Wednesday 5 May 2021

Jamu jus asam kunyit

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 
Hari ini nak kongsi sikit tentang pemakanan aku untuk try to conceive (ttc) tahun lepas . Antaranya Jamu asam kunyit ni. Petua ni aku dapat dari kawan aku yang berjaya hamil dengan natural. Sebenarnya pada permulaan aku nak minum jamu ni sebab aku nak stabilkan period. Sebelum nya, aku ni kalau nak period kena makan ubat baru period kalau tidak, tak de la period. jadi aku try la buat jamu ni sebab banyak yang aku study bab pcos ni. bagus jus kunyit ini untuk bantu rawat pcos.


tq google.


Jadi aku cuba  yakinkan diri untuk minum benda alah ni, walaupun hakikatnya memang tak lalu sangat-sangat. Aku cuba yang terbaik untuk ttc. ada dua benda yang aku minum masa ttc kali ini,. aku minum air jamu asam kunyit ni dengan air cinnamon tea untuk menjayakan lagi  usaha aku untuk pregnant. tapi bab air cinnamon tea tu nanti aku ceritakan semula dalam entry lain ye. bukan apa, tak nak korang boring baca lama-lama. 

Disebabkan aku buat jamu ni untuk ttc dan period bukan tujuan untuk kurus ke awet muda ke pe ke.. jadi dalam jamu aku.. aku buat yang ringkas saja.. tak perlu banyak bahan.. barang pon mudah dapat kat kedai. 



JAMU ASAM KUNYIT 

6 ketul kunyit hidup
asam jawa semangkuk kecil (buang biji ye, nak ambil air asam saja)
gula melaka / gula kabung / madu (secukup rasa)
garam (sedikit saja)
air (seliter mcm tu)

cara-cara :-

1. kunyit hidup tu kena blend halus dan tapis air nya.
2. didihkan air di atas api.
3. masukkan air kunyit dan air asam jawa sehingga mendidih.
4. letakkan gula / madu dan sedikit garam
5. setelah sedikit suam, bleh masukkan ke dalam botol mineral kecil dan simpan didalam peti sejuk atau bahagian beku (untuk tahan lama).



Bagi aku, jus kunyit ni sesuai minum waktu suam. so, korang boleh buat macam aku. In case nak minum, bawak keluar peti sejuk dan panaskan semula atas api. Bolehlah nikmati suam-suam. sedikit sebanyak membantu la jugak aku yang tak lalu minum ni., 

Jus ni bukan minum hari-hari ye. seminggu dalam 2/3 kali saja. boleh minum sehinggalah datang period. bila period kena stop minum dulu sekejap. habis je period boleh sambung minum lagi.. sehinggalah pregnant macam aku. then kena start stop terus sampai dalam pantang pulak baru boleh minum. 

Kalau untuk kecantikan atau kurus, boleh lah tambah manjakani, halia, atau daun sirih dalam menu ni. tapi untuk yang ttc jangan tambah semua ni ye.. bahan-bahan ni panas sikit. takut susah lekat.. ha,.. gittew.. faham-faham sendiri lah.. :p 
nak mention jugak kat sini, untuk bulan puasa ni, elak dulu kot jamu asam kunyit ini, sebabnya kalau nak minum air ni, dlm masa sehari kena minum air banyak. biasalah jamu kan,..

Rasanya ini je nak kongsi untuk resepi jamu asam kunyit yang simple tapi menjadi ni.. korang yang mana yang ttc tu boleh try macam aku ni.. mana tau berjaya dpt zuriat. kita ni merancang ja, Allah yang tentukan.. tak salahkan ikhtiar. untuk air cinnamon tea.. nanti aku ajar dalam entry lain ye.. jangan risau semua resepi yang aku bukan.. senang-senang dan mudah untuk dibuat. nak minum je susah.. hahahaha..

so, i wish.. good luck u'olls.. :)

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: