepuk jatuh dalam mangkuk tandas.. satu ketulan darah seruas ibu jari.. lepas tu mula keluar darah macam period dan sakit perut macam sengugut teruk macam tu..serius sakit sangat. pergi semula ke katil ambil pad yang memang ada dalam beg tangan aku ( kira aku memang spare tiap bulan even tak period) .. mujur ada.. lepas tu terus ke toilet dan selesaikan apa yang patut masa tu pukul 7 pagi macam tu. aku kira aku dah keguguran dah.. lepas tu, aku bagitau nurse dan doktor.. tunjuk gambar pa.. lepas tu doktor sahkan kata keguguran. petang tu dah boleh discharged dh.

Begitulah serba sedikit memori yang takkan aku lupakan tentang penghuni pertama rahimku. 

Pregnant Gr 2 - 5

Alhamdulillah kali kedua mengandung ni aku dah nak masuk trimester 3 dan berada penghujung trimester 2.. baru lah berani sedikit untuk kongsi tentang pengalaman mengandung kali ni. ye la, risau plak kalau post awal-awal nanti jadi apa-apa susah kan.. pertama skali, syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas nikmat yang dikurniakan.

Trimester 1

Sebelum aku mengandung, aku dan suami sebenarnya bercadang untuk pregnant secara iui.. tapi atas kekangan covid , kami xdapat nak buat iui. tapi semua procedure treatment untuk iui semua buat kecuali iui ja. Dalam masa yang sama, aku berusaha keras untuk mengubati kucing kesayangan aku yang sakit masa tu. jadi kami tak pikir sangat bab nak pregnant ni.. tapi aku buat jugak benda-benda asas.. contohnya jaga pemakanan dan sebagainya. bab aku ttc ni boleh tengok dalam post sebelum ni.. Journey 10 . sehinggalah selepas kematian kucing kesayangan aku baru lah kami mulakan strategi kami. bab kucing aku yang meninggal ni in shaa Allah kalau ada masa terluang yang lain aku akan ceritakan. in shaa Allah..

selepas sebulan kematian kesayangan kucing aku tu, dalam hujung bulan disember 2020, aku mengalami tanda-tanda seolah-olah orang pregnant tapi aku tak nak berharap sangat masa tu. aku still tunggu period aku. masa ni aku tak tau lagi ye aku pregnant.

Tanda-tanda aku pregnant yang aku ingat :-

1. Aku dan suami suka lapar tengah malam.
Yang ni memang kerap sangat. Pukul 2 pagi dah lapar dah.  Padahal kami tak pernah macam ni ye. kami dua pon turun lah makan maggi pagi-pagi buta.. hahaha,,

2. Aku tak boleh bau makanan kucing
Bila aku nak bagi makanan kucing mesti nak termuntah bau dia.. padahal sebelum ni okey ja.. sbb selama ni pon aku yang dok bagi makan.

3. Badan aku rasa sejuk melampau.
Badan aku rasa sejuk sampai ke tulang. rasa macam nak demam. kena air sikit pon dah menggigil..pijak lantai rumah rasa sejuk macam dok dalam iglo. hahaha.. suami pasang aircond kejap je aku dah tutup balik dah.. hahaha.. tak lama lepas tu dia pasang balik bila aku tertido.. aku tersedar rasa sejuk, aku tutup balik.. hahaha,,

4. Start sakit kepala
Yang ni memang tak leh nafikan. even sebelum tau kata pregnant tu aku dah start sakit kepala.. tiap malam pakai kokyok..memang tak leh bawak bincang..

5. Ofcoz la tak datang haid kan
Aku tak datang period masa ni dari hujung bulan 10 smpai la hujung bulan 12. tapi masa ni aku tak pelik mana pon sebabnya aku memang besa jadi dah tak period.  dan yang membuatkan aku tak tahu aku pregnant tu sebabnya tak de plak spotting ke pe ke macam orang lain bagitau.

6. Buang air kecil kerap
Aku rasa yang ni ni memang dari dulu lagi aku macam tu.. jadi tak tahu nak beza mcm mna.. hahaha..

7. Rasa penat sangat
Rasa penat tu memang ada.. hari-hari aku penat.. tapi still under control lagi la.. hehehe..

Masa ada semua tanda ni aku tak ambil port sangat.. cuma bab period tu aku alert jugak la.. lepas tak datang period yang sepatutnya hari ke 3 period untuk bulan tu kalau ikut kalender period aku. aku pon start check upt. kali pertama cek upt tu .. alhamdulillah dapat positif.. terang jugak la dua line tu.. tapi aku tak puas hati.. aku cek smpai 4 hari.. alhamdulillah semua positif . 

Lepas tu, perasaan nak tahu berapa minggu membuak-buak sangat. Aku pun beli clear blue yang harganya dalam rm45 mcm tu. tak de promosi masa tu. beli kat watson.. hehehe..  Alhamdulillah dy tunjuk dah 3+ .. maksudnya dah 6 minggu ke atas.. 

Masa ni aku belum bagitau suami aku lagi.. esoknya aku plan nak surprisekan suami aku.. aku beli kek dan ajak suami aku pergi makan kat Gino Pizza , KB .. serius sedap pizza dia.. pizza besar dan homemade plak tu.. makanan western dia pon sedap.. spaggeti dia sedap.. banyak pulak tu portion macam untuk dua orang makan.. 

Sebelum buat surprise tu, gigih aku pukul 2 pagi bangun buat kad ucapan kat laki aku.. hahaha,.. biarlah huduh pun, janji matlamat sampai.. hehehe..

Alhamdulillah malam tu lepas surprise dinner tu, terus dia ajak pergi klinik.. bila sampai klinik, kmi pon confirmkan balik pregnant ke tak dengan doktor.. pastu buat test upt dan scan... doktor kata confirm dah.. dah boleh buat buku pink dah.. bila scan tu, nampak la jantung baby dok kelip-kelip dan ada kantung dah.. alhamdulillah lega sangat-sangat bila dengar doktor cakap dah nampak kantung dan jantung,. suami punya seronok dan hampir menjerit.. best sangat moment tu.. masa tu sebenarnya risau tak nampak kantung macam yang dulu.. tapi bila doktor kata dah nampak tu yang rasa lega sangat-sangat. suami punya la seronok. balik tu terus bagitau kat family dia dan buat group untuk baby lagi.. hehehe..  terus dia tanya bila nak pergi buka buku pink ni,.. hehehe,,excited sgt kami dua..

Minggu selepas tu, baru kami pergi ke klinik untuk buka buku pink. kami ke klinik kesihatan kubang kerian tapi mereka tak nak terima. katanya kena daftar di klinik berdekatan tempat tinggal..  disebabkan kawasan pasir tumboh ada dua klinik jadi aku pilih yang dekat dengan rumah.. klinik kesihatan wakaf stan.. kami sampai tu agak lewat jugak sebab ada masalah sikit.. dalam pukul 12 tgh hari macam tu,.. 

Pada mulanya nurse tu tak nak bukak lagi buku pink sebab katanya dia nak kena pergi melawat rumah pesakit dia. lepas tu, agaknya dia kesian kot, dia pon ambil jugak walaupun banyak benda nak kena buat. alhamdulillah, Allah permudahkan urusan untuk bukak buku pink.. 

okey, nanti bila-bila saya sambung cerita lagi pengalaman saya.. klik sini. 

kepada yang sedang mengandung seperti saya, saya ucapkan tahniah..
kepada yang sedang berusaha untuk dapat anak, saya ucapkan semoga berjaya mendapat zuriat yang soleh dan solehah...aamiin.. teruskan berusaha, jangan putus asa.. cepat atau lambat, Allah akan bagi juga selagi kita ada rahim.. in shaa Allah.. jangan risau ye..

Good luck ye! :)


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: