Thursday 18 July 2024

Ujian Allah bagi ada hikmahnya

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Berat untuk aku cerita.. tapi at least bila anak aku besar nanti anak aku boleh baca dan faham kenapa dia kena stay lama dekat rumah maktok di Kedah.. mesti sekarang anak aku pelikkan kenapa sampai sekarang kami masih belum jumpa dengan dia.. tiap hari aku menghitung hari bila agaknya aku dapat jumpa dengan anak aku.. aku terlalu rindu kan anak aku..tiap hari aku rindu dan aku teringatkan kenangan anak aku tinggalkan dalam rumah ni.. aku tak boleh duduk sorang dekat ruang tamu.. kalau tak , aku akan menangis.. aku teringat tawa riang anak aku..

Hampa mesti rasa macam poyo la.. tapi once hampa dah ada anak yang tiap hari berkepit dengan hampa since dia lahir.. memang macam nak gila wey.. rindu yang teramat sangat.. setiap hari aku luahkan dekat suami.. suami cakap jangan lah macam ni abang pon rindu dia jugak.. hati aku terus menangis.. aku tak mampu wey.. tak lama suami cakap.. kita videocall (VC) Thaqif naakkk? 

Semestinya lah aku nak VC dengan anak aku... nakkk.. jommm... 
seronok sangat VC tu tapi lepas je vc aku dah start rasa nak nangis balik.. aku rindu nak peluk cium anak aku.. budak busuk masam tu..

Bagi yang tertanya-tanya, kenapa aku tinggal anak aku? Takkan aku tak balik langsung jenguk anak aku? Kata rindu kenapa tak balik?

Okey kisah sebenarnya macam ni..

" Assalamualaikum puan, ni isteri encik ........ ke? Suami puan excident ni..kat atas highway.." ..menggeletar tubuh aku.. sejuk habis kaki tangan.. masa tu aku tengah kemas rumah.. suami semasa hari kejadian balik lambat sikit dari hari biasa sebab suami dah maklum nak sarapan selepas habis waktu bekerja (suami kerja shift malam).. masa depa call tu dalam pukul 10lebih..

" Betul ke ni encik? Suami saya macam mana? Ok tak? Suami saya kabar (sedar) tak tu? Kalau boleh saya nak bercakap sekejap." Waktu ni airmata dah berjurai-jurai dah.. aku risaukan keadaan suami aku..
" suami puan tangan patah ni.. dia kabar lagi ni..puan nak kecek dengan dia ke? Meta deh.." 

Aku dengar suara suami dihujung talian.. " abang, abang ok x? Nanti orang gi kat abang ye."
Suami aku, " abang tak okey, tangan abang ni patah rasanyaa ni.."
Dalam hati aku rasa sedikit lega bila dengar suara suami..walaupun air mata berjuraai-jurai dah ni... telefon bertukar tangan..
" puan , ambulance kami dah panggil.. nanti puan gi kecemasan HUSM slaluh deh.. "
" okey encik.. terima kasih banyak ye.. " 

Aku terasa begitu terkejut sampai aku tak tahu nak mula buat apa.. tangan terketar-katar.. air mata laju ja..  aku nangis kuat-kuat.. lepas tu anak aku cakap mama don't cry.. baru aku teringat aku kena uruskan anak aku dulu..

Aku terus siapkan anak aku .. mandikan anak aku dan barang-barang anak aku sambil berjurai air mata.. aku tarik nafas dalam-dalam.. terus bawa kereta ke HUSM..

Dalam perjalanan, isteri saing suami call aku nak maklumkan suami aku excident.. katanya suaminya mintak tolong bagitau..suaminya kerja , jadi tak dapat bantu untuk tengokkan suami..
Aku cakap terima kasih .. aku pon dalam perjalanan ke HUSM..

Sesampai saja kat HUSM, terkejut aku tengok keadaan suami aku yang tak mampu nak bergerak.. sekali lagi aku tak mampu tahan air mata..mujur la anak tak merap sangat hari tu.. suami memandang aku dan memohon maaf kat aku.. aku pon buat benda yang sama.. tak sanggup nak tengok keadaan suami sebegitu.. aku rasa sedih sangat-sangat.. aku tahu mesti sakit yang ditanggung suami masa tu berat sangat.. kalau boleh kongsi kesakitan tu , aku memang nak kongsi apa yang suami rasa masa tu..

Ini bukan kali pertama suami excident sejak kami berkahwin.. dah masuk kali kedua dah.. tapi kali ni excident yang agak teruk.. 

Aku terpikir.. aku ni membawa sial ka dalam kehidupan suami aku? Dalam usia perkahwinan yang tak sampai 10 tahun lagi.. dah macam-macam yang jadi kat suami..

Mungkin aku ni tak layak jadi isteri untuk suami ku... aku hanya pembawa malang saja..

Maafkan aku suamiku.. aku bukanlah isteri yang terbaik untuk mu..

Setiap hari aku doa.. Ya Allah jadikanlah aku isteri solehah, ibu yang penyayang serta anak yang baik.. 

Aku cuba sehabis baik untuk berikan yang terbaik untuk keluargaku.. tapi ada ja masalah yang timbul yang menjadi ujian kesabaran ku..

Mungkin aku tak layak untuk ke syurga Allah..

Okey, kan dah nangis.. adeh,, dah sambung balik..

Aku sampai ke HUSM dalam pukul 11 lebih.. sebab rumah sewa kami area kok lanas.. agak jauh sedikit dari HUSM.. dengan jalan jemnya kat ketereh,,

Suami mintak tolong saing dia jagakan anak kami sebab suami dah nak masuk Operation Theater (OT) dah.. aku pun hantarkan anak ke rumah saing suami dalam pukul 4 lebih macam tu.. mujur lah anak okey kat sana.. ramai kawan la .. sebab tu dia seronok sampai tak ingat emaknya.. hehehe.. alhamdulillah terima kasih saing suami dan keluarga sebab sudi tolong kami...sedangkan masa tu isteri dia tengah mengandung.. semoga Allah memberikan kesihatan yang baik untuk mereka sekelurga terutama isteri dan anak dalam kandungan.. aamiin ya rabbal ala min..

Pukul 5 lebih doc bagitau yang nak operate pukul 6.30 petang.. ambil masa 4 jam jugak untuk nak operate tu katanya.. Doc masa bagitau nak pasang ariel (besi cacak ) dan pasang k-wired kat kaki..

niat hati aku nak tunggu ja depan bilik OT tu.. tapi doc tu bersungguh-sungguh suruh aku tunggu kat tempat lain.. surau atau ruang menunggu di bahagian emergency.. mungkin aku ni akan mengganggu pesakit lain yang urgent nanti.. jadi aku ambik keputusan tunggu kat tangga depan emergency hall..

Sebelum suami excident, suami pernah bergurau nak ajak ride ke terengganu dengan motor baru yang bakal dibelinya.. agaknya motor lama merajuk kot dengar suami cakap macam tu.. hihihi.. tak la.. tahyul je semua tu.. jangan nak percaya sangat.. suami cakap, motor makan tuan.. hihihi..

Suami aku ni excident sorang ja.. masa aku jumpa suami aku.. suami aku ada lah bercerita sikit dalam nada lemah.. suami aku cakap.. spoket tu dah haus.. rantai motor macam putus (masa tu tak tengok lagi keadaan motor)..jadi suami kata dia tak sempat break sebaab laju ( atas highway ,80km/hr)..suami terbabas .. terkena dengan divider jalan yang besi tajam tu kan.. tu yang terbelah lengan.. kaki pulak ibu kaki jari macam hancur sikit sebab suami jatuh tergolek..

Selepas operation tu 2 lebih minggu jugak kena tahan wad.. sebab doc nak pantau luka operation tu.. dan doc buat 2nd operation untuk suami sebab nak buang sel isi mati.. yang naik putih-putih tu.. maafkan aku ye.. aku bukannya bidang perubatan.. :p

Mula-mula doc kata nak buang ariea tu sebelum discharge tapi tak jadi buang .. so discharge sekali dengan ariea tu... hihihi.. aku ni dah la seriau dengan benda tu.. lepas 2 minggu lebih dok kat rumah.. doc buang ariea  dengan k-wired tu .. janji nak masuk wad untuk operation tapi tak jadi sebab nak tunggu luka sembuh dulu..

Selepas 2 minggu pi lagi kat HUSM.. sepatutnya hari ni kena warded dah.. tapi tak jadi buat lagi operation atas sebab-sebab tertentu..kena tunggu lagi 2 minggu..alamatnya hujung bulan ni baru operation masuk besi pulak..

Disebabkan delay untuk buat operation tu la yang menyebabkan aku tak boleh lagi jumpa anak aku.. doakan aku kuat ye.. aku rindu anak aku.. aku tak mampu jaga kedua2nya serentak.. suami aku kena pergi klinik setiap selang 2 hari.. jadi aku tak de sapa2 yang nak jaga anak aku kat kelantan ni.. 

Hampa tolong doakan urusan suami nak operate nanti berjalan dengan lancar ye..dan doakan jugak suami ku sihat dan sembuh seperti biasa.. terima kasih ye semua..

Okey lah, panjang pulak entry ni.. jumpa di next entry ye..

Papai.. tata titi tutu...

Yang baik tu datang dari Allah , yang buruk tu dari diri aku sendiri.. maaf ye hampa kalau ada yang tak berkenan di hati..

Semua ni pengalaman aku..

Ujian kita semua berbeza beza.. tapi aku yakin Allah takkan saja-saja nak bagi ujian kat kita kalau kita tak mampu nak pikul.. sebab Allah tahu kita mampu.. 

Semua yang berlaku ada hikmahnya..

Tapi hampa nak tau tak..

Yang lawaknya suami aku ni.. dalam dok sakit-sakit excident dia boleh dok teringat nak beli motor baru lagi.. hahaha.. 

Tak palah, dah minat dia.. jangan minat pompuan lain sudah..

Dah sambung mengarut  lagi dah..

Okey bye hampa.. jumpa next entry tau..

Assalamualaikum...


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: