Sunday 14 June 2020

Pilihan susu untuk ibu mengandung

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bercakap mengenai susu ibu ni ramai yang beranggapan mesti tidak sedap dan tidak lalu nak minum.. Dengar je susu mesti ada yang kata tak boleh nak telan kan.. ibu mengandung ni dia memerlukan banyak kalsium dan fibre.. bukan saja ibu mengandung.. wanita yang try to conceive (ttc) pon wajib minum susu ni.. ye la, kita nak prepare badan kita untuk pregnant kan.. persiapan mestilah jitu.. rahim mestilah comey sebab nak terima orang baru dalam rahim kita tu.. sayang anak tak??

kalau para ibu kat luar sana tidak mengambil minuman bersusu ini dikuatiri akan menganggu tumbesar anak di dalam kandungan. ibu akan mudah dapat penyakit tulang.. anak mungkin akan lahir tak cukup berat atau kecacatan..

tapi kalau ada yang mak-mak alergi dengan susu lembu ni, boleh je try susu kambing tapi better 3 bulan ke atas la kandungan.. maksudnya dalam pertengahan trimester ke 2.. sebab mak mertua ada cakap susu kambing dan susu kuda ni sifat dia panas sikit.. boleh menyebabkan keguguran.  jangan ada pulak tidak tahu, minum susu-susu ni pon kita boleh dapat anak kembar tau.. hehehe.. kalau ada genetic la.. hehehe..

kalau ada yang tak lalu juga atau alergik terus dengan susu-susu ni, boleh try tanya farmasi ubat kalsium.. yang paling penting, apa-apa pon rujuk kepada doc terlebih dahulu ye.. kadang kita ada alergik ubat tertentu yang kita tak tahu.. jangan main consume je tau.. :)

ni salah satu contoh la..

Bagi yang tak boleh minum susu, boleh try supplement ni.. kena jarak 2 jam dari ubat-ubat lain ye. yang atas tu contoh ja,.. ada banyak lagi brand.. cuba tanya farmasi berdekatan.. ada farmasi dia ada brand lain.. badan ibu yang mengandung memerlukan 500mg ke 1300mg kalsium dalam sehari.. so boleh baca ingredient dan cara makan kat botol kalsium tu.. walaupun berbeza brand, yang penting khasiatnya sama..

in case kalau tak boleh jugak telan ubat atau susu ni, boleh la try beli yogurt ke makan bayam ke susu soya ke.. tapi untuk geng ttc kita yang ada pcos macam kami ni kalau boleh elakkan kacang soya ye.. kalau tak mengarut la cycle period tu.. 

erm.. boleh juga kalau rajin buat susu badam.. pon sedap tau.. banyak khasiat susu badam sebenarnya.. tapi saya pernah buat dah.. tak lalu.. tak leh nak masuk tekak pon.. hahaha..

boleh juga try ikan sardin tak pon tauhu ke..benda-benda yang boleh menambahkan kalsium.. Actually banyak sebenarnya, macam ubi, kacang, badam, sawi pak choi dan macam-macam lagi..

Disebabkan sayur tak makan dan susu pon memilih, so kami dah try beberapa susu ibu hamil untuk rancangan ttc kali ni.. 

1) Susu Anmum

ni contoh yang kami minum 


Bagi kami, susu ni okey la.. mula-mula bancuh bau dia macam tak best sikit.. bau susu la kan.. tapi rasa dia lemak berkrim.. sedap la bagi kami yang tak suka minum susu ni.. dia ada dua perisa.. original dengan chocolate..  kami beli yang perisa coklat sebab tak leh minum yang original.. memang kalau minum susu ja prefer yang chocolate lagi..
kalau yang 650g, kami beli hari tu dalam RM 34.90.. mahal sikit tapi sedap sangat.. banyak kali dah minum anmum.. hehehe..

2) Susu Frisomum



Bagi kami susu ni tak de bau apa-apa.. tapi rasa dia tak sedap sikit.. jujur ek.. mybe sebab dia ada perisa honey vanila ja.. so rasa ni ada manis-manis sikit.. tapi seriusly aku tak lalu sangat.. mintak sangat company ni buat lagi dua lagi flavour.. original dengan chocolate.. nescaya mesti laku sebab harga dia murah la.. maksudnya berpatutan tapi sayang tak sedap la pulak..kena habiskan dulu yang ni bru la boleh try yang lain.. harga frisomum 900g RM 50.90.. murah kan.. dah la dalam tin pulak tu memang senang nak simpan tau..

bersambung ~~~

  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: