Wednesday 16 September 2015

Hijrah dan Pengorbanan


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya nak berubah dan banyak dah buat perubahan..

Tapi semakin sya buat perubahan ke atas diri sendiri, semakin ramai insan yang meninggalkan diri saya.. atau ada insan yang salah anggap dengan kebaikan saya ke atas mereka..

Janganlah meragui segala perbuatan saya sebab saya ikhlas..

Walaupun saya sedih, saya anggap ini adalah satu antara seribu dugaan untuk saya istiqomah dalam perubahan.. in shaa Allah..

Saya percaya dengan janji Allah...

Surah An- Nahli ayat 128

Kata Allah..

Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang bertakwa dan orang-orang yang berusaha memperbaiki diri sendiri dalam amalannya..

Semoga perubahan ini diterima oleh Allah s.w.t. amiin..

Jom kita sama-sama cari ilmu untuk buat perubahan dalam diri..

Setiap hari kita perlu jadi lebih baik daripada hari-hari sebelumnya dan saya tidak terkecuali dengannya.

Jadi, hari ini saya nak kongsi ilmu yang saya dengar dalam tanyalah ustazah..

semoga kita sama-sama dapat berubah, tak banyak pon tak pa.. janji kita buat!

1. Persediaan mental dan fizikal utk perubahan diri
* keazaman dan keikhlasan kerana Allah
* sanggup berkorban kerana Allah
*  kena berguru dan kena ada ilmu

Hadis Nabi s.a.w :
Sesiapa yang ber hijrah itu kerana Allah dan rasulnya maka baginya hijrah kerana Allah dan rasulnya dan sesiapa yang berhijrah kerana dunia atau kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka hijrah itu atas apa yang dia niatkan kepadanya.

2. Apakah faktor utk perubahan?
* bi'ah atau persekitaran = kalau tempat tu tak sesuai nak berubah, pindahlah ke tempat lain..
* lemah jiwa = senang rasa nak buat balik benda lama.
* kebendaan = rasa tak nak kehilangan harta benda utk berhijrah

3. Rebutlah 5 perkara atau peluang yang Allah berikan kepada kita iaitu kata Nabi s.a.w :
Masa sihat sebelum sakit
Masa senang sebelum susah
Masa lapang sebelum sempit
Masa kaya sebelum miskin
Masa hidup sebelum mati

Penghijrahan perlu dilakukan setiap hari.

4. Level utk perubahan diri..

1. Orang yang Berjaya = orang yang hari ini lebih baik drp semalam
2. Orang yang Gagal = orang yang hari ini lebih teruk drp semalam
3. Orang yang Terpedaya = orang yang hari ini sama saja macam semalam..

5. Tips apabila dah berubah :

#  mesti syukur kepada Allah atas perubahan diri
#  jangan hina orang yang baru nak berubah
#  terus lakukan kebaikan dan jangan jemu
#  tidak bersifat riak atas perubahan

Hati yang istiqomah dekat dengan kebaikan dan dijauhkan drp hawa nafsu

6. Bagaimana untuk istiqomah?

* meletakkan niat cinta Allah dan cinta rasul  di tempat yang pertama
* lidah kena selalu berzikir kepada Allah s.w.t
* sentiasa tetap solat 5 waktu
* berdoa kepada Allah s.w.t supaya kita dapat tetapkan hati
* dampingi Al - quran
* bergaul dengan orang2 yang soleh dan solehah
* bertaubat kepada Allah
* mintak maaf kepada manusia

7. Doa untuk berubah :



surah al- baqarah , ayat 250








surah ali imran ayat 8-9

No comments: