Wednesday 21 July 2021

Pengalaman Mengandung ( time pkp ) Part 4

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 
Kali ni nak cerita pengalaman masuk ke trimester ke 2.. 

Alhamdulillah syukur aku dapat melepasi fasa yang mendebarkan iaitu trimester pertama.. Alhamdulillah syukur sangat-sangat.. risau sangat kalau-kalau jadi apa-apa macam kandungan yang sebelum ni.. memang aku risau sangat.. tiap malam suarakan kerisauan kat suami.. 

mujur lah suami sabar melayan dan menasihati aku supaya tidak terlalu stress untuk pregnancy kali ni.. risau jugak kalau stress aku memudaratkan baby dalam kandungan.. tapi alhamdulillah syukur sangat.. anak kami kali ni memang kuat.. terima kasih ya Allah atas kurniaan Mu ini..

Sepanjang aku trimester 1 , tak de la nak alahan sangat cuma tak lalu makan nasi dengan pening-pening ja.. serius... pening kepala ni memang mula dari awal trimester satu sampai lah nak masuk trimester 3.. tapi mujur la awal-awal trimester 3 dah ok dah.. anak aku ni kuat sangat.. alhamdulillah..  tak tahu lah apa puncanya aku ni jadi pening yang teramat sangat.. aku ni tak boleh duduk tempat yang terlalu crowded.. dia mula rasa pening nak pitam macam tu.. nak kata hb low.. hb aku ok start dari booking buku pink sampai la  sekarang.. doktor check darah semua okey.. masa mula-mula pregnant dulu, minyak cap kapak memang peneman setia aku sampai lah hujung trimester 2 .. masuk trimester ke 3 , aku dah ok dah.. xde langsung sakit kepala.. aku rasa sakit kepala tu pembawakan baby la kot kan.. hehehe..

walaupun mak dia lasak macam ape lagi... sampai semua orang kat tempat kerja tegur suruh jalan perlahan.. buat kerja jangan berat-berat.. nak buat macam mana mak dia jenis yang aktif..  tapi syukur alhamdulillah.. dia still maintain nak bersama-sama dengan ummi dia.. masih lagi setia dalam rahim ummi.. terima kasih sayang... ummi abi sayang sayang sangat-sangat.. terima kasih ya Allah .. Kau dah berikan pengalaman yang menakjubkan dengan adanya kandungan ini.. :)

Bab fizikal aku ni, masa trimester 1 memang tak de perubahan sangat.. perut tak nampak sangat lagi.. lepas tu berat badan pon tak berubah sangat.. berat badan ni kira maintain je dari sebelum pregnant..

Pasal berat badan ni.. erm...saja la nak cerita sedikit.. masa aku kahwin berat aku 62kg.. bila dah kahwin punya lah happy hidup bersama orang yang dicintai.. masa tu dah tak kisah dah pasal makanan.. makan je apa nak makan.. lepas 3 minggu kahwin, berat badan aku naik mendadak jadi 65kg. baju lama jangan cakap la memang tak muat pon.. hahahaa.. bila berat badan dah macam belon, mula lah period pon xok.. tambah pula aku makan ubat jamu ape ntah kat instagram tu.. memang out terus la period aku.. then masa tu lah bermulanya ttc aku.. boleh baca kat sini.. ttc 1 aku.. 

then lepas aku berusaha untuk kurus before pregnant ni, berat aku dalam 55kg.. alhamdulillah.. mcm2 aku buat untuk dapat berat ni.. workout, jamu semulajadi, ubat utk iui, sauna dan sebagainya.. tup-tup pregnant.. alhamdulillah.. syukur sgt2.. kiranya masa booking buku pink berat 55 kg la.. yeehaa... 

semasa melalui fasa trimester 1, berat aku naik dalam 3kg..jadi dalam 58kg..  masa trimester 2 pon naik dalam 0.5kg ja.. hujung-hujung trimester 2 pon naik sikit je.. jadi 59kg.. ni paling tinggi naik berat aku.. aku risau sangat..

aku pernah tanya suami aku.. " abg.. nape tak de perubahan apa-apa pon? kenapa macam tak rasa macam pregnant pon? perut pon tak nampak lagi.. tak rasa pon baby lagi.." 

lepas tu, suami aku kata kat aku, " memang la macam tu.. kan baru lagi ni... baby memang la kecik lagi.. takkan lah baby nak tendang-tendang dah sekarang ni.. hahaha.." suami aku gelakkan aku.. kureng asam betul tok laki.. hahaha...

bila pergi klinik kesihatan, check memang berat aku tak berubah sangat dari awal pregnant... lebih kepada berat badan statik sampai kena refer doktor.. disebabkan berat badan tak naik.. jadi doktor kena check la baby balik.. takut baby tidak ikut perkembangan mingguannya.. 

Selepas scan dengan doktor.. doktor kata berat baby dengan organ baby pa semua ikut perkembangan baby yang normal.. alhamdulillah lega sangat dengar.. jantung baby pon okey. alhamdulillah... mungkin sebab aku jarang makan berat.. sebab nya tak lalu sangat nak makan.. jadi banyak makan buah, roti, mee ke bihun ke.. nasi tu boleh kira dengan jari je bila aku makan.. sebab tu jugak kot..

para ibu sekelian, please ye.. kalau tak lalu pon makan.. please ambik apa-apa untuk isi perut.. sebab anak dalam kandungan perlukan nutrisi untuk terus hidup.. jangan pentingkan diri sendiri.. ceewah.. nasihat kat orang lain bukan main.. dengan diri sendiri sampai suami kena paksa diri ni mkn la.. hahaha.. 

akhirnya, disebabkan takut sangat baby tumbesaran terbantut ke pe ke.. aku paksa jugak diri aku makan nasi , roti atau apa-apa saja benda berat yang boleh kenyangkan perut.. trauma bila dengar doctor kata kemungkinan kalau baby tak cukup nutrisi, baby boleh jadi keguguran dan mati di dalam kandungan.. Ya Allah, dengar macam tu, takkan aku nak kehilangan sekali lagi anak aku.. aku akan cuba yang terbaik untuk bagi yang terbaik kepada anak aku... Alhamdulillah bila aku fikir macam ni, aku mampu jugak makan dengan kadar yang banyak semasa hujung trimester 2. 

okey cukup dulu setakat ni, nanti kita sambung lagi dalam entry lain ye.. trima kasih kepada semua yang sudi membaca blog ni.. semoga Allah memurahkan rezeki semua pembaca blog saya di dunia dan akhirat... aamiin.. jangan lupa temu janji kita di entry seterusnya.. :)

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: