Friday 19 June 2020

Pengalaman TTC aku : My TTC Journey (8)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sambungan dari entry sebelum-sebelum ni....

Lepas habis je buat HSG tu aku kena tunggu result doc. so, next appointment bulan 3 pulak.
Sebelum tunggu result tu, suami aku antar sample semen ke makmal untuk check sebelah suami aku jugak sebab doc cakap kena check dua-dua sebelum buat iui. result tu akan dapat masa appointment sekali dengan aku jugak nanti.

11 March 2020 - kami ke HUSM sekali lagi untuk dapatkan result HSG dengan Semen test hari tu.,, hari ni jumpa pakar O&G  terus sebab aku nak kena deal pasal iui treatment.. doc cakap semen suami aku ok.. normal.. rahim aku pon normal .. tak de blocking.. dan doc check ultrasound.. doc tunjuk rahim semua cantik.. xde cyst.. cuma ada pcos ja.. so, dia memang cadangkan  buat iui.. so, kami pon proceed ja.. memandangkan itu yang terbaik. doc cakap dia akan monitor period selama 4 bulan.. lepas tu, makan clomid dan teruskan untuk process iui. berdebar la pulak dengar. lepas tu, doc ada bagi suggestion ubat apa yang perlu diambil sebelum memulakan rawatan iui ni yang dijangka akan buat masa bulan Jun 2020 ni.. tarikhnya tak tetap lagi sebab nak tunggu period aku masa bulan 6 nnti.

ni antara suggestion yang doc bagi kat kami..




sebelum kami balik, doc suruh aku ambik darah untuk serum testosterone test... mybe sebab doc tengok result untuk level progesteron aku sedikit ja maksudnya bukan tahap normal la .... rendah lagi dari tu. =(

memang lah senangkan untuk doc bagitau suruh diet itu ini sebab hanya perlu nasihat je kan.. kita sebagai tuan punya badan ni lah yang susah nak maintain bab diet ni.. memang susah sangat.. aku pun faham, kalau berat badan dah okey, bmi pon dah cantik nanti period pon akan comey.. secara saintifiknya ada betulnya apa yang doc cakap tu sebab yela, benda berkaitan hormon kan mestilah kena maintain dalaman badan dulu..

Aku ni bukan tak cuba untuk kurus.. puasa berhari-hari sampai nak lembik badan.. sehari makan satu senduk je nasi.. memang siksaan.. nak makan lebih takut gemuk, nak tinggalkan nasi takut gastrik ke pitam ke.. aku admit memang aku jenis kuat makan, so aku tak boleh nak tinggalkan nasi secara drastik untuk buat diet atkin tu sebab aku tahu badan aku macam mana.. aku try jugak workout dengan set treadmil aku tu.. bertahan lah sehari dua.. bila badan dah letih, otak pon letih.. mudah jadi lemau time bekerja.. tu yang aku jadi risau tu.. mungkin sebab masa tu aku terlalu drastik sangat nak kurus sampai hari-hari workout. memang menyeksakan. turun pon tak banyak dalam 1- 2 kg je.. sedih tau..

orang lain cakap memang senang, kita nak buat tu yang susah.. best friend aku sendiri pon dok tanya aku macam mana nak kurus sebab dia kata boyfriend dia suruh dia kurus barulah nak masuk meminang.. aku tahu macam mana struggle nya aku untuk nak kurus dan macam mana sakitnya hati bila kau dah diet apa semua tapi berat tak pernah berkurang.. kau rasa???

aku kesian jugak dekat sahabat aku tu sampai hati boyfriend dia suruh dia diet sampai macam tu. kalau dia tahu diet ni tak semudah makan kacang mesti dia akan lebih prihatin... susah wey nak jaga hati orang yang kita dah sayang.. aku sampaikan tak tahu nak nasihat apa lagi kat sahabat aku... bagi aku lah, syarat untuk kurus kalau nak kahwin tu melampau sangat.. maybe ada kebaikan nya untuk sahabat aku tu dari segi kesihatan dan dalaman wanita dia tu.. tapi menjadikannya syarat untuk kahwin macam tak sesuai.. sebab lepas kahwin pon still boleh diet.. tapi kalau betul2 komited la.. kalau hangat-hangat tahi ayam macam aku ni..hahaha.. sendiri faham lah.. hahaha.. serious wey susahhhhhh... macam mana ek korang buat bagi kurus... ce cite pengalaman sikit.. meh bisik meh.. hahahaha...

11 May 2020 - masuk hari ni dah 2 bulan dah makan provera.. alhamdulillah.. makan je provera ada la period.. kalau tak memang susah nak ada period ni. tapi memang fungsi dia macam tu pon. bulan ni habis je makan provera tu.. actually ni papan terakhir yang doc bagi sebelum pergi repeat ubat kat husm. aku masih berharap kalau-kalau aku pregnant, so aku mintak izin suami aku untuk stop dulu ubat provera ni.. sebab aku nak cuba untuk pregnant cycle kali ni,.. memang ttc sungguh-sungguh bulan ni.. period baru je bulan mei ni aku terus start kira waktu subur .. memang aku study habis la untuk ttc kali ni.. kalau korang nak lebih info boleh tengok kat laman web doc yang bertauliah.. ni salah satunya...sekarang ni dah canggih, semua dihujung jari je,..

Nak tahu apa yang aku buat untuk check waktu subur dan prepare untuk hari ovulation untuk orang yang irregular period macam aku ni.. Jumpa next entry tau pasal ttc aku ni.. Tq sebab sudi baca ttc journey aku ni.. Sayang semua.. ☺ 😘


  ~ i'Ll LoVeD u 4 a ThOuSaNd YeArS ~

No comments: