Friday 17 October 2014

Mesin jahit kesayanganku

Assalamualaikum dan salam sejahtera. ..
Hari ini saya hendak menceritakan tentang my newborn sewing machine yang baru saya beli baru-baru ini.. alhamdulillah. .. sudah lama saya tunggu untuk beli mesin jahit itu... OMI SM1 sewing machines 505 Purple..that's my newborn baby name..
Mesin jahit ni saya beli sendiri.. malas nak harap kat mak dah.. dah patah hati dah sebenarnya dengan kata kata mak tu..entahlah.. tak tahu nak bagitau macam mana lagi dah tentang minat saya yang mendalam dengan mesin jahit ni. .. susah sebenarnya nak dapatkan persetujuan daripada mak.. lepas tu, saya ambil keputusan untuk beli jugak mesin jahit ni. .. alhamdulillah dengan keizinan Allah,,, hari ni saya tempah, esok tu dah sampai dah... alhamdulillah. .. Allah tak sia2 kan permintaan hambaNya ni...  dah dapat dan sampai ke tangan saya baru saya bagi tahu mak... hehehhe,,, fuh,,, penangan dia,, terkeluar taik telinga,, heheheh.. tapi lepas tu mak tak kata apa2 dah,,, mak macam redha ja.. heheheh.,
Lepas dah sampai saya bukak bungkusan dengan penuh rasa teruja dan gembira.. dah bukak dan pasang benang... saya pasangkan plug dan start menjahit.. benda pertama yg saya mula jahit guna perca kain baju tunang saya dulu.. jadilah pouch handset... alhamdulillah menjadi... saya semakin teruja.. xsabar nk jahit yang lain pulak...petang tu jugak saya keluar ke kompleks bukit jambul.. beli kain cotton kat kamdar.. beli 5 meter.. ingt nak jahut sarung bantal.. saya betul 2 corak kain yang berbeza tapi warna tetap sama.. pink again,, memang tak leh nak lari la dari pink., hehehehe... masa on the way nak pergi ke BJ... my Tab jatuh,.. retak screen... melayang rm150,, erm.. nak buat macam mana kan.. redha je la... dah puas window shopping. . Then balik bilik.. dengan tak buka tudung lagi.. terus mulakan operasi menjahit.. haahahah... taraaa... dah bertukar dah.. bantal busuk ( dari standard 2) dah jadi bantal baru.. heheheh... alhamdulillah semua ni berlaku dengan izin Allah. .. seharian menjahit.. dari pukul 9 malam sampai pukul 11 malam...nanti saya tunjuk gambar apa yang saya dah buat menggunakan mesin ajaib ni,, hehehehe
Ramai yang tanya beli kat mana... berapa ratus abis? Ada warna apa lagi? Syok tak guna,.
Saya beli dengan lazada... salah satu tempat shopping yang saya sukai.. cepat.. cekap.. boleh dipercayai. . Walaupun trademarks dia, Effortless shopping. .. memang tak sanggup la nak keluar bilik pergi ke tesco ke mydin ke pe ke.. jadi kat sini jelah tempat saya berkumpul untuk labur duit.. ceewahhh.. macam banyak pulak duit saya kan...
Saya suka beli kat lazada sebab polisi dia Cash on Delivery... tapi ada je barang yang tak macam tu.. contoh barang yang lebih rm300 tak la diorang nak buat COD  kan... erm... alhamdulillah. ..stakat ni boleh dipercayai lagi... hopefully nanti depa punya service macam ni jugak sampai bila2. . Saya bayar dalam RM135. .. tak de charge tambahan.. alhamdulillah. .. mesin jahit yang saya beli ni warna purple.. ada ja warna hijau.. tapi saya pilih purple sebab lebih menawan.. hehehehe...
Apa yang bestnya guna mesin jahit ni?
Okey, yang pertamanya.. mesin jahit ni semi-auto.. means hampa boleh guna dalam dua cara, , manual : guna pedal kaki... dan auto : button high or low yang ada kat mesin tu..
Mesin ni jugak ada beberapa kelebihan yang tak selalu ada kat mesin jahit lain iaitu ada beberapa jenis jahitan yang dapat digunapakai.. multipurpose kan,, dan multifunction. ..
Kenapa dikatakan multifunction? 
Sebab dia ada tempat untuk putuskan benang dengan sendiri tanpa perlu susah2 nak cari gunting.. dia juga ada lampu kecil kat tempat jahit.. kot2 la ada yang dah biasa menjahit.. sampai nak tido pon dok teringat nak menjahit jugak.. boleh guna lampu ni untuk tak ganggu orang lain tido.. lagipon bunyi dia tak kuat sangat pon.. biasa2 saja.. jadi sesuai la untuk penggunaan pada waktu malam. .
Mesin jahit ini jugak boleh refill sarung benang yang dah habis dah.. sebab mesin ini ada alat yang tersendiri..
Alhamdulillah, . Memang mudah guna mesin jahit ni.. jauh lebih mudah daripada mesin jahit lama.. harga pun berpatutan. .  Tak dak la berat sangat dalam 4 kg cam tu ja,, ringan.. boleh la kalau nak bawak pi mana2..
Untuk travel..
Mesin ni paling sesuai sebab mesin ni boleh bubuh bateri. . 2A .. dalam 4 biji macam tu la... means tak gaduh susah2 nak cari soket nak  pasang plug kalau nak guna.,. Just pasang batery dan dah boleh guna dah... pendek kata semua mudah la.., hehhehhe
Saya nak bagitahu satu rahsia ni...
Sebenarnya antara sebab lain saya nak beli mesin jahit ni...
Sebab.....
Antara projek memikat suami saya.... heheheh,,, saya nak bakal suami saya tahu bahawa walau pun rupa paras saya tak cantik,,, fizikal saya tak menawan.. tapi saya nak kelebihan saya inilah yang mampu curi hati dia..berbanding wanita lain.. saya nak dia tak rasa sia2 dia bagi duit hantaran banyak2.. saya nak banggakan andika dengan kelebihan saya.. jangan pernah menyesal ye atas perhubungan kita ni.. semoga urusan pernikahan kita dipermudahkan dan dipercepatkan serta mendapat redha kedua2 belah keluarga. . Amiin,,

No comments: