~ Ayat-ayat Cinta ~

Bismillah hi rahman ni rahim

All praises belong to Allah Taala and may His choicest mercies and blessing be on His noble Messenger, Nabi Muhammad s.a.w ( Peace be upon him ).

'O our Rabb! Accord to us the coolness of our eyes from our spouses and children, and make us leaders of the pious. Aameen..



Followers

Keep in touch with me, Okey!

sila klik sini ye









  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

my e-days

Wednesday, 15 June 2016

Jodoh itu rahsia Allah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. .

Hari ni kita bercerita tentang jodoh..

Janganlah terlalu berharap bahawa seseorang itu kompom kita akan dapat..

Sebab apa?

Sebab.....

Ada orang , Allah nak pisahkan mereka daripada bersama di dunia..berjodoh dengan maut.. sampaikan lagi sejam nak akad nikah, tiba2 Allah dah angkat untuk bersamanya,..

Ada orang , Allah benarkan mereka berjodoh... tapi jodoh mereka tidak kekal lama.. selepas seminggu berkahwin, Dikejutkan dengan kematian. .

Ada orang , Allah benarkan mereka berjodoh sehingga tua yakni sehingga maut menjenguk.. Ya pernikahan seperti ni sentiasa diidamkan oleh semua pasangan yang baru berkahwin.. tambahan pula, kalau kita meninggal bersama2 pasangan kita dan ditanam di dalam satu liang lahad.. mmg itu yang diimpikan..

Tidak kurang jugak,

Ada orang , Allah tidak pisahkan mereka melalui maut tetapi Allah pisahkan mereka dengan ujian demi ujian,.. lantas mereka bercerai atau tidak sempat berkahwin dan berkahwin pulak dengan orang lain..

Ada orang, Allah duga berpuluh tahun kahwin baru nak dapat anak... dugaan ni amat berat.. tapi lepas dpt anak tu,, hanya Allah tahu kebahagiaan tu.. tapi ada orang tidak sabar dan tidak mahu terima kenyataan, lantas memilih jalan mudah bercerai..

Ada orang dah berkahwin bahagia,, tetapi dugaan dengan mak mertua atau keluarga mertua.. berpisah kerana adanya dugaan mak mertua dan keluarga mertua.. jodoh sekerat jalan..

Ada juga orang yang berkahwin dah 10 tahun tapi akhirnya diduga dengan Kehadiran orang ketiga... berpoligami direlakan.. akhirnya bila diri tak mampu, akhirnya diceraikan..

Aku dah mengkaji banyak perkara sebelum berkahwin..

Doaku hanya satu...

" Ya Allah,  jika dia Muhammad termizi bin mohamad jamil merupakan jodoh ku.. baik untuk urusan duniaku dan urusan akhirku.. baik untuk masa depan ku dan kepada kedua ibubapaku.. maka Kau jadikanlah dia jodoh pertamaku dan jodoh terakhirku sebagai suamiku di dunia dan di syurga,, tapi sekiranya dia bukan yg terbaik untuk masa depanku dan kepada kedua ibubapaku,  maka Kau berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi segala ketentuanMu, hanya Engkau yang mengetahui rahsia langit dan bumi.. Aku memohon Kau perkenankanlah permintaan ku ini.. aamiin.. "

Ni doa yg aku amal setiap hari.. sebab aku pernah baca buku tentang perkahwinan,  ni antara doa yg diamalkan oleh ustazah tu sebelum berkahwin dengan suaminya.. kata ustazah itu, pada mulanya ibu bapanya tidak benarkan mereka berkahwin tapi lepas sebulan dia amalkan doa ni,. Allah bukakan pintu hati kedua ibubapanya untuk terima lelaki tu yg sekarang merupakan suaminya.. selepas merisik dan bertunang.. mereka diijab qabul kan..

Alhamdulillah. . Best kan,..

Kita ikhtiaq.. Allah ja yg tentukan yg terbaik untuk kita..

Kadang2 kita rasa sesuatu tu dah terbaik untuk kita, padahal Allah kata tidak.. tapi diakhirnya Allah bagi yang lebih baik daripada apa yg kita nak..

Biasalah...

Jodoh tu rahsia Allah..

Inni akhi fullah...

3 comments:

Cik Ash said...

betul tu

saya datang Blogwaking blog awak bertuah dalam list blogwaking saya untuk hari ini jemput singgah blog saya jugak ya.. http://cikash.blogspot.com/2016/06/jom-blogwalking-12.html

yuk said...

yup..btul tu..jodoh rahsia allah..yg pnting kita berusaha n berdoa agar mndapt jodoh yg baik2.at the same times..audit diri ye...huhu sbb jodoh mncerminkan diri kita.jodoh yg baik hnya utk org yg baik..

Syafiyyah Thoqifah said...

Terima kasih ye.. ye jodoh tu macam cermin utk diri kita.. susah nak kata mcm mna.. doa yg baik2 saja..