Friday 1 May 2015

pencerahan semula kepada Mesin Jahit Kesayangan Saya

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

penerangan kepada http://solehahkahaku.blogspot.com/2014/10/mesin-jahit-kesayanganku.html

pada pagi ini saya akan menjelaskan mengenai mesin jahit saya itu. saya ingin berterus terang tentang masalah yang saya hadapi berkenaan dengan mesin jahit saya itu kerana ramai yang mempersoalkan tentang mesin jahit saya ni sama ada melalui whatsapp @ call yang saya terima.

jujur saya akui ini bukan kali pertama saya membeli mesin jahit kecil dan comel ini, apa yang saya nak katakan disini, bukan jenama mesin tersebut yang menjamin mesin jahit tersebut berada dalam keadaan baik dan saya tak salahkan mana2 syarikat yang mengeluarkan mesin jahit kecil ini tetapi saya akui mesin jahit kecil ini memang akan memberikan masalah sedikit sebanyak dari segi penggunaannya malah mesin jahit biasa juga mempunyai masalah tersendiri. kita tidak boleh expect sesuatu perkara itu sentiasa sempurna kalau orang lain menggunakannya dengan baik kenapa tidak kita?

baiklah...

MESIN JAHIT PERTAMA

mesin jahit saya yang kali pertama saya membeli mengalami kerosakan di bahagian mesin @ motornya, pada masa itu saya menjahit sehelai skirt untuk KHB Ting 3 dulu, semasa saya menjahit getah di bahagian pinggang kain saya mendapati mesin itu berbau terbakar.. tetapi saya tetap meneruskan menjahit sehingga siap dan saya mendapati selepas itu tidak lagi boleh digunakan mesin itu.

MESIN JAHIT KEDUA

baru-baru ini saya ingin menggunakan mesin jahit kesayangan saya itu, saya mendapati mesin jahit ini mengalami masalah dibahagian geledungnya. saya sangat sedih dengan kerosakan ini menjadikan saya sukar untuk menggunakannya lagi. kebetulan saya telah menghilangkan warrantty card untuk membaiki mesin jahit ini yang membuatkan mesin jahit itu langsung tidak dapat dibaiki..

Kekurangan mesin jahit kecil yang boleh saya listkan setelah saya alaminya sendiri :-

  1. tidak boleh jahit bahagian kain yang tebal
  2. tidak boleh guna dalam tempoh yang lama ( cth : dari pukul 9 pg sampai 6 ptg - nonstop )
  3. benang mudah tersekat-sekat dan terputus
  4. geledung tidak dapat berfungsi dengan baik
  5. susah untuk dikawal

pesanan saya :

  • jangan beli mesin jahit kecil ini @ barangan elektrik yang kecil untuk penggunaan lama dan kadar yang banyak, beli terus mesin jahit yang jenamanya dipercayai.
  • jangan beli mesin jahit melalui online purchase kerana sukar untuk membawa mesin jahit itu untuk ditukarkan kerana kita tidak tahu apa akan jadi masa depan  (tidak kira apa jua jenis barangan elektrik)
  • simpan warranty card anda sekiranya berlaku sebarang masalah, ada tempat yang boleh dirujuk.
  • jangan rujuk saya ye, saya bukan pakar untuk mesin jahit yang saya tunjuk dulu. tapi saya hanya boleh bagi nasihat ja... (emmm...muah.. kiss pipi ampa sikit).. hehehe..
ingat tau pesan saya...! hehehe


~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: