Monday 18 April 2022

Berpantang hari ke 5 sehingga hari ke 11

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. 


Alhamdulillah bersyukur sangat dapat keluar dari wad.. rasa macam baru dapat hirup nafas segar tanpa bau ubat dalam wad. hahaha..

sejak dari berpantang hari ke 5 sampai hari ke 44 ni, aku berpantang dengan mak mertua aku sebab mak aku dah lama meninggal dunia.. aku tak kisah pon.. aku ok ja.. janji boleh berpantang dengan baik ja.. mak memang jaga aku dengan baik masa dalam pantang.. mak jaga aku macam anak sendiri,, sayang mak sangat-sangat..

Aku ingat lagi balik je dari hospital, mak dah siapkan makan malam.. mak kata makan malam kena makan sebelum pukul 9.. jadi lepas mandi petang dalam pukul 5 petang macam tu, aku memang akan makan pukul 6.00 petang .. makan roti dlu.. cicah dengan milo atau kopi... pukul 8 lebih baru makan makanan berat..nasi pa semua.. masakan mak semua sedap-sedap walaupun lauk pantang tapi sedap sangat.. sekarang pon rasa teringat ja lauk-lauk pantang yang mak buat.. semua sedap-sedap..

yang ni minum petang aku..
sbb mak cakap dalam pantang tak boleh lapar..
mak kata lapar ambik ja makan..
tukar2 antara roti gardenia dengan roti 4 segi..
air pon tukar-tukar antara milo dengan kopi..


lepas je makan, aku kena tabahkan hati makan ubat yang banyak tu.. sabar je la.. hahahaha...

mak mertua aku siapkan bekas untuk letak ubat lagi

terima kasih banyak mak sebab banyak ajar siti apa yang perlu , apa yang dilarang dan apa yang kena buat dalam pantang.. tanpa mak, aku rasa aku jadi blur dan pantang sesuka hati aku ja..

untuk berpantang aku guna set bersalin dari mak saudara suami aku.. bidan kampung..
memang tak beli set luar la.. beli yang ni ja.. gambar aku lupa nak ambil.. tapi memang lengkap dah set dia..

ada 2 jenis set.. set untuk ibu dan set untuk baby.. satu set rm150.. kalau ada yang berminat boleh pm saya kat sini ye .

set untuk ibu dalam dia ada...
1. jamu siang
2. jamu malam
3. minyak urut homemade
4. bengkung herba (tali) - dalam bengkung tu ada herba ye
5. serbuk param
6. herba mandian

set untuk baby dalam dia ada...
1. minyak 
2. herba kuning (ada gambar kat bawah)

benda yang paling aku manja dengan mak bab nak pakai bengkung jenis tali tu.. lepas mandi je merap la kat mak suruh ikat.. kadang-kadang suami jadi mangsa ikat bengkung.. pakai kan stokin..

Dalam pantang , mak bagitau aku kena mandi guna air suam dan ada beberapa jenis daun untuk bagi tenaga kat badan.. sebab masa bersalinkan banyak hilang tenaga.. kira untuk pulihkan balik tenaga la.. puas tak terkata la mandi kat rumah berbanding kat hospital. hahaha... mak panaskan air .. tuangkan dalam baldi.. memang mak layan macam anak sendiri.. sayang mak sangat-sangat..

setiap kali habis mandi, aku akan pakai pilis dan param.  bertungku dibahagian perut, bawah ari-ari, paha, betis dan kaki.. kalau rajin aku akan tuam jugak sisa panas tungku kat bahagian dada.. memang akan buatkan susu keluar banyak.. tapi aku ni mula-mula macam ni tak de ransangan dari baby lagi.. so susu tak kluar sangat..


masa hari 1 pump kat rumah tu dapat banyak ni ja.
sebab baby tak de lagi masa ni.
ada kat nicu lagi..

Biasanya lepas habis bertungku , aku akan letak minyak panas di bahagian perut , paha, betis dan tapak kaki.. baru aku akan pakai bengkung.. itulah rutin aku tiap hari sampai 44 hari.. lepas tu, baru keluar makan.. 


Disebabkan masa ni tak de baby lagi .. memang relax sangat.. hahaha... tidur je keje aku.. sebab mak tak bagi duduk sangat dekat kerusi.. mak suruh baring dalam bilik.. aku ni bukan baring saja la.. tidur terus.. hahaha.. nikmati sepuas-puasnya me time sebelum ada baby kat tangan.. hahaha.. tapi hakikatnya rindu gila dengan baby,. hehehe...

almari baby abie Thaqif belikan..
tapi aku tak recommend korang beli almari tu..
nak pakai sekejap okey..
nak pakai lama2 untuk letak baju baby better beli almari kayu atau rak plastik ja..
yang ni tak sampai 6 bulan dah relai satu2 pintu tu.. hahaha..




aku guna pump jenama anakku yang ni.. seronok pakai.. sebab senyap je... 
xbunyi kuat sangat kalau pump..
sesuai la untuk yg keje office ke travel ke..
cuma tu la.. suction pump dy tak kuat sangat.. tapi tak sakit puting..silicone dy lembut..
botol xmelekat kat breast.. susah asyik kena pegang je..
bila pump dapat la dalam 2oz untuk dua-dua belah breast..
mula-mula dia keluar sikit sangat,.. titis-titis je...
hasil aku bangun malam-malam pump.. 
dapat la dalam 2 oz.. okay la kan.. dah la baby tak hisap pon..


hari ke 6 tu aku dah start kena check up kat klinik desa gurun dah.. dulu biasanya nurse akan datang ke rumah tapi disebabkan musim pandemik covid 19 ni.. ibu-ibu kena pergi sendiri ke klinik.. macam aku kena pergi hari-hari ke klinik selama 6 hari.. 17/8, 18/8, 19/8, 20/8, 21/8 dan 22/8..

check air kencing
check bp
check berat
check rahim
check jahitan dan luka

disebabkan baby xde lagi, aku check sorang je la.. nurse dah pesan kalau baby dah keluar wad bawa ke klinik sekali.

tuan punya katil tak balik rumah lagi time ni.. hahaha..



tup-tup petang hari ke 6 baby dah keluar nicu.. pihak hospital telefon.. apa lagi melompat la hati ni.. tak sabar nak jumpa baby.. 

                                                          ni kisah kami jumpa baby kami..
B/O/P : Siti Suhani binti Abdul Rahim
Nama diberi : Muhammad Thaqif Suhail bin Muhammad Termizi
Tarikh Lahir : 13/08/2021 (Jumaat)
Waktu Lahir : 21:59 jam
Berat Baby : 3.04kg

Allah saja yang tahu betapa aku rindu dekat anak aku ni.. hahaha..

lepas ada baby gak, qheja dok ambik gambar anak ja la.. hahahaha...









hari ke 7, aku bawa baby ke klinik sekali bersama aku.. 




untuk procedure aku sama ja macam biasa..

untuk anak..

check berat
check ukuran panjang dan berat
check ukur lilit kpala
check kemaluan baby
check tali pusat baby

untuk nak check jaundice tak boleh check kat klinik desa gurun .. jadi aku dan suami kena ke klinik kesihatan bedong. bayangkan kena pergi dua klinik dalam satu hari..dengan procedure yang memakan masa.. dengan kesakitan tempat jahit.. aku ni tak boleh duduk pon atas kerusi sbb seriau.. sakit dia rasa macam seregai-seregai sikit orang kedah panggil.. tapi mujurlah kami kena pi klinik bedong tu 3 hari ja sebab anak kuning kejap ja.. alhamdulillah.. syukur sangat.. 

1st time check jaundice thaqif - 108
2nd check jaundice - 69
3rd check jaundice - 40

lepas tu doktor kata tak perlu check dah.. alhamdulillah syukur sangat.. sebenarnya aku risau  sejak mengandung lagi.. risau kalau kuning anak aku tinggi sebab ada orang kata kalau mak darah o , anak kemungkinan ada jaundice yang lama dan teruk.. aku dok doa supaya Allah permudahkan urusan anakku..

walaupun 3 hari ja check jaundice ni.. sebenarnya meluluhkan hati aku.. sebabnya masa thaqif discharged dari hospital tu.. kaki dan tangan thaqif dah banyak kesan cucuk dan mungkin bagi thaqif trauma bab cucuk ni.. 

setiap kali ambik darah untuk check jaundice, thaqif mesti akan menangis.. mujur sekejap saja nangis.. aku rasa dia masih teringat pasal hari2 kena cucuk kat wad kan.. kesian thaqif anak ummi ni...

Untuk jaundice ni.. masa mak mandikan Thaqif , mak mandikan guna ubat ni..
mungkin asbab jugak la .. 
jaundice thaqif turun cepat..
alhamdulillah..

 
Dah panjang dah ni entry ni.. nanti hampa tak larat baca pulak.. hahaha.. 
aku pon lenggah tangan dah menaip..
nanti kita sambung kat entry lepas ni plak ye..

terima kasih sudi blogwalking dekat blog aku ni..
yang baik itu datangnya daripada Allah,
yang buruk itu datang dari aku sendiri..

yang baik tu kalau rasa nak ikut, boleh ikut..
kalau rasa was-was nak ikut, jangan ikut,..

kat sini aku just kongsikan pengalaman aku saja.. bukan wajib untuk diikuti.. :)

stay tuned ye.. jumpa lagi di lain entry.. 

papai semua..


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: