Wednesday 21 August 2024

Trauma yang ku rasa

Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

Hai semua.. tajuk memancing gitu kan.. hahahha..

Tak de lah.. aku nak cerita santai-santai ja .
Kalau korang ada pengalaman yang serupa boleh la komen ye ..

Benda paling trauma masa mengandung (nak dekat bersalin)

1. Kau dah buat senaman tapi bukaan tiada..

2. Sakit tiap 2 minit sekali tapi bukaan slow..

3. Keluar masuk toilet sbb rasa mcm nak berak tapi satu apa pon xkluar plus kau takut kau terberanak dlm toilet

4. Sakit guling2 ingatkan bukaan dh 10 rupanya baru 4

5. Kau dh start nampak lendir hijau tapi bukaan stuck kat 6. Masa ni nurse tolak katil untuk ke bilik bersalin macam marathon 🤣🤣🤣 

6. Kau terlalu sakit contraction smpai alat mesin ctg pon kau rasa xselesa..

7. Nurse dan doc buat ve lebih 5 kali sbb prmintaan sendiri 🤣🤣🤣

8. Doc bg gas lalok utk kurangkan sakit.. serius aku tak rasa ia membantu untuk kurang sakit.. bagi jadi nak tido lagi anak.. susah nak meneran dgn keadaan lalok..

9. Jantung anak makin drop smpai terpaksa push masa bukaan 8..

10. Terasa sebenarnya digunting tapi sakit contraction lebih lagi..

11. Sesungguhnya forceps tu sangat sakit dan rasa rahim seolah2 di umpil.. tapi bagai dikata sakit contraction sakit lebih drp tu walaupun rasa mcm rahim nak explode.. dpt rasa rahim dikembangkan secara paksa tu.. fuh trauma bila ingat.. bayangkan bila kita nak umpil sabut kelapa, ha.. mcm tu la rasa bukaan dy.. lama sobat sementara nak bleh kluarkan baby tu.. dan dia punya rasa kebas tu.. sampai kau pakai tube kencing atau kau kena jahit tak rasa wey (maybe sebab bius jugak kot) ..hehehe ... Cuma masa ni uri keluar mudah la sbb bukaan dh besarkan ..nurse cuma tekan sikit2 je atas perut.. rasalah keluar seketul lagi daging kat bawah..

12. Paling trauma , bila dr letakkan baby atas dada dlm keadaan biru, tak menangis (tak bernyawa) dan tak bergerak.. doc letak dlm 2 minit sebelum dibawa pergi ke nicu..doc hnya nak buat pengesahan jantina saja.. masa ni aku blom tgk wey anak aku.. 😭😭😭 masa doc letak tu , doc letak bahagian punggung dan nurse terus kalih baby tunjuk jantina.. tak sempat aku nak tgk muka anak aku . Tapi aku sempat pegang anak aku dgn berdarah2 tu.. lepas anak aku dibawa pergi, aku menangis teresak-esak.. tak lama nurse bawa air milo sruh minum .

Ada lagi yang trauma...

13. Ingatkan bila dah masuk wad dah settle.. sekali doc seluk lagi untuk check jahitan belah dalam.. mujur tak sakit sbb sakit perut mengatasi..

14. Sakit rengat tu sakit mcm nak bersalin wey.. berguling guling aku ...😮‍💨😞

Nasihat aku.. Sesiapa yg nak bersalin, tolonglah mkn dgn cukup.. jgn jdi mcm aku.. contraction mmbuatkan aku xlalu tgk makanan dan xmkn selama 10jam sblom brsalin.. minum air pon xsempat sbb contraction rapat2.. last2 lembik dekat labour room smpai mata xmau bukak..terlmpau letih..tiba2 rasa mcm diri dh nak habis nyawa masa tu.. 😅😅

Eh.. dah macam kronologi plak.. 😅😅 pendek kata semua trauma.. tapi bila dh bertahun2 tak de baby ni.. tiba2 rindu nak ada baby balik.. 🤭🤭

 tapi waktu sekarang tak mengizinkan utk ada baby lagi..😭😭 please doakan kmi ye .. 😭😭

Semoga ada rezeki kami untuk ada anak .😭😭

Jumpa lagi di next entry ye. . papai semua . 

 

No comments: