Monday 18 April 2022

Makanan Berpantang 44 hari

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Entry ni sebenarnya intipati dalam entry sebelum ni... yang ni.. 

Kali ni aku nak tunjuk beberapa jenis masakan mak mertua aku untuk aku time dalam pantang..
alhamdulillah, mak amat menjaga kualiti makanan.. hari-hari mak masakkan lauk yang baru dan fresh..
alhamdulillah bersyukur sangat mak layan aku macam anak sendiri.. terima kasih banyak mak.. sayang mak sangat-sangat.. 

mak kata...
1. makanan dalam pantang tak boleh makan yang sejuk-sejuk
2. nasi kena panaskan atau masak yang baru, tak boleh makan nasi yang dah sejuk
3. lauk mesti panaskan kalau nak makan sebelah petang
4. sawi nak bagi tambah susu.. yang ni memang betul.. bila makan sawi je.. breast rasa penuh ja..
5. tak boleh makan makanan berangin


Bawah ni antara menu yang mak buat untuk aku tiap hari selama 44 hari..


nasi + ikan masak asam + sayur sawi + epal



nasi + ayam goreng (air fryer) + sayur sawi + buah oren



Nasi + sayur sawi+ ikan bakar (air fryer) + buah epal dan oren



Nasi + ikan kerisi masak asam + sayur sawi + buah oren


Nasi + ayam bakar (air fryer) + sayur sawi + buah epal dan oren



Nasi + ikan selar masak singgang + sayur sawi + buah oren


Nasi + ayam goreng kunyit + sayur sawi + oren


Nasi + ikan kerisi goreng + sayur sawi + buah oren



Nasi + ikan kerisi goreng + rendang ayam + sayur sawi + buah oren



menu-menu simple ni korang kalau berpantang sorang-sorang pon boleh mintak tolong suami masakkan..

tak perlu yang terlalu advance pon dah sedap dan kenyang.. tak perlu salmon pon.. jimat ja sebenarnya berpantang ni..

sebab dalam pantang kita tak fokus pada makanan sangat sebenarnya.. bukan makan untuk sedap tapi dalam pantang kita makan untuk bagi ada tenaga dan ada banyak susu untuk anak breastfeeding.

untuk menu yang saya tunjuk ni, lebih kepada makanan untuk lunch dan dinner saja. mak mertua pon tak bagi makan banyak sangat.. tak nak perut jadi buncit.. mak selalu pesan, dalam pantang tak boleh tambah nasi.. kalau nak makan banyak, ambil banyak terus nasi.. hehehe..

tapi apa-apa pon, yang penting lebihkan makan sayur dan buah , in shaa Allah kenyang..

untuk minum pagi dan minum petang, saya tak sempat snap.. lebih kurang gambar dibawah ni ye..gambar ni saya ambil dalam google saja ye.. sebagai contoh.. yang saya makan hari tu tak sempat snap..



yang ni orang kedah panggil biskut lutut



harap-harap entry ni sedikit sebanyak bagi idea untuk ibu-ibu berpantang dan juga para suami yang perlu menjaga isteri berpantang..

terima kasih ye semua reader.. :)


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: