Friday 22 April 2022

Susu untuk baby Thaqif Suhail

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 

Hari ni aku nak kongsikan pengalaman aku bagi susu baby untuk anak aku. Yang ni bukannya perkara yang wajib ikut dan semestinya ikut keperluan badan anak kita jugak. setiap anak kan tak sama keperluannya dari segi pemakanan dan tumbesaran.

Aku pernah melalui fasa memberikan susu badan kepada anak aku.. Aku mengalami kesukaran memberikan susu badan kepada anak aku dimana aku sendiri mengalami inverted nipple..bila mana baby menghisap susu.. nipple akan tenggelam masuk ke dalam dan baby tidak dapat menghisap susu dengan baik dan mula menolak untuk breastfeeding. Untuk kawal keadaan tu jadi lebih parah , aku beli la silicone nipple sheild tapi tak menjadi.. baby tak pandai hisap susu guna nipple sheild tu.. macam ni.. bila baby hisap susu, susu tu berkumpul didalam nipple sheild tu saja .. tak masuk dalam mulut, bila lama-lama air susu meleleh keluar di tepi-tepi nipple sheild sebab macam tak berapa melekat .. aku dah letak air dah before tekap nipple sheild tu tapi tak jadi jugak.. maybe aku salah beli saiz nipple sheild tu.. 

Dulu, masa aku baru beli nipple sheild tu aku ingat kan dia free saiz.. lepas dah beli dan guna, baru tau rupanya ada saiz tertentu dan perlu ukur ikut nipple kita sendiri.. tu la, main beli ja.. korang kalau nak beli kan, better buat research dulu okey..aku hari tu buat research jugak tapi tak habis.. terus beli... hahahaha..

last sekali anak aku bebai tak nak minum susu badan.. puas aku pujuk dia.. tapi dia tak nak jugak.. maybe sebab sebelum ni dia duduk dalam nicu lama jugak kan.. jadi, dah terbiasa minum susu formula dari hospital.. masa kami nak ambil anak dari nicu, ada tanyakan nurse jugak brand apa yang hospital guna untuk baby kan.. tapi nurse tak bagitahu pulak..bukan apa hajatnya nak continue je yang hospital dah bagi kan.. tapi mujur lah baby okey.. 

first trial kami guna susu Lactogen sebab kak aku yang recommend katanya bagus untuk budak yang ada kuning. kami try baby okey, kami continue sampai sekarang.. so far, alhamdulillah dy dah masuk 8 bulan still lagi guna jenama yang sama..tapi kami just tukar step dia je la.. dulu guna step 1 , sekarang dah guna step 2.. alhamdulillah okey.. lactogen ni korang jangan terkejut pulak nanti kalau bagi anak minum susu ni, najis baby akan jadi hijau gelap atau hijau lumut sebab dalam susu ni ada zat besi/iron dan kultur probiotic. memang elok untuk baby.. tapi kena dapatkan nasihat dari doktor jugak ye sebab ada baby tak sesuai terutamanya baby pramatang.

Mula-mula aku bagi anak aku minum susu badan (ebm) dengan susu formula (fm).. masa ni aku buat perahan susu badan (ebm) je la .. dah baby tak nak minum susu badan.. aku dapat dalam 2oz macam tu sekali dapat.. ni kira aku dah makan sayur dan buah untuk tambah susu badan .. plus ada jugak aku beli ubat kat farmasi untuk tambah susu badan.. tapi still dapat sikit ja.. cuma malam-malam dia keluar banyak.. ada seminggu tu aku tak larat sangat sebab baby merengek nak bertempekkan.. dengan sakit luka jahitan masa pantang tu.. aku pon tak perah sepanjang seminggu tu.. sebab kalau perah, sakit habis badan.. aku biarkan ja.. dan lap guna kain.. next other week tu, husband aku ada.. cuti ambil aku kat kampung.. so boleh tengok-tengokkan baby.. aku pon start nak perah balik.. korang tau tak apa jadi?? susu tak de langsung wey.. ada dalam 1oz saja kadang-kadang 0.5oz ja.. aku menangis sangat-sangat.. masa ni dah habis pantang dah..

* please ibu-ibu yang baru 1st time jadi ibu.. korang kalau penat tera mana sekali pun, kalau korang tak buat breastfeeding macam aku, please jangan skip ebm.. sebab nanti jadi macam aku,.. please.. korang kena pastikan anak korang dapat minum susu korang.. suatu bentuk pahala yang Allah bagi percuma saja tau tak.. 

lepas dari kejadian tu, susu aku dah makin drop.. even aku try beli makanan dan minuman booster.. apa pon tak menjadi.. makin lama breast makin tak de susu.. orang cakap bagi suami hisap nanti lama-lama ada balik susu.. aku dah try wey sama ja.. takkan nak suruh laki hisap sampai tiap 4 jam kan.. jap g jadi benda lain plak.. kita dok sakit-sakit tak habis lagi.. aku tak nak la tanggung risiko.. hahaha..(maaf benda tak elok sikit sebut kat sini) ,.. tapi yang ni tips yang ramai suggestkan untuk aku.. hahaha,, malangnya untuk aku tak berhasil untuk aku.. hahaha..

Aku memang rasa down sangat-sangat bila aku tak dapat nak menyusukan anak aku..

conclusion nya, aku buat fully fm ja untuk anak aku.. aku fikir macam ni.. setakat pujuk hati aku.. kalau guna fm, mudah pon mudah.. tak perlu selak baju dah depan public kan.. ni aku tak judge sapa-sapa ye.. just kongsi my opinion ja untuk sedapkan hati yang sedih.. 

boleh ja kalau korang nak guna kaedah fully fm pon asalkan betul-betul tak boleh breastfeeding macam aku.. bukannya haram.. tapi seeloknya kalau boleh direct feeding lagi bagus kan..

sebab ada satu hadis kata :-

sumber dari google



dan dikatakan hadis itu sahih,..


Jadi, kalau korang boleh fully breastfeeding, bagus la .. teruskanlah.. memang penat dia lain macam sikit bila kita breastfeeding ni.. sakit belakang badan, sakit pinggang, sakit tengkok.. sakit nipple kalau baby dah pandai mengigit.. tapi ingatlah,, pahalanya amat besar.. terutama orang yang boleh menyusukan anak sampai umur 2 tahun. 

sumber dari google


sumber dari google


okey, setakat ni dulu kita kongsi cerita, ada apa-apa nak tanya atau ada suggestion untuk next entry bagitau je kat ruangan komen ye.. atau ada apa-apa nak nasihat ka.. in shaaAllah kita akan baiki dari semasa ke semasa.. 

terima kasih ye semua sudi blogwalking kat sini.. semoga Allah sentiasa murahkan rezeki kalian yang berkunjung ke blog ni.. semoga setiap ilmu dan pengalaman yang dikongsikan memberi manfaat dan menjadi rujukan dalam kehidupan semua yang membacanya.. aamiin..

jumpa lagi dalam next entry..

papai..


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~


No comments: